„My vám to... Nařídit... Nemůžeme.“ Bomba z Lidlu a Globusu: Bez respirátoru. A obslouží vás

12.08.2021 9:12

Podle vládních nařízení by lidé, kteří jdou do obchodů, měli mít ochranu úst a nosu. Ale kdo to může vymáhat? Obchodní řetězce podle svého vlastního vyjádření ne. Příznivci občanské iniciativy Zdravé fórum je obeslali a získali odpovědi. Nasadit si respirátor zákazníky nikdo nutit nemůže, znělo ode všech. Ale s obsloužením už se odpovědi lišily.

„My vám to... Nařídit... Nemůžeme.“ Bomba z Lidlu a Globusu: Bez respirátoru. A obslouží vás
Foto: Hans Štembera
Popisek: Supermarket, ilustrační foto

Anketa

Jste pro zrušení nošení roušek či respirátorů v supermarketech a obchodech?

hlasovalo: 17849 lidí
Dle posledních dostupných statistik Ministerstva zdravotnictví z 10. srpna je v současné době kvůli covidu hospitalizováno 52 osob, z toho 13 na jednotkách intenzivní péče. Statistiky aktuálně prokázaných onemocnění mají týdenní zpoždění, nicméně poslední data z 5. 8. ukazovala pokles počtu nakažených, kterých bylo 1667.

Přesto proticovidová opatření stále platí včetně povinnosti nosit ochranu úst uvnitř obchodů. Proti údajně zbytečným opatřením se jak známo vymezuje občanská iniciativa Zdravé fórum. A zjišťuje zajímavé věci. Například, že personál v obchodech nemůže vynucovat, aby lidé ochranu úst nosili.

Na síť obchodů Globus se obrátil jeden z podporovatelů Zdravého fóra a zřejmě požadoval jasné stanovisko, co se týče vymáhání nošení respirátorů a roušek. „Ohledně nošení roušek a resprátorů, jak nařizuje vládní opatření, skutečně nemáme možnost po zákaznících vyžadovat jeho dodržování. V zájmu komfortního a bezpečného nákupu pro všechny naše zákazníky si však dovolujeme na tuto povinnost, vyplývající z aktuálního opatření, slušně upozorňovat. Stává se totiž, že si zákazníci zapomenou respirátor nasadit, ale po našem upozornění tak učiní,“ napsala Lucie Linhová z oddělení zákaznické péče. A dodala, že neobsloužení dotyčného podporovatele bylo chybou řetězce.

Jeden ze zakladatelů Zdravého fóra, režisér Jan Tománek už dříve získal údajnou interní komunikaci řetězce Lidl, ve které byla konzultována právnička pro oblast covidových opatření vzhledem ke vztahu k zákazníkům. „Mimořádná opatření jsou nařízena Vládou ČR, nikoliv společností Lidl. Dozorový orgán je stát. My nemáme právo uplatňování opatření kontrolovat ani vymáhat,“ píše se v něm. Právnička dodává, že jediné, co může řetězec dělat, je slušně žádat o nasazení ochrany úst. „Nemáme právo odmítnout obsloužit takového zákazníka. Prostě pokračujeme dál ve své práci,“ uvádí se dále v dokumentu získaném Tománkem. Zasáhnout by teoreticky mohla policie, podle dokumentu ovšem Lidl nehodlá tento postup, tedy volání policie na zákazníky, uplatňovat, a nehodlá ani řešit konflikty mezi orouškovanými a neorouškovanými zákazníky.

Téma vynucování opatření s řetězci podle svého vyjádření řešila i Lenka Svobodová, která oslovila řetězec Albert a BILLA. „Je odpovědností každého obyvatele České republiky, aby dodržoval platná mimořádná a ochranná opatření vlády. Albert v komunikaci na prodejnách zákazníky na tato hygienická nařízení upozorňuje a žádá je, aby opatření respektovali. K vymáhání takovýchto opatření ale nemá soukromá firma zákonné prostředky,“ zaznělo z infolinky Albertu.

Řetězec BILLA odpověděl něco podobného, ale má to háček. „Společnost BILLA, spol. s r.o., není oprávněna (ani si takové právo žádným způsobem neosobuje) kontrolovat či vynucovat dodržování příslušných opatření obecné povahy ze strany jiných osob,“ uvedla společnost.

Ovšem dodává: „Jako soukromý a nezávislý podnikatel je nicméně plně oprávněna si stanovit své vlastní organizační, logistické, hygienické a jiné standardy, za nichž bude své provozovny provozovat a za nichž bude svým zákazníkům služby poskytovat. Společnost BILLA, spol. s r.o., rozhodně neporušuje žádnou svoji právní povinnost, pokud se rozhodne neposkytnout své služby osobám, které dle aktuální epidemické situace mohou odmítáním ochrany dýchacích cest představovat hygienické riziko pro zaměstnance prodejen BILLA anebo pro jiné zákazníky prodejen BILLA.“

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: kas

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

18:35 Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

„Pokud ten pán neví, co se stalo 15. března 1939, tak je otázka, jestli je pro výkon funkce preziden…