Bidenovy nekončící plyny, Klus, chvilkaři a Greta. Vy se uskrovněte, elita bojuje za klima

31.12.2021 18:20

Na rozdíl od minulého roku se v tom letošním začaly opět objevovat akce klimatických aktivistů. Zatímco u nás ke studentům oděným do triček se srpem a kladivem promlouval o klimatu spoluzakladatel Milionu chvilek Benjamin Roll, světoví vládci se slétli soukromými tryskáči do Glasgowa, aby v něm na klimatickém summitu přednesli projevy, v nichž zdůraznili, že se kvůli „záchraně planety“ musíme uskromnit. Kromě letounů měl během summitu nemalé množství zplodin metanu a dusíku vyprodukovat i samotný americký prezident Joe Biden. Vévodkyně Camilla na setkání s americkým prezidentem už asi nezapomene.

Bidenovy nekončící plyny, Klus, chvilkaři a Greta. Vy se uskrovněte, elita bojuje za klima
Foto: Hans Štembera
Popisek: Stávka za klima, kterou organizovalo hnutí Fridays for Future. Požadovali, aby klima bylo prioritou příští vlády

Anketa

Budete se o Vánocích omezovat při setkávání s přáteli a příbuznými?

14%
83%
hlasovalo: 27928 lidí
Během uplynulého roku byl sice opět v popředí zpravodajství koronavirus a klimatičtí aktivisté si tak již neužívají tolik slávy jako před příchodem pandemie, přesto u nás a potažmo v i celé Evropské unii došlo hned na několik událostí, které rezonovaly skrze média a které mohou nemálo ovlivnit nejen rok příští, ale také nadcházející léta.

Největší klimatickou událostí loňska byl bezesporu klimatický summit v Glasgowě, kromě něho ale došlo i na jiné akce, jež boj za uhlíkovou neutralitu nemálo poznamenal.

Jednou z takových akcí byl bezesporu letošní autosalon v německém Mnichově, jenž kdysi býval srdcem automobilového průmyslu v Evropě. Na něj měli nejrůznější ekologické organizace už dlouho počíháno, a jakmile se přiblížilo datum jeho konání, vyjádřily požadavky, které zahrnovaly i výzvy k budování cyklostezek místo dálnic, centra měst zcela bez aut a přechod na sdílené elektromobily. Ve výčtu nechyběl ani požadavek zavést ve městech maximálně 30 km/h, který vzhledem k převodování většiny aut zřejmě cílí spíše na znepříjemnění života všem, co vlastní automobil, nežli na nějakou ochranu přírody, kterou se aktivisté zaklínají.

Úvodní den automobilové výstavy IAA Mobility v Mnichově pak „ochránci přírody“ zahájili v Mnichově demonstrace, během nichž blokovali dálnice a ničili majetek.

Klimatičtí extremisté své požadavky neprezentovali příliš s klidem i nadále a chránit obyvatele Mnichova před „zachránci klimatu“ museli tisíce policistů i těžkooděnci.

Bavorský ministr vnitra Joachim Herrmann hovořil o největším nasazením policie v této spolkové zemi za posledních 20 let a obyvatelé byli varováni před aktivisty i z důvodu žhářských útoků.

Samotný automobilový veletrh pak mnohé účastníky nepotěšil, nejenže na místě panovala kvůli klima aktivistům vyhrožujícím násilím hutná atmosféra, nepřekvapili ani výrobci aut, kteří kvůli tlaku na elektromobilu nepředstavili žádné velké novinky a spíše jen prezentovali, jak se hodlají přizpůsobit tvrdým emisním požadavkům. Místo nových automobilů tak poslední ročník prezentoval spíše vize či dokonce elektrokoloběžky. Automobilový veletrh tak překvapivě ovládla Dacia, která se jako jediná nebála představit konvenční prostorný a laciný model Jogger.

„Za klima“ se bojovalo nejen v Mnichově

Mnichovský veletrh ale nebyl jediným místem, kde se v uplynulém roce „bojovalo za klima“, činili se i klimatičtí aktivisté u nás. Ti na sebe upoutali pozornost kupříkladu akcí v okolí bankomatů v centru Prahy, právě na ně totiž v dubnu vylepovali zástupci české pobočky radikální organizace Extinction Rebellion nálepky odrazující od jejich použití. Cílem bylo navýšit tlak na banky, aby přestaly poskytovat služby klientům spojených s uhelnou energetikou. Varovaly též, že „Praha míří k vyhynutí“.

Aktivní byla v tomto ohledu Komerční banka, jež v předvánočním čase cílila na své klienty, aby opustili tradiční český zvyk v podobě štědrovečerního kapra, a vydala prohlášení, kde se chlubila, že již nyní selektuje své klienty podle jejich pracovního zaměření, a když zjistí, že většina jejich příjmů pochází z činností souvisejících s uhlím, tak si u ní nesjednají žádný nový finanční produkt.

Členové organizace Extinction Rebellion kromě této akce v červnu se přilepili i k budově České národní banky, podle nich se totiž právě v ní „tvoří“ klimatická krize.

A nechyběli ani studenti v doprovodu známých aktivistických tváří. Jakmile se konečně po mnoha měsících dostali žáci do škol, někteří z nich nevydrželi ani celý měsíc a již ke konci září vyrazili místo do lavic v době výuky na Malostranské náměstí podpořit demonstraci pod hlavičkou hnutí Fridays for Future, které založila klimatická aktivistka Greta Thunbergová.

Žáci základních a středních škol na akci protestovali nejen v doprovodu členů krajní levice a Antify. Společně s lidmi s ultralevicovými symboly na akci dorazil též LGBTQ aktivista Kryštof Stupka a před studenty v rudých tričkách se srpem a kladivem přišel hřímat i jeden z předáků spolku Milion chvilek Benjamin Roll či zpěvák Tomáš Klus.

Klima událost roku

Pak již přišla „klimatická událost roku“, a tak nejbohatší lidé světa se státníky nasedli do svých tryskáčů a vyrazili „bojovat za klima“ do Glasgowa na klimatickou konferenci.

Státníci vyzývali občany svých zemí, aby i kvůli koronaviru raději nikam necestovali a co nejvíce využívali možností on-line přenosů, sami svých rad však už tolik nedbali. Podobně dopadly i myšlenky některých světových vůdců o nutnosti omezit přebytečné cesty či alespoň kvůli „záchraně planety“ využívat prostředků hromadné dopravy.

Fotografie z tamního letiště ukázaly, že se omezování kvůli emisím opět nejmocnějších lidí týkat nebudou, přestože je chtějí zavádět pro ostatní. Pokud účastníci summitu uznali za nutné letět na něj často i přes půl světa místo on-line konference, nabízela se alespoň možnost využití běžných leteckých linek, ani na to však nedošlo a účastníci dali přednost soukromým letounům.

Anketa

Dělá stát dost pro snížení cen energií?

1%
94%
hlasovalo: 19708 lidí
Zatímco na sociálních sítích i na konferenci státníci nepřestávali zdůrazňovat potřebu toho, aby se ostatní kvůli klimatu uskromnili, letoví dispečeři v Glasgowě měli plné ruce práce, aby dokázali navést na přistání až 400 soukromých letadel, které nelze považovat za příliš ekologickou variantu. Letadel navíc na klimatický summit letělo před jeho konáním tolik, že tamní letiště muselo některé stroje nechat kroužit nad Skotskem, dokud se neuvolnila runway.

Nad Skotskem létaly opravdu zajímavé stroje. O klimatu sice přiletěl kázat jeden z nejbohatších mužů planety Jeff Bezos tryskáčem Gulfstream za 65 milionů dolarů, zastínil jej však Air Force One, jenž přivezl amerického prezidenta Joea Bidena. Americká hlava státu navíc vzala na cestu do Evropy s sebou i několik dalších letadel.

Armádním speciálem pak přiletěl i velký zastánce ekologie princ Charles ze setkání představitelů zemí G20 v Římě. Perličkou je, že ačkoliv ze stejného místa letěl i britský premiér Boris Johnson, rozhodl se Charles pro další letadlo navíc a později přes mluvčího vzkazoval, že stroj pohánělo „ekologické palivo“.

Přestože se může zdát, že samotné konání summitu bylo pro klima dosti velkou pohromou, elity si jej pochvalovali a britský premiér Boris Johnson jej označil za „zlomový okamžik pro lidstvo“.

Na samotném summitu se hojně hovořilo i o zeleném plánu Evropské komise, který stanovuje za cíl klimaticky neutrální Evropu do roku 2050 a snížit emise skleníkových plynů v EU do roku 2030 o 55 % ve srovnání s rokem 1990. Plán, počítající s koncem spalovacích motorů, který za Českou republiku podpořil expremiér Andrej Babiš (ANO), si však příliš k srdci nevzala jeho hlavní propagátorka – šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová.

Jakmile totiž v listopadu Leyenová potřebovala zdolat 50 kilometrů z Vídně do Bratislavy, využila svůj oblíbený avšak nepříliš klimaticky neutrální tryskáč.

Na šéfku Komise se sice za její neekologickou dopravu za peníze Evropanů snesla kritika, měla však prý pro využití tryskáče důvody – těmi měla být „náročná logistika“. Otázka je, co si pod tímto termínem představit, cesta vlakem mezi Vídní a Bratislavou totiž zabere pouze jednu hodinu a se započtením času potřebného pro cestu na letiště a zpět by Leyenová v případě zanechání letounu ve Vídni přišla maximálně o několik desítek minut.

Není to navíc poprvé, předsedkyně Evropské komise zřejmě nerada cestuje vlakem či v linkovém letadle s obyčejnými Evropany, již dříve totiž letěla i na jiných krátkých trasách, kupříkladu na cestě z Bruselu do Paříže, kterou lze vlakem zvládnout také během jedné hodiny.

Dohru měla i účast amerického prezidenta Joea Bidena, kromě jeho početného leteckého doprovodu totiž byly emise do Skotska importovány jeho osobou i trochu neočekávaně.

Někteří aktivisté hovoří o nutnosti ustoupit od konzumace hovězího masa z důvodu velkého množství emisí, jež skot vypouští a právě tento problém se týká i amerického prezidenta.

Vévodkyně z Cornwallu Camilla totiž zjistila, že během summitu plyny nevyprodukovávali pouze býci na skotských pastvinách. Šéf Bílého domu v její přítomnosti podle britského plátku Mail on Sunday „pšoukal“ tak hlasitě, až se musela červenat. „Trvalo to tak dlouho a bylo to tak hlasité, že to nebylo možné ignorovat. Camilla o tom pak mluvila neustále,“ řekl zdroj z jejího okolí bulvárnímu deníku po emisním incidentu.

A co čekat do budoucna? Napovědět vám mohou slova vedoucího Zastoupení Evropské komise na Slovensku a bývalého českého ministra životního prostředí Ladislava Mika, ten o summitu zdůraznil, že kupříkladu odklon EU od aut se spalovacími motory má sice marginální vliv na celkové emise, přispět prý „musí každý“ a jde i o jakýsi symbol. Do budoucna navíc podle něj nemáme očekávat, že se akorát vymění běžná auta za ta s elektromotorem; půjde prý o větší změnu a začneme o mobilitě „přemýšlet jinak“.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rak

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

21:20 Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

Jakmile je něco samozřejmého, tak je to vždycky něco, u čeho se musíme zastavit. „Protože tím se nám…