„Vždyť je to jenom návrh.“ V TOP 09 brání zákaz aut

22.07.2025 14:15 | Monitoring

Evropská komise přišla s dalším kontroverzním plánem na omezení prodeje aut se spalovacími motory. Komise od roku 2030 navrhuje zavázat velké firmy a autopůjčovny k nákupu pouze elektrických vozidel. Proti se už rezolutně postavil například německý kancléř Friedrich Merz. Europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) se snaží klidnit vášně s tím, že jde pouze o návrh. „Ano... je to jen návrh... To už je klasika,“ obávají se lidé, že nařízení bude nakonec schváleno.

„Vždyť je to jenom návrh.“ V TOP 09 brání zákaz aut
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Elektromobil - ilustrační foto

Německý kancléř Friedrich Merz v pondělí zkritizoval návrh Evropské komise, který má od roku 2030 zavázat půjčovny aut a velké společnosti k nákupu pouze elektrických vozidel. Merz uvedl, že by takový návrh mohl přispět k likvidaci důležitého automobilového průmyslu v EU.

Právě firemní auta totiž tvoří až 60 % prodejů automobilů. Merz uvedl, že návrhy „zcela míjejí smysl současných společných potřeb, které v Evropě máme“, a poznamenal, že automobilový průmysl je jedním z klíčových odvětví regionu.

„Nesmíme dopustit, aby byl zničen tím, že se zaměříme na technologie, které nemusejí být k danému datu dostatečně připraveny pro trh, aby se člověk mohl spoléhat výhradně na tuto jedinou technologii,“ řekl novinářům podle informací agentury Reuters.

„Proto se stavíme proti tak rigidním specifikacím,“ dodal s tím, že Německo má podle něj právo pomáhat formulovat strategický výhled EU, vzhledem k tomu, že financuje čtvrtinu rozpočtu bloku.

Na tyto plány Evropské komise upozornil také ekonom Lukáš Kovanda, podle nějž se naplno ukazuje, že komise pod vedením Ursuly von der Leyenové už dávno neplní zadání vlád členských států, ale chová se jako samozvaná vláda.

„Evropská unie chce už od roku 2030 zakázat autopůjčovnám a velkým firmám, aby do svých vozových flotil pořizovaly jiná auta než elektrická. Brusel ovšem v tomto zachází tak daleko, že se proti záměru ozývá sám německý kancléř. Opět se potvrzuje, že už tomu není tak, že by Evropská komise jen servisně plnila zadání vlád členských států. Žije si vlastním životem,“ má jasno Kovanda.

 

 

Europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) jeho vyjádření považuje za manipulativní, protože prý jde zatím jen o návrh komise, který budou právě členské státy nyní diskutovat.

„Ach jo. Zase nepřesné ne-li manipulativní. Je to totiž tak: – Evropská komise toto vskutku navrhuje, činí to proto, že má zato, že to je souladu s mandátem od zemí a EP a dohodnutých cílů – jde toliko o návrh, který projednají zástupci států a EP – jen pouze pokud návrh odsouhlasí (resp. upraví) vstoupí v platnost,“ upozorňuje Niedermayer.

 

 

Jenže lidé europoslanci vzkazují, že tímto nenápadným způsobem byly schváleny všechny nesmyslné zelené programy, přičemž europoslanci jako Niedermayer v prvním kroku tvrdili, že „jde jen o neoficiální návrh,“ ve druhém, že „se to nebude vymáhat,“ dále, že to „začne platit až za 5 let a do té doby se to nějak vyřeší“ a nakonec, že je to „schválené už roky, tak si nemáme stěžovat.“

 

 

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jakub Makarovič

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Emisní povolenky

Jde ještě zrušit emisní povolenky nebo vy je schvalujete? Vždyť nám podle všeho vše jen o dost zdraží – energie i pohonné hmoty, a to prý dost výrazně. Víte o kolik? Protože každý tvrdí něco jiného a mě zajímá pravda.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Diskuse obsahuje 17 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

„To je moje válka.“ Albrightová je v Praze. Jindřich Šídlo vzpomíná

21:15 „To je moje válka.“ Albrightová je v Praze. Jindřich Šídlo vzpomíná

Jindřich Šídlo se na svém facebookovém profilu podělil o vzpomínku, kterou v něm vyvolal pohled na u…