České dráhy jdou s dobou. Spolu s odboráři připravily pro děti zaměstnanců technologický tábor. Jsme dynamičtí a držíme se trendů, říká ředitel Krtek

24.07.2017 13:52

České dráhy se staly partnerem tábora pro děti železničářů na jižní Moravě. Ten byl kromě klasických tábornických aktivit zasvěcen i novým technologiím a youtuberingu. Tábor v Prudké nedaleko Tišnova na Brněnsku se uskutečnil začátkem června. Akci pořádal Český zemský svaz Mezinárodní federace pro kulturu a volný čas železničářů FISAIC. Spolupracovaly na něm i Odborové sdružení železničářů (OSŽ), společnost ČD Informační systémy, Dopravní vzdělávací institut a cestovní kancelář ČD Travel. „Jsme dynamická firma, která se drží moderních trendů,“ uvedl k věci generální ředitel ČD Pavel Krtek, který doufá, že první ročník tábora odstartuje novou tradici.

České dráhy jdou s dobou. Spolu s odboráři připravily pro děti zaměstnanců technologický tábor. Jsme dynamičtí a držíme se trendů, říká ředitel Krtek
Foto: České dráhy
Popisek: Generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek spolu s dětmi na firemním táboře

Podle prezidenta FISAIC a 1. místopředsedy Odborového sdružení železničářů Vladislava Vokouna bylo záměrem tábora, nejen „aby se děti naučily pracovat s elektronickými médii, ale také aby se o prázdninách hýbaly v přírodě“. Podle Vokouna však byly zúčastněné děti v oboru zvaném „youtubering“ „šikovnými samouky“. „Lektoři je tak nemuseli učit absolutním základům, spíše s nimi jejich dovednosti pilovali,“ uvedl. Bonusem k práci s moderní technologií (stříháním videa a editací) pak byla práce na zlepšení verbálních schopností dětí a procvičování angličtiny. Kromě toho na táborníky čekaly i klasické aktivity jako výlety a hry. Samozřejmostí byla i mnohými tradičně neoblíbená ranní rozcvička. 

Youtubering, jehož výuku tábor zahrnoval, je nově vzniklé zábavní odvětví, které se mezi dětmi a -náctiletými těší v poslední době značné oblibě. Ve své podstatě tato aktivita spočívá v tom, že lidé nahrávají zábavná videa na server YouTube.com a v případě, že se jim podaří získat dost diváků a YouTube k jejich videím přiřadí reklamní spoty, je následně čeká i příjemná finanční odměna. Tematika videí je přitom různorodá, od natáčení videoherních dobrodružství po vtipná a komediální videa. Ojedinělé nejsou ani videokomentáře na různá témata, tzv. vlogy.  

Pořadatelé tábora, který se konal začátkem července v rekreačním středisku Prudká nedaleko Tišnova na Brněnsku, do areálu přizvali profesionály z oboru. Do tábora zavítal jeden ze známých českých youtuberů Jan Valeš, v komunitě youtuberů známý pod pseudonymem Johnny Valda. Valeš na YouTube provozuje kanál ValdaTV s celkem 324 804 odběrateli. Na svém kanálu se chlubí celkem dohromady více než 74 miliony zhlédnutými videi.

Právě počet zhlédnutí jednotlivých příspěvků je tím, co na YouTube rozhoduje o objemu přidělené reklamy. V souvislosti s ní pak youtubeři získávají finanční odměnu. Profesionální youtubeři, kteří si točením videí skutečně vydělávají na živobytí, jsou v Česku stále spíše výjimkou. Celosvětově jde ale o rozrůstající se fenomén. Například nejznámější youtuber na světě, švéd Felix Kjellberg, který na YouTube umísťuje videa pod přezdívkou PewDiePie, si podle dostupných zdrojů od roku 2010 youtuberingem vydělal 124 milionů dolarů.       

FIREMNÍ TÁBOR NAVŠTÍVIL GENERÁLNÍ ŘEDITEL ČESKÝCH DRAH PAVEL KRTEK:

„Především jsem přivezl radost. Youtubering je trend, který je zábavný. Přidal jsem pár cenných rad, příběh, jak jsem začal a co mě motivovalo,“ přiblížil program, který dětem přivezl, Johnny Valda. Děti byly podle Valdy aktivní a ptaly se ho na aktuální trendy. „Návod na kvalitní youtuberské video už dnes prakticky neexistuje. Na webu máte všechno a konkurence je obrovská. Hodně sleduji zahraniční scénu a snažím se ji včas přenést i na scénu českou,“ doplnil Valda. „Jdu do toho i s rizikem, že se to nebude líbit,“ poznamenal.

Generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek uvedl, že doufá, že se tábořením zaměřeným na moderní trendy národnímu železničnímu dopravci podaří založit novou tradici. Krtek sám do tábora na jihu Moravy zavítal a s dětmi strávil jedno odpoledne. České dráhy se podle něj snaží jako firma držet moderních trendů. Ve fenoménu youtuberingu pak vidí možnost, jak oslovit mladou generaci. „Jsme dynamickou firmou a využíváme dostupné moderní technologie, a to jak při odbavení cestujících, tak při komunikaci,“ uvedl na konto technologií v Českých drahách Krtek. Pro komunikaci se zákazníky již nyní firma provozuje například profily na sociálních sítích Facebook, Twitter, ale například i videokanál na zmiňovaném YouTube.

Kromě toho České dráhy zákazníkům nabízejí i další vymoženosti. Již více než deset let je realitou například e-shop, který byl původně spuštěn k zahájení provozu rychlovlaků Pendolino. Dnes již ale slouží i k nákupu velmi širokého portfolia vnitrostátních jízdenek a rovněž i mezistátních jízdenek do mnoha destinací. Snadno odbavit se cestující mohou i přímo ve vlaku, a to prostřednictvím elektronických jízdenek, tedy pouze kódu, který předloží průvodčímu na displeji mobilního telefonu. Nutno zmínit i aplikaci „Můj vlak“ pro chytré mobilní telefony. Tu si cestující můžou stáhnout a získat rychlý přístup k informacím o jízdních řádech, ale i o mimořádných událostech v provozu. Jejím prostřednictvím lze i snadno zakoupit vnitrostátní jízdenky. K dnešnímu dni tuto aplikaci využívá přibližně 600 tisíc lidí.

ŘEDITEL ČD SE SPOLU S DĚTMI SEZNÁMIL S TAJI YOUTUBERINGU:

České dráhy postupně rozšiřují i platby kartou. Ty jsou samozřejmostí na pokladnách již na několika stech frekventovaných nádraží v Česku. Aktuálně ale dopravce testuje i bezhotovostní platby přímo ve vlaku, kde je technické řešení vzhledem k jízdě v členitém terénu a v tunelech podle vyjádření firmy poměrně složité. ČD aktuálně testuje kolem 20 přenosných terminálů. Na jižní Moravě se s nimi mohou lidé setkat například na trati Břeclav–Praha ve vlacích Railjet a EC. Nejvíce jich firma testuje v Olomouci, kde se zkoušejí na regionálních linkách. V rychlovlacích Pendolino by pak měly být do běžného provozu zařazeny nejpozději počátkem září.

ČD zároveň připravují i řadu speciálních webů pro určité skupiny zákazníků či přátel železnice. Jedním z nich je například www.elfikuvweb.cz, který je určen k zábavě a poučení těm nejmenším, a to se zaměřením na výchovu k bezpečnému cestování vlakem. Dalším je pak například Bluetrains.cz, který představuje různá vozidla Českých drah z pohledu strojvedoucích a mechaniků.     

Příprava letošního tábora byla podle vyjádření organizátorů poměrně náročná. Kromě ředitele ČD Pavla Krtka se na ní podíleli i předseda představenstva firmy ČD Informační systémy Miloslav Kopecký či předsedkyně představenstva Dopravního vzdělávacího institutu (DVI) Blanka Havelková. „Potřebovali jsme technické zázemí s počítači a kvalitní dosah signálu, na tábor jsme pozvali lektory pro mediální komunikaci a učitele angličtiny,“ uvedl 1. místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun. FISAIC ale podle něj pořádá nejen tábor pro youtubery. Aktivit nabízí celou řadu. Proto dokázal zajistit i řadu ostřílených a zkušených vedoucích. „Na příští rok chystáme dva běhy. Zájem dětí a partnerů je obrovský,“ uzavřel Vokoun.

Komerční článek

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: maz

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

10:21 To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

„Konečně se lidi chytili a začínají se pěkně udávat. Napráskali řezníka, co nadával na Ukrajince, a …