Česko by mělo podle vládní koncepce do několika let začít s budováním vysokorychlostní železniční sítě. Jaké vidíte hlavní výzvy?
V této oblasti se dají za výzvy považovat dvě věci. Jednou z nich je celková technická připravenost čili oblast technologií. Zde můžeme hledat inspiraci v Evropě i ve světě, což jako SŽDC, které odpovídá za technická řešení projektu, činíme. Další věcí je ale hledisko územního rozvoje. V této oblasti mezi naše aktivity patří příprava prvních úseků, na kterých by měla probíhat výstavba, a na tom pracujeme. Naším úkolem je vést dialog s hejtmany a starosty, informovat místní samosprávy, a připravovat tak půdu pro budoucí výstavbu. Abych to konkretizoval. Jednak jako SŽDC zadáváme a vedeme studie proveditelnosti, tak aby bylo zřejmé, že je projekt ekonomicky odůvodnitelný a že jsou ty jednotlivé vytyčené trasy společensky přínosné. Rovněž jsme již zahájili práce na tvorbě další legislativy a to, abychom mohli po dokončení studií proveditelnosti pokračovat v další přípravě VRT.
Kdy by se mohlo reálně se stavbou tratí začít?
První studie proveditelnosti týkající se železničního spojení na Drážďany by měla být dokončena začátkem roku 2019. Aktuální dohoda s ministerstvem dopravy uvádí, že na základě schválených studií proveditelnosti se začnou měnit zásady územního rozvoje. V tomto smyslu hovořím o strategických plánech jednotlivých krajů, které představují první předpoklad k tomu, abychom ty tratě mohli reálně umístit do území. Co se ale týče samotné výstavby, předpokládám, že by mohla začít někdy v letech 2025 až 2030.
Předpokládám, že první dokončenou tratí by tedy mohla být ta z Prahy do Drážďan…

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: maz