Češi dodali Bulharům poslední modernizovaný letoun

08.09.2025 13:35 | Monitoring

Zatímco většina pozornosti veřejnosti se v obranné politice zaměřuje na nákupy západních stíhaček nebo debaty o navyšování armádního rozpočtu, český letecký průmysl tiše, ale vytrvale posiluje své postavení v mezinárodních strukturách. Důkazem je aktuální zakázka pro bulharské letectvo: Společnost Aero Vodochody v srpnu dokončila generální opravu a částečnou modernizaci čtyř cvičných letounů L-39ZA Albatros, čímž završila projekt, který běžel od konce roku 2022.

Češi dodali Bulharům poslední modernizovaný letoun
Foto: archiv Aero Vodochody
Popisek: L-39ZA Albatros ze závodu Arero Vodochody

Bulharsko se i nadále spoléhá na českou leteckou techniku jako klíčový prostředek výcviku pilotů. Opravy motorů AI-25TL provedl státní podnik LOM Praha, čímž se potvrdilo, že české státní i soukromé subjekty dokážou společně realizovat náročné obranné projekty pro zahraniční klienty.

„Velmi si ceníme našeho dlouhodobého partnerství s bulharským letectvem a těšíme se na další podporu jejich kapacit v oblasti výcviku pilotů,“ uvedl Viktor Sotona, předseda představenstva a prezident Aera. Připomněl zároveň, že současná modernizace může být přirozeně následována přechodem na novou generaci výcvikových letounů v podobě L-39 Skyfox.

Právě Skyfox je nyní hlavní vývozní nadějí Aera. Letoun navazuje na odkaz původního Albatrosu, ale přináší významné technologické změny – digitální výcvikové prostředí, podporu metodiky LVC (Live, Virtual, Constructive), a schopnost připravit piloty na čtvrtou a pátou generaci stíhaček, jako jsou F-16, F-35 nebo JAS-39 Gripen. Skyfox má ale také schopnost plnit lehké bojové a průzkumné úkoly, což z něj činí více než jen cvičný stroj.

Letoun je vybaven pěti závěsníky s nosností 1,65 tuny, což umožňuje nesení různorodé výzbroje a výbavy. Díky provozní výdrži až čtyři hodiny se hodí i pro mise typu ISR – tedy sledování hranic, pobřeží nebo průmyslových oblastí. Výrobce zároveň tvrdí, že letoun nabízí nízké provozní náklady a životnost až 15 000 letových hodin.

Z českého pohledu je důležité, že Aero nabízí svým partnerům nejen hotový produkt, ale i možnosti technologického transferu a průmyslové spolupráce. Pokud by se Bulharsko rozhodlo přejít na Skyfox, může to otevřít prostor i pro zapojení tamního obranného průmyslu. Zároveň by se tím prohloubila spolupráce v rámci NATO – nejen technická, ale i výcviková.

Ačkoli Skyfox ještě není masově rozšířeným letounem, první kontrakty a zájem ze strany aliančních zemí napovídají, že Aero má šanci navázat na exportní úspěchy minulosti. Otázkou zůstává, jak dlouho bude Česká republika schopna udržet tempo v oboru, který čelí silné konkurenci z Koreje, Itálie nebo USA.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Karel Výborný

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

Dotace

Jestli někomu byly dotace vyplaceny neoprávněně, neměl by za to nést také ten, kdo vyplacení schválil odpovědnost? Proč tohle nikdo neřeší?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Diskuse obsahuje 2 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Zděšení rodiče si posílají leták, který v Praze našli ve škole

12:30 Zděšení rodiče si posílají leták, který v Praze našli ve škole

Značné kontroverze budí informační leták Státního zdravotního ústavu (SZÚ) varující před šířením žlo…