Podle Davida, který je autorem neonového Srdce nad Hradem nebo Klíčové sochy na pražském náměstí Franze Kafky, nemůže ani Photoshop zakrýt, že z předvolebních billboardů koukají intelektuálně vyprahlé tváře.
Politická moc si podle něj nárokuje veřejný prostor. „Dnes především mluvím o masmédiích, která jsou svobodně v područí politiků a zábavního průmyslu. Neříkám tím, že lidé v tomto prostoru nejsou i kritičtí. Ale podléhají velmi snadno přesvědčení, že když mohou kritizovat, že už přeci nemohou být mocí vlastněni,“ řekl výtvarník v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Za Hermana se ještě mohou dít věci. Dojde i na knihovnu Kaplického?
Boj o veřejný prostor mezi kreativními lidmi a mezi politikou se nejvíce projevil ve sporu o Kaplického knihovnu. „Tam se to ukázalo v nejviditelnější formě. Navíc Jan Kaplický byl člověk, který přicházel zvenku. Neměl tady ty správné vazby, aby si to `správně` pohlídal. Znovu se jen potvrdilo, že skutečně dobří umělci těžko jednají s úředníky a až na známé výjimky se neumějí vlichotit,“ vysvětluje Jiří David.
Kaplický prý měl smůlu na Václava Klause a jeho vazaly. David tvořil ještě v době Václava Havla, a tak mu prošla instalace Srdce nad Hradem.
David proto se zájmem pozoruje jednání nového ministra kultury Daniela Hermana. „Je známo, že Daniel Herman přemýšlí s novým ředitelem Jiřím Fajtem o nové budově Národní galerie,“ upozornil výtvarník s tím, že se ještě mohou dít věci. Mohlo by dojít i na projekt Jana Kaplického.
Během prezidentské předvolební kampaně se ze Schwarzenberga stal děda anarchista. Naprostý nesmysl a kýč
V době boje o Pražský hrad označil Jiří David prezidentskou kampaň Karla Schwarzenberga (TOP 09) za postpolitický kýč. „Pro mě bylo nepřijatelné, že apoteóza Karla Schwarzenberga byla povrchně namodelovaná předem některými politiky, účelově spojenými s intelektuály, manažery. Politická moc se naučila pracovat s takovými projevy, jako bylo třeba to Schwarzenbergovo `číro`. A ty modely pak podle potřeby dosazuje do politické hry,“ uvádí David s tím, že se z knížete stal přijatelný děda anarchista, což byl ale naprostý nesmysl a politický kýč.
Odmítá, že by někdy vyzýval k volbě Miloše Zemana. Prý se jednalo o účelově vytvořenou konstrukci. Kritizoval prý kampaň, kterou považoval za kontraproduktivní.
Každá předvolební kampaň je neadekvátní a stupidní
David souhlasil s tím, že každá předvolební kampaň je svým způsobem neadekvátní a stupidní. Nechápe ale, proč by tomu měli pomáhat umělci. „Přitom nepovažuju za umělce pop zpěváky nebo rutinní lidi od filmu, divadla a podobně,“ vysvětlil výtvarník.
Podle něj je symbióza mezi zpěvákem a šéfem strany přirozenější. Jedná se o lidi z většinově přijatelného zábavního průmyslu. „V okamžiku, kdy tenhle průmysl podporuje politiky, jako třeba Richard Krajčo teď Andreje Babiše, tak tam je taková symbióza přirozenější. Ale když do toho jdou umělci, to už je pro mě za čarou,“ uzavírá David.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vfe