Automobily mají v Evropě zdražit údajně až od desítky procent, malé vozy jako třeba Škoda Fabia by například stály až o sto padesát tisíc korun více než doposud. To se podle automobilek stane, pokud začne za čtyři roky platit bruselská emisní norma s názvem Euro 7. Ta by prý také ve velice krátké budoucnosti zcela ukončila výrobu aut na spalovací motor.
„Hrozí, že střední třída si už nebude schopná kupovat automobily, protože nová unijní emisní norma Euro 7 by vedla k výraznému zdražení zvláště těch nejlevnějších automobilů,“ říká k návrhům valícím se z Bruselu ekonom Štěpán Křeček.
Reportéři Novy se také zkusili zeptat obyčejných lidí na ulici, co si o elektromobilitě myslí. „Nejsem s tím do budoucna spokojen, kdyby bylo nutné si pořídit nové auto,“ odpověděl jeden z respondentů. „Já mám fabii a nechci žádnou elektriku,“ řekl další.
„Každý stát by si měl rozhodovat o tom, co chce, a ne že oni (EU) budou pořád něco diktovat,“ vyjádřil se obecněji k fungování bruselské unie další z dotázaných. Jiný z tázaných mužů elektromobilitu rovněž nepodporuje a zaměřil by se zase prý spíše na vývoj a podporu automobilů hybridního typu.
Lidé také poukazovali na očividnou nedokonalost technologie elektromobilů. Problémem podle lidí je například dobíjení nebo sporný dopad na životní prostředí, třeba při výrobě.
Přísná norma Euro 7 nedává smysl ani předsedovi představenstva Škody Auto Thomasi Schaferovi. Podle toho společnost míří mílovými kroky k elektrifikaci automobilismu sama od sebe. „Je tedy šílené zavést normu Euro 7, jejíž splnění bude stát nemalé prostředky, které by jinak šly do vývoje elektromobilů,“ řekl Schafer.
Podle odborníka na alternativní pohony Michala Dokoupila by schválení normy Euro 7 nemělo stejně takový dopad, jaký si představují úředníci v Bruselu. „Ono je to samozřejmě kontraproduktivní, protože lidé se budou držet svých starých vozů co nejdéle a nebudou přecházet k automobilům.“
autor: AZy
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.