České tratě jsou přetížené. Nové potřebujeme budovat v evropském kontextu, říká vedoucí oddělení koncepce vysokorychlostních tratí a technického rozvoje SŽDC Martin Švehlík

26.10.2017 13:46 | Zprávy

ROZHOVOR Do projektu vysokorychlostních tratí by podle vládního plánu mělo směřovat 650 miliard korun. Rychlé železnice by měly propojit velká česká města a zároveň tuzemskou železniční síť napojit na odpovídající sítě v zahraničí. Podle Martina Švehlíka, vedoucího oddělení koncepce vysokorychlostních tratí a technologického rozvoje Správy železniční dopravní cesty, by se stavbou mohlo začít po roce 2025.

České tratě jsou přetížené. Nové potřebujeme budovat v evropském kontextu, říká vedoucí oddělení koncepce vysokorychlostních tratí a technického rozvoje SŽDC Martin Švehlík
Foto: Archiv Martina Švehlíka
Popisek: Martin Švehlík, vedoucí koncepce vysokorychlostních tratí na SŽDC

Česko by mělo podle vládní koncepce do několika let začít s budováním vysokorychlostní železniční sítě. Jaké vidíte hlavní výzvy?

V této oblasti se dají za výzvy považovat dvě věci. Jednou z nich je celková technická připravenost čili oblast technologií. Zde můžeme hledat inspiraci v Evropě i ve světě, což jako SŽDC, které odpovídá za technická řešení projektu, činíme. Další věcí je ale hledisko územního rozvoje. V této oblasti mezi naše aktivity patří příprava prvních úseků, na kterých by měla probíhat výstavba, a na tom pracujeme. Naším úkolem je vést dialog s hejtmany a starosty, informovat místní samosprávy, a připravovat tak půdu pro budoucí výstavbu. Abych to konkretizoval. Jednak jako SŽDC zadáváme a vedeme studie proveditelnosti, tak aby bylo zřejmé, že je projekt ekonomicky odůvodnitelný a že jsou ty jednotlivé vytyčené trasy společensky přínosné. Rovněž jsme již zahájili práce na tvorbě další legislativy a to, abychom mohli po dokončení studií proveditelnosti pokračovat v další přípravě VRT.

Kdy by se mohlo reálně se stavbou tratí začít?

První studie proveditelnosti týkající se železničního spojení na Drážďany by měla být dokončena začátkem roku 2019. Aktuální dohoda s ministerstvem dopravy uvádí, že na základě schválených studií proveditelnosti se začnou měnit zásady územního rozvoje. V tomto smyslu hovořím o strategických plánech jednotlivých krajů, které představují první předpoklad k tomu, abychom ty tratě mohli reálně umístit do území. Co se ale týče samotné výstavby, předpokládám, že by mohla začít někdy v letech 2025 až 2030.

Předpokládám, že první dokončenou tratí by tedy mohla být ta z Prahy do Drážďan…

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: maz

Mgr. Vít Rakušan byl položen dotaz

Lídr opozice

To by chtěl být každý. Piráti o sobě dokonce tvrdí, že jsou tou jedinou opozicí. Co ale vlastně znamená, že byste tím lídrem opozice byl? A myslíte, že tomu odpovídá volební výsledek hnutí? Ještě by mě zajímalo, když si tak v opozici přehazujete ty ,,posty“ v čem se třeba STAN hodlá lišit od ostatní...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Komu Lipavský sloužil a koho poškodil? Zhnusení v zákulisí diplomacie

11:41 Komu Lipavský sloužil a koho poškodil? Zhnusení v zákulisí diplomacie

Ministr zahraničních věcí, nyní v demisi, Jan Lipavský na svých cestách pomlouval Českou republiku a…