„Až tři biliony korun na dálnice.“ Kupka koukal. Nevěděl o nich

05.11.2023 18:23 | Monitoring

Podle ekonoma Tomáše Havránka by stát k financování infrastrukturních staveb mohl využít tři biliony korun, které po intervencích proti koruně leží na účtech České národní banky (ČNB). „Zní to jako zázračné řešení,“ překvapila taková možnost ministra dopravy Martina Kupku (ODS) a v Otázkách Václava Moravce přiznal, že o tom dosud vláda neuvažovala. S ČNB chce o této možnosti diskutovat.

„Až tři biliony korun na dálnice.“ Kupka koukal. Nevěděl o nich
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Martin Kupka

Anketa

Souhlasíte s tím, že koalice SPOLU jde společně i do eurovoleb?

3%
17%
hlasovalo: 38523 lidí
Využít finance na účtech České národní banky, které zůstaly po intervencích proti koruně ze začátku minulého desetiletí, by se podle Havránka dalo po vzoru Singapuru. „Ty peníze nevydělávají. Kdybychom je investovali po vzoru Singapuru, který to udělal deset let zpátky a de facto si koupil podíl na globálním technickém pokroku, tak nám to ročně vydělá sto miliard navíc,“ uvedl ekonom v Otázkách Václava Moravce s tím, že na účtech ČNB je 131 miliard eur, tedy přes tři biliony korun.

Ministr dopravy Martin Kupka nato připustil, že o takovém řešení doposud vláda netušila. „Zní to jako zázračné řešení. Je to poprvé, kdy někdo s tím návrhem přichází. Zapojíme ČNB, abychom o tom mohli diskutovat,“ řekl následně.

Kupka zdůraznil také, že je nutné, aby se infrastrukturní stavby v Česku urychlily, a podotkl, že kdybychom dokázali postavit sto kilometrů dálnic ročně, byla by základní síť dálnic hotová už v roce 2033. „To, že měníme legislativu, že výrazně urychlujeme celý proces získávání stavebního povolení, je jasné. Ale musí zůstat vyvážení veřejných zájmů v procesu EIA,“ dodal.

Bývalý ministr průmyslu, obchodu a dopravy a nynější předseda stínové vlády opozičního ANO Karel Havlíček však pochyboval, zdali i oněch sto kilometrů dálnic ročně Česko zvládne v příštích letech budovat, jelikož podle něj hrozí, že Ministerstvo financí Kupkovi na dopravní stavby nepřiklepne tolik peněz, kolik by na tento plán bylo potřeba. „Dostáváme se pomalu do situace, že pan ministr musí začít brzdit, protože Ministerstvo financí mu nedává tolik peněz. Může nastat, že se nebude stavět, ačkoli projekty budou. To se nesmí stát,“ zmínil a ukázal na střednědobý rozpočtový výhled, z nějž vyplývá, že by od roku 2025 mohl rozpočet infrastrukturního fondu naopak klesnout o 25 miliard korun ze 150 na 125 miliard.

Kupka ale pokles financí na dopravu odmítl. „Musí to být 180 miliard,“ stál si za tím, že částka naopak poroste. K financím, které jsou zaneseny do střednědobého výhledu, mají prý přibýt i evropské peníze, úvěry od Evropské investiční banky a z projektů soukromého a veřejného partnerství (PPP).

Havlíček míní, že by vláda měla pro účely infrastrukturních staveb využít dlouhodobé dluhopisy či peníze z penzijních fondů. „Mají v současné době 100 až 150 miliard korun volných zdrojů, které by se daly využít k financování přes dlouhodobé dluhopisy se státní garancí,“ řekl. Naopak kriticky komentoval financování skrze PPP či množství peněz, které si vláda půjčuje od Evropské investiční banky.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radek Kotas

Tomio Okamura byl položen dotaz

Nemáte krátkou paměť?

Když se ohlédnete do naší minulosti, tak spousta lidí, včetně mužů raději emigrovala, než aby šla bojovat nebo se podřídili režimu. A myslím, že by se stejně zachovala řada lidí i teď a je to pochopitelné. Opravdu myslíte, že je to důvod k tomu ukončit podporu Ukrajině? A vy byste ty bojeschopné Ukr...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Ať se to nedozví hysterka domina Černochová. !!! , Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseOCHO , 06.11.2023 7:38:14
Ta nakoupí zbraně pro Ukrajinu. A pro nás dalších 20 stíhaček.

|  9 |  0

Další články z rubriky

„Markéta? Ne nejostřejší tužka v penále, ale skromná. Zato teď.“ Pekarové zatápějí exčlenové TOP 09

16:44 „Markéta? Ne nejostřejší tužka v penále, ale skromná. Zato teď.“ Pekarové zatápějí exčlenové TOP 09

Odvolání Heleny Langšádlové mělo být důsledkem panického strachu Markéty Pekarové z bývalého předsed…