Bývalý zaměstnanec Steyru v březnu 2011 uvedl, že Dalík požadoval 18 milionů eur (půl miliardy korun) za pokračování v nákupu pandurů. Česká policie a justice pak na vyšetřování spolupracovala s kolegy z Rakouska, USA, Izraele, Švýcarska a Španělska. Kriminalisté Dalíka zadrželi začátkem října 2012, obžalován byl letos v květnu. Podle vyšetřovatelů se pokusil o podvod - peníze nakonec nezískal, ale údajně slíbil pomoc při sjednání zakázky, i když na ni neměl ve skutečnosti vliv.
S plánem pořídit nové transportéry přišla v roce 2003 vláda Vladimíra Špidly (ČSSD). Odsouhlasila pořízení 240 vozů, o dva roky později kabinet Stanislava Grosse (ČSSD) vypsal výběrové řízení, do kterého se přihlásilo sedm firem. Ve finále zůstaly finská Patria a rakouský Steyr. V lednu 2006 vláda Jiřího Paroubka (ČSSD) rozhodla, že vozy koupí od Steyru za 23,6 miliardy Kč. Smlouvu podepsal tehdejší ministr obrany Karel Kühnl (US-DEU).
O rok později ovšem pandury nevyhověly testům a Topolánkova vláda rozhodla, že smlouvu vypoví. Den poté ale Topolánek řekl, že armáda vozy potřebuje, i když v menším množství. V roce 2008 už pandury testy prošly a Topolánkův kabinet na jaře 2009 rozhodl o nákupu 107 strojů za 14,4 miliardy. Tisk později uvedl, že Česko nakoupilo pandury čtyřikrát dráž než Portugalci, aniž se vozy výrazně lišily výbavou.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: adr, čtk