Do dvou do rána! Kvůli manželovi Witowské z ČT: ODS zuří kvůli 22 miliardám, které prý přikryli Piráti

24. 1. 2020 11:50

Na zastupitelstvu hlavního města Prahy to tentokrát jiskřilo. Kvůli zakázce Dopravního podniku hlavního města Prahy na servis souprav metra. Opoziční ODS tvrdí, že kontrakt vyjde na 22 miliard. Hněv ODS se za to snesl nejen na představitele města, ale také na hlavu ředitele dopravního podniku Petra Witowského, manžela známé moderátorky České televize Světlany Witowské. Na stranu opozice se postavil i Jiří Pospíšil (TOP 09).

Do dvou do rána! Kvůli manželovi Witowské z ČT: ODS zuří kvůli 22 miliardám, které prý přikryli Piráti
Foto: repro youtube, tan
Popisek: Petr Witowski
reklama

Zastupitelé ODS, kteří jsou toho času v zastupitelstvu hlavního města Prahy v opozici, se zlobí. Tvrdí, že dopravní podnik rozehrál podivnou hru kolem zakázky na servis souprav metra linek A a B, kterou v uzavřeném jednacím řízení bez uveřejnění získala společnost Škoda Transportation spadající do podnikatelského impéria nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Jde o dlouhodobou zakázku až do roku 2035 a DPP kvůli ní prý vydá z pokladny až 22 miliard korun.

ODS upozornila, že Petra Witowského dostalo do vedení dopravního podniku hnutí Jana Čižinského Praha Sobě – a to bez výběrového řízení. Právě tento ředitel měl zadat dlouholetou zakázku, kterou považují občanští demokraté za problematickou.

„Byl jsem poslední primátor, který se snažil dopravní podnik očistit od nevýhodných smluv a různých klientelistických vazeb. Z tohoto důvodu jsem také prosadil výběrové řízení na nového generálního ředitele a zorganizoval přes současného senátora Václava Lásku audit podezřelých zakázek. Na tomto základě jsem se snažil zrušit nevýhodné zakázky, zefektivnit chod firmy a posílit její vlastní činnosti. O to více mě současný vývoj mrzí. Zároveň vyzývám Radu hlavního města Prahy, v čele s primátorem Hřibem, aby podobné jednání netolerovali a okamžitě odvolali ředitele Dopravního podniku, pana Witowského,“ uvedl bývalý primátor za ODS Bohuslav Svoboda.

Exprimátor dodal, že o zakázce nevěděla ani dozorčí rada podniku, což považuje za problém.

Předseda pražské ODS Tomáš Portlík k tomu dodal, že představitelé hnutí Praha Sobě v čele s Janem Čižinským se rádi vymezují proti „starým strukturám“, ale sami si ve vedení města počínají hůře než ony „staré struktury“.

„Je zarážející, jak hnutí pana Čižinského využívá rétoriku boje proti jakýmsi starým strukturám, aby mohl obsazovat místa v městských společnostech spřízněnými osobami. Přes ty následně realizuje mnohamiliardové zakázky bez řádných a otevřených soutěží. Jedná se o obrovský rozpor mezi jejich veřejnými prohlášeními a realitou. Je to takový podvod na vlastní voliče v přímém přenosu. Alespoň už víme, proč byl ředitel dopravního podniku vybrán bez výběrového řízení,“ poznamenal Portlík.

„Za opozici jsme v zastupitelstvu hl. m. Prahy navrhli, aby protikorupční organizace udělaly audit zakázky za 22! mld., kterou zadal DPP bez výběrového řízení – Piráti, Praha Sobě hlasovali PROTI prověření zakázky – ‚Pusťte nás na ně, má jasný rozměr‘,“ doplnil Portlík na sociální síti Facebook i s listinou, kde bylo patrné, kdo jak hlasoval.

Občanští demokraté proto na 13. zasedání zastupitelstva hlavního města, které proběhlo 23. ledna, požadovali odvolání Petra Witowského z funkce šéfa DPP.

Witowski se podle ČTK bránil, že zadat zakázku právě takto bylo zcela v souladu s možnostmi, které se vedení dopravního podniku nabízely, přesněji řečeno, že DPP ani jinou možnost neměl, protože společnost Škoda Transportation vlastní práva k dokumentaci k soupravám metra a bez této dokumentace opravy prakticky nelze provádět. Škoda Trasnsportation je tak vlastně jedinou společností, která může u linek metra A a B provádět servis.

„Nařčení z netransparentnosti odmítám,“ uvedl.

Primátor Zdeněk Hřib k tomu dodal, že dokumentaci k opravám metra má firma PPF v rukou už od doby, co městu vládla ODS, takže pokud někdo nese vinu na této situaci, je to právě opoziční ODS. „Tyhle vaše šméčka, které jste tady dělali v minulých letech, budeme velmi intenzivně řešit,“ sdělil občanským demokratům.

Není bez zajímavosti, že na stranu opozice se tentokrát postavil i europoslanec a zastupitel Jiří Pospíšil (TOP 09). Ačkoli je členem kolice, považuje zadání zakázky takového rozsahu bez výběrového řízení za zcela nepřijatelné.

„Na zastupitelstvu Prahy dnes zazněla informace, že dopravní podnik uzavřel zakázku za 22 miliard bez výběrového řízení na údržbu vozů metra. Je nepřijatelné, že neproběhlo transparentní výběrové řízení. Po náměstku Scheinherrovi (Praha Sobě) budeme požadovat detailní vysvětlení,“ udeřil na své koaliční partnery na sociální síti Twitter.

Pospíšil kritizuje své koaliční patnery

Teprve dlouho po půlnoci zastupitelé rozhodli, že Witowski odvolán nebude, ale dopravnímu podniku bude do budoucna uložena povinnost informovat o zakázkách většího rozsahu dozorčí radu a vedení hlavního města Prahy jakožto jediného akcionáře DPP.

Reakce pražské ČSSD pro PL
 
Zakázka na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun, kterou Dopravní podnik zadal bez veřejné soutěže firmě Škoda Transportation, je jasným důkazem, že vedení hlavního města neví, co se v podniku děje. „Nejhorší ale je, že jde sice o nejviditelnější, ale zdaleka ne jedinou podivnost. Celé hospodaření Dopravního podniku je od nástupu nového vedení velmi netransparentní. Nezpochybňujeme nutnost servisu souprav metra, ale způsob, jakým byl zadán. I jednací řízení bez uveřejnění je legální způsob, ale zejména u takto obří zakázky by, pokud opravdu nelze soutěžit, mělo probíhat maximálně transparentně,“ řekl poslanec a bývalý pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), podle nějž je nutné, aby vedení města udělalo systémové kroky k nápravě. „Například by mělo urychleně obměnit dozorčí radu, aby v ní seděli odborníci, kteří problematice rozumějí,“ dodal s tím, že Dopravní podnik je řízen tzv. německým modelem, což znamená, že představenstvo fakticky podléhá dozorčí radě, kterou ovšem současné vedení Prahy zvolilo podle politického klíče, což není optimální.
 
Předseda pražské ČSSD Petr Pavlík pak vyzval primátora Zdeňka Hřiba, aby za kroky Dopravního podniku převzal osobní odpovědnost, protože koaliční hnutí Praha sobě situaci zjevně nezvládá. „Piráti uspěli ve volbách zejména kvůli tomu, že kritizovali všechny ostatní a nálepkovali všechno možné jako neprůhledné či netransparentní. A teď najednou se pod jejich vedením děje v Praze tohle. Vydat tak obrovskou částku takovým způsobem je naprosto bezprecedentní, podezřelé a systémově špatné. A to i v případě, že by šlo o částku adekvátní, což je ovšem s velikým otazníkem,“ zdůraznil Pavlík. "Překvapuje mě také, že přestože neustále volá po transparentnosti, postavilo se vedení Prahy proti nezávislému auditu předmětné zakázky," dodal.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Miloš Polák
reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

„Jsme za kašpary.“ Milion chvilek? Už i ODS se směje. Plus varování, o co Minářovi skutečně jde. A vážné informace

19:13 „Jsme za kašpary.“ Milion chvilek? Už i ODS se směje. Plus varování, o co Minářovi skutečně jde. A vážné informace

Na to, že spolek Milion chvilek připravuje demonstraci proti zvolení Stanislava Křečka ombudsmanem p…