Čtenáři se pustili do Ťoka kvůli kolapsu dálnice. Ministr si sedl k počítači a začal poctivě odpovídat

22.12.2018 12:21

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) je pranýřován za to, k jakým kolapsům dochází v nynějším zimním období na dálnici D1. V obdobném duchu odpovídal i na dotazy čtenářů na serveru ParlamentníListy.cz.

Čtenáři se pustili do Ťoka kvůli kolapsu dálnice. Ministr si sedl k počítači a začal poctivě odpovídat
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dan Ťok, ministr dopravy
reklama

„Já prostě nevěřím tomu, že kolapsu na D1 nešlo předejít. Každý normální člověk, co to na Vysočině zná, ví, jak to tu v zimě vypadá. Kalamita se tak dala očekávat. Ale vy jste s tím nic nedělal. A výsledek? Rekonstrukce se protáhne a je dost možné, že zaměstná i soudy. Jste spokojen?“ zeptal se jeden ze čtenářů. 

„Jakkoli je mi líto řidičů a chápu jejich rozhořčení, nemohu souhlasit s názorem, že za vším, co se na dálnici D1 minulý týden stalo, je onen zúžený úsek. Můžeme se jistě přít o to, jaký vliv na kalamitu zúžení mělo, pokud ale někdo tvrdí, že bez něj by k dopravní kalamitě nedošlo, ignoruje realitu. Za podmínek, které nastaly 12. prosince, zde totiž doprava kolabuje už dlouhé roky,“ zmínil Ťok.

Kapacita dálnice D1 podle něj nestačí náporu především kamionové dopravy a jakmile dojde ke zhoršení klimatických podmínek, stačí, aby zde došlo k nehodě či poruše a dálnice stojí dlouhé hodiny.

„Sněhová kalamita, která nastala 12. prosince, ŘSD nijak nezaskočila, první sypače vyjely už v půl páté ráno, kdy vůbec nesněžilo. Přes den došlo k několika dopravním nehodám, které sice údržbu zdržely, ale vozovku se stále dařilo udržet mokrou a sjízdnou. Okolo půl čtvrté odpoledne se vlivem hustého sněžení začaly tvořit kolony nákladních vozidel, které sypače zablokovaly. Chování některých řidičů kamionů, které máme na záznamech, bylo někdy skutečně neuvěřitelné. Bez zjevného důvodu zastavili v nezúženém dvojpruhu i tři vedle sebe. Večer už bylo možné provádět údržbu pouze za asistence policie, která jim uvolňovala cestu. A to ještě v protisměru. Od večerních hodin byla dálnice pro sypače už zcela neprůjezdná. K tomu je třeba připočíst nízké tepoty, které snížily účinnost prosolení vozovky,“ zmínil Ťok. 

Otázky a odpovědi najdete ZDE.

„Jak je možné, že jste doposud neodvolal ředitele ŘSD za nevymáhání dodržování smluv ohledně D1? Pochybuji, že o tom, co se měsíce děje na D1, ředitel nevěděl, musel vědět o tom, že nastanou problémy nedodržováním termínů stavební firmou a nesjednal nápravu. Pokud o tom nevěděl, nemá v této řídící funkci co dělat. A v případě, že věděl, tak tam také nemá být z důvodu neschopnosti. Pane ministře, trvám na odvolání ředitele ŘSD a osob zodpovědných za současný stav na D1. V případě, že je neodvoláte, požaduji vaše odstoupení z postu ministra,“ vyzval další čtenář Ťoka. 

„Práce na modernizaci úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly na jaře letošního roku a už v létě jsme zaznamenali určité zpoždění. Nebyl to však jediný úsek, kde k němu došlo. ŘSD v takových situacích okamžitě vstupuje se zhotovitelem v jednání s cílem dosáhnout nápravy. Ve všech případech, kromě jednoho, k dohnání skluzu také došlo,“ poznamenal ministr.

„S konsorciem firem, které pracovaly u Humpolce, bylo jednání bezvýsledné. K samotným sankcím ale může ŘSD přistoupit teprve v okamžiku nesplnění určitých a ve smlouvě stanovených milníků stavby, A nikoli ve chvíli, kdy se domnívá, že je zhotovitel pravděpodobně nestihne. Vypovězení smlouvy navíc nelze považovat za ideální řešení, neboť vždy představuje zdržení stavby jako celku. Je nutné připravit novou soutěž a soutěžit nového zhotovitele. Pro řidiče to znamená prodloužení uzavírek. Proto se vždy nejprve snažíme zhotovitele donutit k tomu, aby splnil, k čemu se zavázal,“ dodal Ťok.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: vef

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Ty p*čo, jdi do prd*le, máme tu děti v autech. Volejte blázinec! VIDEO z Brna, s aktivistkou se nepárali

9:08 Ty p*čo, jdi do prd*le, máme tu děti v autech. Volejte blázinec! VIDEO z Brna, s aktivistkou se nepárali

Hnutí Extinction Rebellion (Rebelie proti vyhynutí), které bojuje za ochranu, o sobě dalo opět vědět…