„Šedesát procent dětí, které budou v září nastupovat do základní školy, budeme připravovat na povolání, která ještě neexistují,“ konstatoval na sněmu Hospodářské komory ministr školství Petr Gazdík. A co z toho plyne? „Už teď připravujeme některé absolventy na profese, které vymizí. Nebude stačit se něčemu vyučit nebo vystudovat s tím, že se s takovou výbavou dá vydržet do důchodu. Celoživotní vzdělávání bude nutností. Ekonomika bude potřebovat úplně jiné dovednosti. Čtvrtá průmyslová revoluce přinese digitalizaci procesů. Rozvoj umělé inteligence, 3D tisku, nanotechnologií, nové přístupy k řízení i logistice. Jinými slovy budeme potřebovat úplně jiné kompetence, než doposud,“ vysvětlil.
Podle Gazdíka už by se měla změnit i rétorika. „Prosím, už neříkejme školství, zvykejme si říkat čím dál více vzdělávání. To je proces, který se bude týkat více nejen škol, ale i vás zaměstnavatelů,“ obrátil se na zástupce Hospodářské komory.
Gazdík: Potřebujeme otevřenost a kritické myšlení
„Pokud trendu nepůjdeme naproti, zůstaneme na chvostu vyspělého ekonomického světa! Jaké kompetence potřebujeme? Otevřenost lidí vůči novým výzvám, schopnost učit se celý život, vyhledávat informace, třídit je, umět se vyznat ve stále složitějším světě přehlceném informacemi. Potřebujeme kritické myšlení,“ zdůraznil Gazdík.
Některé školy už na tyto trendy reagují. „Ne, že by takové školy v České republice nebyly. Jsou. Některé školy velmi překvapí i v malých městech, kde bychom je nehledali,“ poznamenal.
Gazdík má jasno, co proto, aby se šlo těmto trendům naproti, může udělat „ministerstvo vzdělávání“. „Změnit výuku, omezit sumu vyžadovaných a brífovaných informací ve prospěch kompetencí. Změnit zkoušky, jinak se žáci budou dál biflovat ne kvůli znalostem, ale kvůli testům a přijímacím zkouškám. Musíme digitalizovat školy, podpořit více spolupráci firem a škol. Nejen provádět odborný výcvik ve firmách, ale ještě více přitáhnout odborníky z praxe do škol,“ dodal.
Celoživotní vzdělávání, nové obory
Systém celoživotního vzdělávání musí podle Gazdíka umožnit každému do něj kdykoliv vstoupit a vzdělávat se podle svých potřeb a schopností. „Společně se zaměstnavateli a především vizionáři ve svých oborech správně predikovat a nastavit dostatečně včas nové obory, dovednosti, které bude vyžadovat průmysl 4.0. Děkuji prezidentovi Hospodářské komory, že už jsme se k tomu potkali a spolupráce přes těžké časy, které zažíváme, začala fungovat,“ chválil ministr a nabídl, že dveře ministerstva jsou otevřeny. „Pojďme společně měnit budoucnost,“ vyzval. Spolupráce škol a firem je podle Gazdíka základ, jak změnit střední školství a jak se připravit na výzvy Průmyslu 4.0.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Daniela Černá
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.