Číňani číhají. Trhnou na boji s Ruskem. Už začali

07.09.2022 8:08 | Analýza

Obavy, že by se mohla opakovat situace kolem několik let budované závislosti Evropy na ruském plynu, vzbuzuje Evropskou unií odklepnutý plán nuceného přechodu na elektromobilitu. Že by se mohla znovu stát situace ze silně kontrolované energetiky, naznačuje zájem Číny o evropské automobilky, které před nuceným ukončováním výroby z pokynu EU patřily v rámci vývoje spalovacích motorů pro Peking k nedostižné špičce světa. Evropa tak může přejít od závislosti na Rusku k závislosti na Číně.

Číňani číhají. Trhnou na boji s Ruskem. Už začali
Foto: Hans Štembera
Popisek: Přivítání čínského prezidenta Si Ťin-pchinga na nádvoří Pražského hradu

Anketa

Byla demonstrace ze 3. září pro její svolavatele úspěchem?

98%
1%
hlasovalo: 22438 lidí
Jedno z nejúspěšnějších evropských průmyslových odvětví, jemuž se těžko vyrovnával zbytek světa, bylo těžce zkoušené již několik let, přesto si vždy dokázalo najít způsob, jak přijít s technicky vyspělými vozy, jež byly zároveň i šetrné k ekologickému prostředí. S tím se však zdá být konec.

Evropský parlament letos v červnu natvrdo odklepnul návrh, který má od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory, který je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality.

Pohřbení evropského automobilového průmyslu vnímá jako silnou příležitost Asie a především Čína – buďto totiž Evropa nějak stihne dořešit, kde najít energie pro pohon elektromobilů a stane se tak závislá na dovozu komponent, které budou vyrobeny v Asii bez nutnosti zaobírat se příliš ochranou životního prostředí, anebo plán selže a vrátí se k dnes již nízkoemisním a šetrným spalovacím motorům, jejichž produkci chtějí světoví hráči starému kontinentu přebrat.

Agentura Reuters přinesla informace, že se o evropské technologie motorů na spalovací pohon zajímá čínská společnost Geely Automobile Holdings a chce využít možné nabídky Renaultu na odprodej celé své divize vyrábějící spalovací motory.

Zatímco se francouzská automobilka spalovacích motorů hodlá kvůli nařízení EU pomalu zbavit a jít již jen cestou elektromobility, Geely by rádo převzalo v rámci této divize 40% podíl a vyrovnalo se tak podílu, jež si zatím plánuje zanechat i Renault.

Vyrovnáním podílu s Renaultem by tak čínská automobilka získala pod svou kontrolu další část evropského automobilového průmyslu, z něhož již vlastní švédskou společnost Volvo Cars, britského výrobce sportovních vozů Lotus a drží podíl ve společnosti Mercedes.

Evropa tak pomalu ztrácí dech v dříve klíčovém odvětví a může v budoucnu zažít opakování nynější situace v rámci své závislosti na Rusku, kterou si i přes mnohá varování několik let dobrovolně budovala.

Opět by pak odpovědnost padla nejenom na politiky, ale také na ekologické aktivisty, kteří svým nátlakem směřovaly Evropu do problémů s energetickým trhem.

Již léta před ruským napadením Ukrajiny a následným vydíráním Evropy přitom přicházely zprávy, že Moskva záměrně financovala ekologické aktivisty a pomocí nich budovala její závislost na svých zdrojích.

Před několika lety Evropu před posloucháním klima aktivistů varoval například generální tajemník NATO Anders Fogh Rasmussen. „Setkal jsem se se spojenci, kteří mohou informovat o tom, že Rusko v rámci svých sofistikovaných informačních a dezinformačních operací aktivně spolupracovalo s takzvanými nevládními organizacemi – ekologickými organizacemi bojujícími proti břidlicovému plynu – s cílem udržet závislost Evropy na dovozu ruského plynu,“ uvedl podle Guardianu.

Nynější situace s nuceným přechodem na elektromobilitu tak zavání nebezpečím, že se vše bude opakovat, akorát místo na Rusku se nyní stane Evropa závislá na Asii a především na Číně.  

Právě Čína totiž nejenže získá Evropu – která byla před příchodem destruktivních nařízení v rámci automobilového průmyslu pro Peking nedostižnou částí světa – do svých rukou kvůli závislosti na výrobě částí elektromobilů a odprodeje zavrhnutých spalovacích motorů. Země se snaží vydělat i na evropském přechodu na plyn a na této evropské závislosti vydělat stejně jako Moskva.

Kvůli růstu cen energií na evropském trhu tak Čína začala prodávat zkapalněný zemní plyn (LNG), a to formou, že jej nakoupila ve Spojených státech a za draho přeprodala  Evropanům.

Společnost Unipec, obchodní divize čínské státní společnosti Sinopec, takto do evropských přístavů poslala hned několik dodávek plynu, který pochází z Louisiany a podle agentury Bloomberg tak vydělala na tom, že by LNG na čínském trhu prodala levněji než v Evropě, která je vydíraná již ze strany Ruska.

Server Nikkei si pak povšiml, že kvůli přebytku, jež Čína vykazuje z důvodu zpomalení své ekonomiky, již do Evropy přeprodala více 4 miliony tun LNG, což představuje zhruba 7 % evropského dovozu v první polovině roku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rak

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Průlom: „Ano, stát se to může.“ Výrobce covid-vakcín přiznal ohrožení

8:32 Průlom: „Ano, stát se to může.“ Výrobce covid-vakcín přiznal ohrožení

Ve Velké Británii došlo podle serveru The Telegraph k zásadnímu průlomu, co se týče odškodňování lid…