Big data je výraz z výpočetní techniky a zkráceně jde o soubory dat, jejichž velikost přesahuje možnosti zachycovat, spravovat a zpracovávat data běžně používanými softwarovými prostředky v rozumném čase. Většinou se jedná o nestrukturovaná data uchovávaná pro nějaký budoucí účel. Srozumitelně řečeno, jde o tak velký objem dat, jejichž zpracování bylo ještě nedávno nemyslitelné a v budoucnu se možná budou hodit. Slovo velký je však především v moderních technologiích velmi relativní pojem, takže co před pár lety bylo sci-fi, je dnes realitou.
Analýzy velkých dat se již běžně používají ve vysoce technologickém prostředí, jakým je třeba formule 1, v telekomunikacích, řízení dopravy ve velkých aglomeracích, v bankovnictví, pojišťovnictví či obchodu. Ale také perfektně dokážou rekonstruovat běžný život téměř každého z nás, naše návyky nebo činy a umějí rovněž předvídat naše budoucí rozhodnutí. Skutečná ropa či zlato budoucnosti pro marketing i politické režimy libující si ve špehování občanů.
Zástupce velkého tuzemského mobilního operátora Ladislav Bartoníček nedávno v MF DNES zveřejnil záměr společnosti obchodovat s analýzou dat, která operátor denně získává v ohromném množství. „Big data jsou módní pojem, který každý používá, ale málokdo ví, co opravdu znamená. My jsme schopni dodávat unikátní analýzy, které mohou být zajímavé pro obchodníky či reklamní agentury. To je začátek. Google nebo Facebook investují obrovské peníze do analýzy dat. Jsem přesvědčen, že my disponujeme kvalitnějšími daty než oni,“ uvedl.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: red