Defenzivní válka je povolena. Právo šaría vám nehrozí, ale v Evropě ho chceme, prohlásil šéf muslimů v ČR. A debata pokračuje

09.01.2015 15:12

Ředitel Muslimské unie v ČR Muhamad Abbas chce výjimku pro muslimy – právo šaría. Co zaznělo v Hyde Parku České televize, nijak nepřekvapuje české odpůrce islámu. I tohle se shodou okolností řešilo na přednášce nejznámější české exmuslimky Pavlíny Bitarové, která se konala v Českých Budějovicích. Po masakru v Paříži na sebe nenechávají čekat ani výslovně protestní demonstrace, ale rovněž pozvání do muslimské modlitebny v Teplicích.

Defenzivní válka je povolena. Právo šaría vám nehrozí, ale v Evropě ho chceme, prohlásil šéf muslimů v ČR. A debata pokračuje
Foto: ReproFoto: ČT
Popisek: Ředitel Muslimské unie v ČR Muhamed Abbas

Největší teroristický útok ve Francii od druhé světové války, vyvraždění členů redakce týdeníku Charlie Hebdo v Paříži, vyvolalo i v České republice řadu reakcí, a to nejen slovních. Zintenzivnily se po slovech šéfa muslimské obce ve čtvrtečním pořadu Hyde Park České televize.

Dvě třetiny Čechů údajně vnímají islám jako hrozbu. Islamofobové plánují velkou demonstraci Islám v České republice nechceme, uskuteční se v Praze 16. ledna v 16 hodin na Hradčanském náměstí. „Jedná se o válku islámu proti evropské kultuře a civilizaci,“ míní Martin Konvička, lídr facebookovské skupiny „Islám v České republice nechceme“, zoolog a vysokoškolský pedagog.

Skupina se dnes rovněž vyhranila proti akci, která se koná už tento týden v Teplicích. Zdejší muslimská obec pořádá tento víkend Den otevřených dveří, a to v aule gymnázia.  V sobotu od 16 hodin je v plánu přednáška „Atlas muslimských strašáků aneb vybrané kapitoly z mediálního islámu“, v neděli ve stejný čas pak „Letem muslimským světem“ – prezentace pozvaných muslimů z různých zemí žijících v České republice. Chybět nemá pohoštění národním jídlem a doprovodný program. Na pondělí se do akce zapojuje Regionální knihovna Teplice, na jejíž půdě se uskuteční přednáška „Stereotypy o muslimském světě“. Paralelně je možné o víkendu od 6 do 17 hodin docházet do modlitebny a zhlédnout výstavu o islámu, a to na sdrese U Nových lázní 1224/10.

Na akci jsou různé reakce. Například komunita „Islám v České republice nechceme“ odsuzuje spolupráci teplického gymnázia s muslimskou obcí. „Po 25 letech od 1989 se tak tato škola opět stává místem hlásání totalitní propagandy. První ze tří přednášejících měl být muslim Vladimír Sáňka, obviněný z vydávání knihy obsahující nenávistné a rasově nesnášenlivé výroky, a to až za hranou zákona. Sáňka byl na poslední chvíli odvolán poté, co naše sympatizantka upozornila místní knihovnu. IVČRN odmítá islamizační propagandu na českých školách,“ píší na své profilu na Facebooku a odkazují se na školský zákon, který zakazuje činnost a propagaci politických stran a hnutí, reklamy ve školách.

„Školy by měly být garanty svobodného šíření poznatků, které vyplývají z výsledků soudobého stavu poznání světa. Aby nebyly školy nástroje propagandy, jako tomu bylo v letech 1939 – 1989,“ stojí v prohlášení komunity, podle níž chtějí muslimové indoktrinovat svou propagandou, jak předvedli loni: „Málem jim prošel projekt ´Muslimové očima českých školáků´, byl odmítnut státem v symbolické datum 11. 9. Muslimové to nevzdali a snaží se proniknout alespoň na některé školy. To je případ Gymnázia Teplice, které pořádá islamofilní víkend, kde vystoupí islamofil Bronislav Ostřanský a fanatička Jana Al Oukla.“ Čelní představitele vyzvali studenti gymnázia, aby se proti tomu postavili, aby ředitel jejich školy nepropagoval islám v době, kdy Islámský stát zotročuje a vraždí nemuslimy a akce se koná ve stejném týdnu, kdy muslimové vyvraždili redakci ve Francii. „Rodiče, dávejte si pozor, jakým institucím svěřujete své děti,“ vzkazuje iniciativa „Islám v České republice nechceme“.

Zabít nepřítele je obrana

Podle šéfa muslimské unie Abbase by si každý, kdo chce rozumět islámu a nepobírat kdejaký mýtus, měl sám přečíst korán. To uvedl i v televizi, kde mimo jiné vysvětlil, kdy skutečně muslim může zabít.  „V koránu se mluví jen o těch lidech, kteří vás chtějí zabít, pak je zabijte. Je to obrana. V každé zemi, je-li útok, je možné se bránit, je to dokonce v mezinárodních zákonech,“ objasňoval před televizní obrazovkou a dodal: „Islám schvaluje defenzivní válku. Když někdo útočí na muslimy, mají právo se bránit.“

Moderátor mu oponoval, že karikatura, kvůli níž přišli o život novináři v Paříži, jistě není takovým útokem, aby se pozvedla zbraň.

„Muslimové mají velký a zásadní problém s tím, aby kdokoliv parodoval, zesměšňoval jejich náboženství. Jde o vtipy v evropském kontextu velmi nevinné, nicméně v tom islámském vyvolávají velkou bouři nevole. Satira ano, náboženská nikoli,“ vysvětloval scestovalý redaktor České televize Pavel Novotný, který se zabývá problématikou Blízkého východu a Asie. A toto platí i přesto, že karikaturní tvorba magazínu, jehož se teroristický čin dotkl, zapadá do politické žurnalistiky země.

„Neprovokovat islám, tak to je podobné jako neprovokovat Hitlera v roce 1937,“ říká Martin Konvička. Ten se podílel i na českobudějovické akci tento týden, kdy veřejnosti přednášela exmuslimka Pavlína Bitarová, a to v kongresovém sále biologického centra Akademie věd v Českých Budějovicích. Kolem tří set lidí se údajně z důvodu kapacitních norem do sálu vůbec nevešlo.

Nejznámější zpověď exmuslimky Pavlíny Bitarové ZDE

Abbas na dotaz diváka České televize pařížský masakr odsoudil. Podivoval se nad cílem útoku. „První, co mi blesklo hlavou, že je to zvláštní útočit takto na noviny. Je mi líto jich a rodin. Je to pro mě překvapení,“ popsal svůj dojem z vyvraždění civilistů.

Jednoho z diváků zajímalo, jaká je tedy hranice mezi urážkou a legitimní kritikou. „Jak mohu kritizovat islám, aniž bych se dopustil urážky náboženství? V Evropě je karikatura tradiční formou kritiky. Je v pořádku pořádat proti ní demonstrace jako před lety?“ Abbas oponoval tím, že když se ptali redaktora, zda udělali i karikaturu Ježíše, odpověď zněla ne. „Nedělali, prý proto, že by to pobouřilo lidi. Není to tedy otázka plošné svobody, záměrem je provokace,“  míní Abbas, podle něhož je prostě záměr provokovat muslimy k útoku. Moderátor ale kontroval, že se satiruje i politika, osobnosti různého druhu jako například bankéři a podobně, ale útok se udál jen v tomto případě. „Mohamed je pro muslimy posvátný,“ uvedl Abbas.

Je pro ně ale náboženské kritika otázkou života a smrti? „Je nepřijatelná, ale není to otázka života a smrti. Myslím, že to odsouzeno bylo, co se stalo v Paříži.  To jsou věci, které by muslim neměl dělat. Neslučují se s islámem...,“ reagoval.  Nenávistným náladám v Evropě se ale nediví, dokonce to považuje za přirozené. „Některé evropské země poslaly armády do islámských zemí. Je normální očekávat, že se něco může stát. Hodně lidí neví, k čemu se přiklonit a kdo ve skutečnosti vraždí; tady se válčí a ještě nás Evropa uráží,“ obhajoval, proč se není co divit muslimům, že jsou hákliví. Islámský stát (IS) je podle něj napojen na CIA a Mosad. „Říkal to i Clinton: My jsme vytvořili ty lidi, s nimiž válčíme. To je doznání,“ míní Abbas.

Umění manipulace není potřeba. Zázrak je v koránu

Čeští islamofobové jeho slovům o soustrasti nad incidentem ve Francii příliš nevěří. Tvrdí, že jde o součást účelové lži, kterou mají muslimové povolenou k oklamání ateistů.

Martin Konvička, zoolog, vysokoškolský pedagog a čelní deislamizátor, který se podílel na organizaci přednášky Pavlíny Bitarové, se ke slovům Abbase vyjádřil takto: „Pro znalce šáriátských pravidel ohledně lhaní nevěřícím – nalžete jim cokoli, jen když tím chráníte nebo posílíte islám – vlastně nuda.“

I údajnou manipulaci s pravdou a přetvářku v rámci misie komentoval Abbas v televizi, když došlo na otázku, zda se řídí takíjou, tedy konceptem cílené lži za účelem šíření islámu. „Ne, to je šíitský směr, ne sunnitský. Neřídím, není potřeba. Kdybych vám lhal, jednou to zjistíte. Najdete to v koránu. Ší´a byla jeden čas proti státu, proto učenci vymysleli toto.“ Abbas ubezpečil, že to zde není potřeba. „Zázrak islámu je v koránu,“ poukazoval, že mnozí se přikloní k tomuto náboženství jen po pouhém přečtení jeho hlavní knihy.

Téma muslimského „mlžení“ otevřela na přednášce rovněž Bitarová, iniciátorka projektu Exmuslimové.cz. Podle ní se islám zprvu zdá jako mírumilovný a vše se mění plíživě  a pomalu. „Mešita si drží reprezentativní umírněné muslimy a muslimky, nezahalené nebo v barevných šátcích, aby dělali první kontakt s nemuslimy nebo novými konvertity,“ zmiňuje jeden z příkladů, jak se údajně vyznavači islámů nenásilnou formou prezentují potencionálním ovečkám, které by se kontaktem s ryze pravověrnými muslimy zákonitě vyděsily. Ovšem vymanit se pak, je prý velký problém. „Ano, muslimové jsou fajn – záleží na tom, kolik jsme jim schopni prominout a tolerovat, kolik slevíme ze svých zásad. Někdo sleví více než jiný…“

Zákony nejsou statické. Šaría je oprávněný požadavek

V televizi Abbas odmítl tvrzení, že všichni se musí řídit tím, co chtějí muslimové. Odmítl vnucování islámu. Právo šaría v Evropě prý chtějí muslimové aplikovat na sebe, mezi sebou, ne na všechny. Dodal, že v Evropě to není cizí. Přednesl požadavek učinit výjimku z právních norem evropských států a islámským rodinám právo šaría umožnit. „Byly pokusy v Kanadě, mluví se o tom i v Anglii. Dělal to i Súdán, není to pro ně cizí,“ vysvětloval udivenému redaktorovi, který se ujišťoval, zda tím myslí, že přistěhovalcům má Evropa respektovat takovouto výjimku. „V čem je problém? Proč by to nemohli požadovat?“ Na argument, že to odporuje evropským zvyklostem, zákonům, etice, většinovému náboženství i kultuře, reagoval: „Oni (muslimové) nechtějí většinu nutit, aby dělala jejich věci. Chtějí jen sami mít možnost být Evropany a aplikovat své náboženství na sebe. Dělali to Britové, Francouzi a podobně, není to nic nového. V Evropě je problém i mezi protestanty, katolíky mezi sebou, což je vidět v historii. Tohle je něco nově přicházejícího – kdyby to Evropa vzala, bylo by to pro ně lepší. Mít možnost dělat věci, jak bůh řekl.“

Podle Pavlíny Bitarové státy na dálku mezi sebou korektní vztahy mít mohou. „Je v pohodě, pokud my u nich nebo oni u nás jsou dočasně jako turisti. Ale pokud se muslim přestěhuje sem, i z takovéto země, tak se dostane do konfliktu s naším životem, hodnotami a pravidly. Stejně jako život v této zemi mimo uzavřené areály je pro nemuslima nesnesitelný,“ míní.

Podle šéfa muslimské obce není třeba záruk, že kdyby zcela hypoteticky právo šaría muslimové dostali, že by nenásledoval požadavek respektovat je i samotnými Evropany. „To by se nestalo. Islám je tu 1500 let. Muslimové vládli Indii tisíc let a je jich tu dnes čtvrtina. Kdyby to byla pravda, co říkáte, nenašli bychom muslimy v Sýrii, Jordánsku, Egyptě. Je dobrá vize, že lidé mohou mít více náboženství. Šaríu navíc dělá zákonodárce a vládce. I proto vaše obava není reálná,“ sdělil s dovětkem: „Ještě jedna věc: Zákony nejsou statické.“ 

Na komentátorovu reakci, že ale zákony platí pro všechny, doplnil: „To by bylo přeci nespravedlivé, kdybyste dělal věci, které vám odporují.“ Téma komentátor uzavřel větou: „Ale já se nestěhuji do vaší země, ale vy do naší.“ Lidi, kteří šaríu považují za dobrý systém pro všechny, vnímá exmuslimka Bitarová jako větší riziko pro naši společnost, než „jednotlivé magory, co občas bouchnou“. „To je vedlejší efekt, to se stává. Zlo je ale ten systém sám o sobě,“ je přesvědčená. „Nic jiného, než tvrdé potlačení islámu, totiž této zemi nezbývá – a není to ´islámofobie´, je to zdravý rozum, pud sebezáchovy a státnická nezbytnost,“ myslí si Martin Konvička.

Pozor, nepřežeňte to

Takto razantní názory zazněly i na českobudějovické přednášce. Ne všichni přítomní se s tím dle ohlasů na sociální síti ztotožnili. „Bohužel jsem v přednášce cítil až příliš zaujatosti, což je škoda, protože nic není černobílé. Chápu, že ta osobní zkušenost byla asi strašná a nešťastná, ale Pavla naházela tak nějak všechny do jednoho pytle,“ vyjádřil se jeden z účastníků přednášky Vladimír Soustružník, který pokračuje: „Přitom situace ve světě taková úplně není – rozhodně existují radikálové a umírnění, alespoň v postoji k nemuslimskému světu. Zejména kolega s bojovnými hesly jako ´nebojte, zvítězíme´, my ´budeme ti bojovníci v první linii´ dal naznačit hned v úvodu, že by si měl dát člověk na objektivitu informací pozor.“ Souhlasila s ním Hana Cirhanová z Českých Budějovic: „Pochopím, že její zkušenosti nemohou být jiné než subjektivní a nejsou zrovna příjemné a dozajista se tak stává i jiným. To však nemění nic na tom, že bychom to neměli brát za mustr islámu.“ Podle Bitarové je skryté nebezpečí skryto také v tom, že „dokud někdo nezná nějaké islámské pravidlo, nemá hřích, když ho nedodržuje. Proč je tu miliarda umírněných muslimů, ale nejsou schopní si umravnit tu půlmiliardu těch hardcore?“ Umírněný muslim podle ní také může říct, že on sám zatím nedozrál k tomu, aby chápal a přijímal třeba zahalování nebo kamenování.

Na Facebooku se v současné době domlouvá, zda by se přednáška mohla konat i v jiných městech republiky, včetně Prahy. Mnozí politici by možná nebyli proti. Například šéf ODS Petr Fiala, který nenechal bez komentáře čtvrteční Hyde Park. „Názory reprezentanta muslimů v ČR stojí za pozornost. Pokud je myslel vážně, je to vážné,“ uvedl. Otto Chaloupka, zakladatel hnutí Republika dnes odsoudil výroky premiéra Bohuslava Sobotky, který podle něj patří mezi diletantské politiky, kteří skrze multikulturalismus umožňují rozmach islámského teroru. „Prý nám žádné nebezpečí nehrozí, protože u nás žije málo muslimů. Tento pseudo-premiér, jakož i celá vláda pana Babiše, jsou už teď zodpovědni za jakékoliv škody a násilí, způsobené v budoucnu islámem na našem území, pokud nadále budou přistupovat k tomuto problému vlažně a opatrnicky,“ vyjádřil se v pátek odpoledne. „Přesně řečeno: Žadný islám, žádní imigranti ze třetích zemí. Jsou vítáni pouze lidé ze stejného kulturního okruhu, kteří chtějí žít jako my a tudíž se podílet na chodu naší společnosti," ztotožňuje se s ním mimo jiné jedna z představitelek komunity "Islám v České republice nechceme", Ústečanka Zuzana Hančlová.

Včerejší Hyde Park sledoval i ústecký poslanec Radim F. Holeček. „Včera jsem se zděšením shlédl tento pořad. Také jste měli pocit, že se nám ten pán směje? Trnulo mi, trnulo..." popsal svůj dojem.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lucie Bartoš

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbláznili se. Ta drzost! Mezi Bartošem a Dostálovou to vřelo

12:50 Zbláznili se. Ta drzost! Mezi Bartošem a Dostálovou to vřelo

Karel Havlíček se kroutil „jako špína nad kanálem“. Šéf Pirátů Ivan Bartoš se v nedělní Partii na CN…