Draho u benzínek! Motoristé se bouří. Je zde petice mířící na Fialu

04.03.2022 16:22

Mojmír Mikuláš, zastupitel a podnikatel v oblasti nemovitostí a cestovního ruchu, před časem vyzval k ukončení šikany motoristů v Praze. V prosinci 2020 na toto téma promluvil v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz. Teď se stal Mojmír Mikuláš jedním ze signatářů petice, která volá po snížení DPH na pohonné hmoty.

Draho u benzínek! Motoristé se bouří. Je zde petice mířící na Fialu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Stojan čerpací stanice

Ceny pohonných hmot již nějaký čas rostly a měly svůj podíl na tom, že v lednu 2022 překonaly hladinu devíti procent. Ruská agrese vůči Ukrajině růst cen pohonných hmot ještě urychlila. Rusko je jedním z hlavních světových producentů ropy a nejistota, kterou vyvolal vpád ruských okupantů na území svobodné Ukrajiny, vyvolává nejistotu na světových trzích.

V Česku momentálně ceny benzínu a nafty atakují rekordy. Jsou vůbec nejvyšší v historii. Cena benzínu Natural 95 se v uplynulém týdnu zvýšila o 1,93 koruny na průměrných 39,36 koruny za litr.

Vzhledem k tomu, že Rusové prozatím hodlají pokračovat v decimaci Ukrajiny, dá se očekávat, že ceny pohonných hmot dál porostou. U nafty lze očekávat, že cena překročí cenu 39 korun za litr. U benzínu téměř jistě padne hranice 40 korun.

Spolek Jedeme autem v čele s Mojmírem Mikulášem proto sepsal petici, jejíž signatáři českou vládu žádají, aby postupovali stejně jako vláda polská a aby snížila DPH u pohonných hmot.

„Ceny benzínu a nafty jsou na rekordních hodnotách a jejich výše ohrožuje základní mobilitu občanů i pohyb zboží. Je zřejmé, že současný extrémní růst ceny je způsoben geopolitickou situací, nicméně stát obecně získával zhruba 50 % z koncové ceny pro zákazníka (ročně přesahují příjmy státu z daně z minerálních olejů 100 miliard), a má tedy dostatečný nástroj pro snížení ceny benzínu a nafty. Jako zástupci motoristů jsme tedy přikročili k požadavku na snížení spotřební daně a DPH z pohonných hmot a budeme rádi, když také vy podpoříte náš apel na vládu prostřednictvím petice. Děkujeme,“ uvedl k petici spolek Jedeme autem.

Signatáři petice požadují znížení DPH z pohonných hmot z 21 % na sníženou sazbu 10 % a zrušení povinnosti přimíchávat biopaliva do pohonných hmot.

„Stát nesmí nečinně přihlížet extrémnímu nárůstu cen pohonných hmot a musí přikročit k realizaci našich požadavků v zájmu zachování dopravy v ČR v míře nutné pro základní fungování státu a mobility občanů, která je základem úspěšné ekonomiky a života. Realizací navržených opatření by mohlo dojít ke snížení koncové ceny benzínu a nafty pro zákazníka zhruba o 10 Kč na jeden litr,“ stojí také v petici.

Anketa

Pomůžete uprchlíkům z Ukrajiny, když to bude třeba? (od 26.2.)

6%
hlasovalo: 43369 lidí
Mojmír Mikuláš, zastupitel a podnikatel v oblasti nemovitostí a cestovního ruchu, na sebe v minulosti upozornil např. rozhovorem, ve kterém volal po ukončení šikany řidičů. Vysvětloval přitom, že přátelé motoristické dopravy, za které mluví, se rekrutují napříč politickým spektrem. Neexistuje prý zde žádná spojitost s Trikolorou.

„Největší část členů Klubu přátel tedy tvoří normální motoristé, kterým už nestačí jen útrpně nadávat za volantem, ale jsou ochotni spojit síly a společně se ozvat. A samozřejmě máme v klubu i politiky, protože jedině s politickým vlivem na různých úrovních se můžeme bránit proti šikaně motoristů. Ale máme u nás zástupce různých politických stran. Máme různé názory třeba na EU, na roli státu v životě občanů, na daně či dotace. Ale můžeme se shodnout na dopravě, a to je v rámci spolku jediné zásadní. Rozšíření počtu členů a našeho vlivu je hlavním úkolem nejbližších dní, každou podporu uvítáme,“ uvedl Mikuláš.

Zdůraznil také, že v boji za svobodu motoristické dopravy nehodlá hned tak ustat. 

„Většinou naše interpelace směřují na náměstka primátora Adama Scheinherra, který má v kompetenci dopravu, případně i na primátora Hřiba. Naposledy se moje interpelace týkala nápadu zrušit časové omezení u vyhrazených pruhů pro MHD, cyklisty a taxi a nastavení jejich trvalé preference. V dopravních špičkách má nastavená preference MHD svou obhajitelnou logiku, ale mimo tento čas nemá veřejná správa taková omezení vytvářet svévolně. Střízlivý názor ten den vyhrál, což bereme i za náš malý úspěch. Ale obecně ten boj pokračuje. A nejen proti té progresivistické politické reprezentaci, ale i proti té části státní správy, která se vyžívá v regulacích a nařízeních a jedná v souladu se zakazovači z řad politiků,“ uvedl.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

válka na Ukrajině

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Stručné informace týkající se tohoto konfliktu aktualizované ČTK několikrát do hodiny naleznete na této stránce. Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: mp

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vím, co bylo ve skladu... Kauza Vrbětice uzavřena. Pak zaznělo něco, co řečeno nebylo

17:27 Vím, co bylo ve skladu... Kauza Vrbětice uzavřena. Pak zaznělo něco, co řečeno nebylo

O tom, že ve Vrběticích rozhodně nebyla škoda za miliardu, se rozhovořil bezpečnostní analytik Jaros…