Černé na bílém. Provozovatel slovenského mýta přišel stát velmi draho. A stejná firma může brzy převzít i české mýto

10.07.2017 16:51

Mezi favority nedávno vyhlášeného tendru na nového provozovatele českého mýta patří slovenská společnost SkyToll. V oblibě ji má i český premiér Bohuslav Sobotka. Následující článek, který vyšel minulý týden ve slovenském magazínu Trend, (obdoba českého Eura), podrobuje slovenské mýto tvrdé kritice a varuje tak před případnou spoluprací s touto firmou.

Černé na bílém. Provozovatel slovenského mýta přišel stát velmi draho. A stejná firma může brzy převzít i české mýto
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Na co je slovenský mýtný systém kromě hanby? Člověk si musí nejprve promnout oči, jestli dobře vidí. Je překvapující, kolik peněz stát stále platí za provoz mýtného systému, místo investic do nových silnic na Slovensku, konstatuje hned úvodem otevřeně článek v Trendu. Náklady na slovenský mýtný systém totiž stále přesahují 50 procent výnosů! Již dávno to ale mělo být jiné. Stát měl firmě SkyToll, provozující slovenské mýto, platit podle plánu už jen 12 procent z výnosů, píše slovenský magazín Trend.

Časopis se ještě vrací k ne úplně jednoznačnému výběrovému řízení na slovenské mýto a připomíná kritické články v novinách i časopisech v letech 2008–2010. Vyhrála firma s nejdražší nabídkou, ostatní byli vyloučeni… Tehdy se řešilo i to, komu vítězná firma vlastně patří. „Finanční skupina se svými ukrytými firmami v zemích daňových rájů dělala dýmovou clonu pro oligarchu v pozadí. Ani dnes nevíme, komu vlastně peníze ze slovenského mýta patří. Když se přihlásí někdo, kdo by měl být vlastníkem společnosti SkyToll, nedá se mu věřit, po tolika neupřímnostech, ani nos mezi očima,“ konstatuje Trend.

Odhady, kolik stát vydělá na mýtě, se přitom neustále zhoršují, náklady na systém rostou, konstatuje slovenský magazín Trend. Stát z mýta nemá ani zdaleka takové příjmy, které na začátku slibovali slovenští politici. Časopis to dokumentuje zveřejněnými plány a realitou:.

Plán: Roční výnosy z elektronického mýta měly dosáhnout 200 milionů eur již v roce 2012, tedy v třetím roce fungování. Optimisticky to předpovídala slovenská vláda v roce 2009, krátce před zahájením fungování elektronického mýta.

Realita: V roce 2012 byly výnosy na úrovni 155 milionů eur. Slibovaných 200 miliónů slovenské mýto nepřineslo ani v jinak ekonomicky úspěšném roce 2016.

Plán: Během třináctileté smlouvy měly hrubé výnosy z mýta dosáhnout čtyři miliardy eur.

Realita: Hrubé výnosy za prvních sedm let dosáhly 1,2 miliardy eur. Pokud by se meziročně zvyšovaly stejnou rychlostí jako v úspěšném roce 2016, tak by na konci smlouvy dosáhly kumulativně ne čtyři, ale 2,4 miliardy eur. Slovenské ekonomice se přitom daří o moc víc, než se předpokládalo.

Plán: Odměna provozovatelům měla být nejvýše 40%, později, po zaplacení investic, 12%.

Realita: V roce 2016 dosáhly náklady firmy SkyToll skoro padesát procent z vybraného mýta. Slovenská Národní dálniční společnost tak po odečtu hrůzostrašných nákladů získala jen asi 90 milionů eur, tedy výrazně méně oproti původním předpokladům.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Blanárova schůzku se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

5:00 Blanárova schůzku se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

TÝDEN V MÉDIÍCH Petr Fiala neměl žádné kmotry v pozadí, nikdo mu zadarmo nic nedal a musel se adapto…