Blokády českých hranic? Kvůli mýtu na Slovensku. Polovinu si tam nechává soukromá firma

29.01.2020 11:34

Blokádami hranic slovenští autodopravci opět protestují proti podmínkám slovenského mýta. Jen deset centů z každého eura zaplaceného prostřednictvím mýta za využívání zpoplatněných úseků silnic na Slovensku bylo totiž v letech 2014 až 2018 použito na výstavbu nových dálnic.

Blokády českých hranic? Kvůli mýtu na Slovensku. Polovinu si tam nechává soukromá firma
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto
reklama

Vyplývá to ze zprávy slovenského Nejvyššího kontrolního úřadu. „NKÚ na základě kontroly upozorňuje na neefektivní a nehospodárně nastavený systém a také na vážná rizika do budoucna. Ta souvisejí s vlastnictvím celého technického zázemí pro výběr mýta a z toho vyplývající omezené možnosti Národní dálniční společnosti při rozhodování o provozovateli mýta po roce 2022, kdy smlouva se společností SkyToll skončí,“ píše slovenský NKÚ ve zprávě.

Záznamy slovenské databáze FinStat ukazují, že společnost SkyToll v roce 2018 hospodařila se ziskem 20,95 milionu eur (528,8 milionu Kč), což byl proti předchozímu roku nárůst 42 procent. Tržby se zvýšily o dvě procenta na 74,43 milionu eur (1,9 miliardy Kč). Hrubá marže, což je důležitý ukazatel, který vyjadřuje, kolik procent z tržeb firmě zůstane po zaplacení nákladů, činila 55,6 procenta.

I to je důvod, proč slovenští autodopravci blokují některé úseky silnic, včetně hraničních přechodů s Českou republikou. Unie autodopravců Slovenska mimo jiné požaduje snížení silniční daně pro kamiony o polovinu. V reakci na zprávu NKÚ také žádají pozastavení mýtného systému. Společnost SkyToll jej provozuje od roku 2010.

Za výrazně problematické označil kontrolní úřad i vlastnictví majetku v rámci systému mýta. „Stát, který prostřednictvím NDS zaplatil za vybudování mýtného systému 256 milionů eur (6,5 miliardy Kč), nevlastní nejen technická zařízení, ale ani systém jako takový. Mýtný systém je i po jeho zaplacení NDS ve vlastnictví SkyTollu,“ píše se ve zprávě slovenského kontrolního úřadu. Takový stav je podle kontrolorů v rozporu s principy hospodárnosti. Vadí to i slovenským autodopravcům. 

I přes velkou snahu slovenských a některých českých médií dokázat, že se nic neděje a blokáda slovenských dopravců je bezvýznamná, dnešní informace ČTK mluví o opaku. Slovenští dopravci dnes opět blokují hraniční přechod Břeclav–Brodské na dálnici D2 pro nákladní auta. Podle webu dopravniinfo.cz se ráno vytvořila asi dvoukilometrová kolona, podle aktuálních záběrů z kamer byla kolona kolem 9:00 už čtyřkilometrová. Kvůli blokádě jsou kolony i v Mostech u Jablunkova na Frýdecko-Místecku. Blokádami chtějí slovenští dopravci přimět vládu, aby splnila jejich požadavky týkající se výrazného snížení silniční daně a zvýšení slev z mýtného.

Blokády pořádá Unie autodopravců Slovenska, která žádá výrazné snížení silniční daně či pozastavení výběru mýtného. Nespokojení slovenští dopravci už dříve v tomto měsíci a v době pokračující kampaně před únorovými parlamentními volbami protestovali na různých silnicích v zemi. Zablokovali také některé hraniční přechody se sousedními zeměmi, včetně Česka. Protest přerušili po výzvě premiéra Petera Pellegriniho k jednáním, která ale k dohodě nevedla. V pondělí autodopravci blokády opět obnovili. Podle premiéra Petera Pellegriniho není k protestním akcím důvod.  Příslušná ministerstva prý chystají mýtné úlevy. Sliby už ale slovenským autodopravcům nestačí a dávají to jasně najevo.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: pas
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Lidi jsou spodina? Ne! udeřil Okamura na TOP 09. A rozbalil to proti EU: Vytáhl zlé věci

11:54 Lidi jsou spodina? Ne! udeřil Okamura na TOP 09. A rozbalil to proti EU: Vytáhl zlé věci

Premiér Andrej Babiš (ANO) požádal poslance o prodloužení nouzového stavu až do 11. května a podrobn…