Brutalita, zvěrstvo, fantasmagorie. Bursík, Stropnický a další zelení nadávají na Zemanův průplav

26.03.2014 18:07

Megaprojekt Dunaj – Odra – Labe (DOL), aktuálně protlačovaný prezidentem Milošem Zemanem, budí hrůzu u šéfů zelených stran. Podle předsedy Liberálně ekologické strany (LES) Martina Bursíka jde z pohledu ochrany přírody a krajiny o zvěrstvo. K vodnímu koridoru se už dříve vyjádřili i další zelení.

Brutalita, zvěrstvo, fantasmagorie. Bursík, Stropnický a další zelení nadávají na Zemanův průplav
Foto: Hans Štembera
Popisek: Lodní doprava na Labi

„Rozumná vláda šetří a přesouvá výdajovou strukturu v rozpočtu ze spotřeby na investice. Analýzy zcela jasně ukazují, že vodní koridor DOL by po dobu patnácti let zaměstnával šedesát tisíc pracovníků a mohl by být, podobně jako francouzský průplav Seina–sever, většinově financován z prostředků Evropské unie. Vodní koridor DOL zdaleka nebude sloužit jenom pro dopravní účely, ale i pro účely energetické, vodohospodářské, samozřejmě i rekreační, bude sloužit jako ochrana proti povodním a suchu. Samozřejmě si uvědomuji, že cesta dlouhá tisíc mil začíná prvním krokem. Tyto první kroky znamenají jez u Děčína a splavnění Labe mezi Přeloučí a Pardubicemi,“ řekl již dříve o projektu DOL prezident Miloš Zeman. Včera o něm s ministrem dopravy Antonínem Prachařem (ANO) opět mluvil na Pražském hradě. Prezident se tak přes vládu snaží protlačit první kroky k jeho realizaci, což děsí zelené.

Bursík: Brutálně škodlivý projekt

„Byl jsem několikrát na vládě a dělali jsme poměrně podrobnou analýzu týkající se potenciálních zásahů do krajiny, zvláště chráněných území a území v rámci evropské soustavy Natura. Projekt je tak brutálně škodlivý, že si něco takového v Evropě v roce 2014 při současných požadavcích ochrany krajiny a přírody vůbec nedovedu představit. Jedna jeho část byla realizována na okraji Vídně za Adolfa Hitlera. Od té doby se svět posunul a začal si vážit přírody. Považuji to za totální fantasmagorii, která nemůže ani teoreticky projít nějakým povolovacím procesem. Představa, že to bude financováno z evropských peněz, je lákavá, ale kvůli zamítavým odborným stanoviskům se to nestane,“ sdělil nyní ParlamentnímListům.cz šéf LES Martin Bursík.

K projektu DOL je vyhraněně kritický. „Tento projekt je ale dle mého názoru mrtvý a proč za něj prezident lobbuje, toť otázka. Nevidím racionální argumenty, proč podobné megalomanské projekty realizovat. Považuji to za absolutní zvěrstvo z pohledu ochrany přírody a krajiny a ekonomicky za totální nesmysl,“ doplnil.

Liška: Neekonomické, neperspektivní

„Je to zcela neekonomické, neperspektivní a v neposlední řadě to ohrožuje cenné části přírody. Peníze na tyto zbytečné stavby budou chybět na obchvaty měst a byly by efektivněji vynaloženy na železniční koridory, které mají o řád vyšší kapacitu,“ napsal již dříve ParlamentnímListům.cz předseda Strany zelených Ondřej Liška. Ostatně koridor DOL považuje vedoucí dopravní odborné sekce Strany zelených Martin Robeš za evergreen a zároveň chiméru, která vlastně odvádí pozornost od klíčových dopravních zájmů země. „Celý ten ypsilon koridoru DOL má délku asi 400 kilometrů a nachází se v údolních nivách. V evropské soustavě ochrany přírody Natura 2000 je sedmnáct lokalit, které leží na území plánované výstavby průplavu. Takže je to úředně nemožné a z evropských fondů by na to nikdo nedal ani euro,“ dodal kdysi.

„Na jedné straně je pravda, že lodní doprava je výhodná z hlediska hluku a po výměně motorů u šífů i emisí, ale pouze tam, kde jsou pro to příhodné přírodní vodní cesty. Když se ale na úzkých horních tocích řek začne stavět, likvidují se významné biotopy, což je i případ Děčína a Přelouče. Labe má kapacitu jako jednokolejná železnice. Udává se, že se výstavbou plavebních stupňů umožní přeprava čtyř milionů tun zboží ročně, ale správa železniční cesty uvádí volnou kapacitu na trase do Německa sedm až čtyřiatřicet milionů tun ročně, nemluvě o plánovaném železničním tunelu pod Krušnými horami. Přeprava po Labi je jen zlomek kapacity, žádná sláva,“ podotkl také Robeš. Ostatně i Matěji Stropnickému připadá DOL jako betonová fantasmagorie.

Žhavé téma DOL

Téma koridoru DOL se kvůli vyjádřením prezidenta Zemana dostalo opět do popředí. Ten vyplísnil vládu za to, že chce zastavit studii, která prověřuje možnost kanálu DOL, s tím, že tak znevěrohodní naplňování vlastní koaliční smlouvy. Špičky vládní koalice mu na to konto vzkázaly, že ji chtějí pozastavit, aby diplomaté o DOL jednali se sousedními zeměmi, které nesouhlasí s financováním nákladné stavby z evropských fondů. Podobně se prý dříve vyjádřilo i Prachařovo ministerstvo. Ostatně komise Akademie věd pro životní prostředí koncem února uvedla, že výstavba takového kanálu nemá nyní ekonomické, sociální ani ekologické opodstatnění.

O vodní koridor DOL se již léta vede válka argumentů. Někdy je ve fázi klidu zbraní, jindy zuří v plné síle. Na jedné straně stojí někteří ekologové a všechny zelené strany, na druhé významná část vodohospodářů, podnikatelů a politiků. První argumentují tragickými dopady na přírodu okolo trasy koridoru, druzí zase uvádějí výhody přepravní, vodohospodářské, energetické a další. Částku na výstavbu kanálu proto každý uvádí jinou. Pohybuje se od 200 miliard až skoro k bilionu korun.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

Sexuální násilí

Jak se v praxi bude dokazovat, jestli byl k souloži udělen souhlas či nikoliv? Nemám nic proti tomu, že jste změnili zákon, ale k čemu to v praxi bude? Co když jedna si budou strany v tom, zda byl udělen souhlas či nikoliv protiřečit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pekarová slíbila šetřit. Ale poslanci prolétali miliony. Na „setkání s výbory“

16:57 Pekarová slíbila šetřit. Ale poslanci prolétali miliony. Na „setkání s výbory“

Japonsko a Singapur, Korea, Mexiko a Paraguay. To byly nejnákladnější cesty výborů Poslanecké sněmov…