„Vše je to o tom udělat pořádek ve státní pokladně. Finance vyšperkovávají cash pooling – shromažďují do jedné pokladny nasyslené peníze ministerstev a do toho přicházejí ještě proplacené eurofondy z Bruselu…“ uvádí Michl.
„Takže třeba v roce 2014 jsme měli v pokladně likviditní zůstatek kolem 150 miliard korun plus 2,6 miliardy eur, tedy dohromady 150+2,6*27,5= cca 221,5 miliard korun,“ dodává a tvrdí, že Česko si otestuje, zdali je tady vůle zkrotit státní dluh.
Co s tou CASH dělat?
Možností je podle ekonoma několik, ale ne všechna jsou výhodná. „Ministerstvo ji může krátkodobě investovat. Ale tak za 0,06 % ročně – sorry, krátkodobé peníze bez rizika dnes mají tuhle hodnotu,“ upozorňuje na nízký výnos.
Nabízí i další, podle něj nevyužitelnou variantu. „Kdyby tady třeba ministr dopravy dal na stůl připravené projekty na dálnice a železnice a řekl: Máme to ready, uvolněte 100 miliard a jdeme hned na to, tak klidně… Myslím ale, že doprava bude mít co dělat, aby utratila, co má na příští rok narozpočtováno plus EU fondy,“ dodal Michl.
Celý text Aleše Michla ZDE:
Vláda může profinancovat to, na co by si jinak musela půjčit
„Takže se nabízí vzít třeba v roce 2014 20–50 miliard a v roce 2015 90–100 miliard z cash poolingu (ne všechno, jasně) a použít je k profinancování toho, co by si jinak vláda potřebovala vypůjčit,“ navrhuje Babišův poradce.
„CASH v pokladně klesne k 71,5–111,5 miliardám Kč a bude se dál investovat. Dluhopisy se budou vydávat cca „jen“ do výše splátek jistin předešlých dluhopisů. Státu tak nezvyšuji dluh. Plus šetřím úroky, které by se jinak za nové dluhopisy platily. Navíc, být to na mě, tak do státní pokladny přidám všechny, kdo sají z rozpočtu třeba zdravotní pojišťovny… prostě jen ať je pěkně vidět online, za co utrácí – mimochodem tohle je hodně dobrý protikorupční nástroj, hned bych to online zpřístupnil i NKÚ,“ uvádí Aleš Michl s tím, že si je vědom, že „jednoho dne bude třeba rozpočet k zastavení dluhu VYROVNAT. Tohle je ale první, podstatný krok…“ míní.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: dkr