Ceny pohonných hmot již nějaký čas rostly a měly svůj podíl na tom, že v lednu 2022 překonaly hladinu devíti procent. Ruská agrese vůči Ukrajině růst cen pohonných hmot ještě urychlila. Rusko je jedním z hlavních světových producentů ropy a nejistota, kterou vyvolal vpád ruských okupantů na území svobodné Ukrajiny, vyvolává nejistotu na světových trzích.
V Česku momentálně ceny benzínu a nafty atakují rekordy. Jsou vůbec nejvyšší v historii. Cena benzínu Natural 95 se v uplynulém týdnu zvýšila o 1,93 koruny na průměrných 39,36 koruny za litr.
Vzhledem k tomu, že Rusové prozatím hodlají pokračovat v decimaci Ukrajiny, dá se očekávat, že ceny pohonných hmot dál porostou. U nafty lze očekávat, že cena překročí cenu 39 korun za litr. U benzínu téměř jistě padne hranice 40 korun.
Spolek Jedeme autem v čele s Mojmírem Mikulášem proto sepsal petici, jejíž signatáři českou vládu žádají, aby postupovali stejně jako vláda polská a aby snížila DPH u pohonných hmot.
„Ceny benzínu a nafty jsou na rekordních hodnotách a jejich výše ohrožuje základní mobilitu občanů i pohyb zboží. Je zřejmé, že současný extrémní růst ceny je způsoben geopolitickou situací, nicméně stát obecně získával zhruba 50 % z koncové ceny pro zákazníka (ročně přesahují příjmy státu z daně z minerálních olejů 100 miliard), a má tedy dostatečný nástroj pro snížení ceny benzínu a nafty. Jako zástupci motoristů jsme tedy přikročili k požadavku na snížení spotřební daně a DPH z pohonných hmot a budeme rádi, když také vy podpoříte náš apel na vládu prostřednictvím petice. Děkujeme,“ uvedl k petici spolek Jedeme autem.
Signatáři petice požadují znížení DPH z pohonných hmot z 21 % na sníženou sazbu 10 % a zrušení povinnosti přimíchávat biopaliva do pohonných hmot.
„Stát nesmí nečinně přihlížet extrémnímu nárůstu cen pohonných hmot a musí přikročit k realizaci našich požadavků v zájmu zachování dopravy v ČR v míře nutné pro základní fungování státu a mobility občanů, která je základem úspěšné ekonomiky a života. Realizací navržených opatření by mohlo dojít ke snížení koncové ceny benzínu a nafty pro zákazníka zhruba o 10 Kč na jeden litr,“ stojí také v petici.
- Petici naleznete zde.
Pomůžete uprchlíkům z Ukrajiny, když to bude třeba? (od 26.2.)Anketa
„Největší část členů Klubu přátel tedy tvoří normální motoristé, kterým už nestačí jen útrpně nadávat za volantem, ale jsou ochotni spojit síly a společně se ozvat. A samozřejmě máme v klubu i politiky, protože jedině s politickým vlivem na různých úrovních se můžeme bránit proti šikaně motoristů. Ale máme u nás zástupce různých politických stran. Máme různé názory třeba na EU, na roli státu v životě občanů, na daně či dotace. Ale můžeme se shodnout na dopravě, a to je v rámci spolku jediné zásadní. Rozšíření počtu členů a našeho vlivu je hlavním úkolem nejbližších dní, každou podporu uvítáme,“ uvedl Mikuláš.
- Psali jsme: Stop šikaně motoristů! Viděl, jak Hřibova Praha zatápí autům. Začal jim to vracet. A má první úspěch
Zdůraznil také, že v boji za svobodu motoristické dopravy nehodlá hned tak ustat.
„Většinou naše interpelace směřují na náměstka primátora Adama Scheinherra, který má v kompetenci dopravu, případně i na primátora Hřiba. Naposledy se moje interpelace týkala nápadu zrušit časové omezení u vyhrazených pruhů pro MHD, cyklisty a taxi a nastavení jejich trvalé preference. V dopravních špičkách má nastavená preference MHD svou obhajitelnou logiku, ale mimo tento čas nemá veřejná správa taková omezení vytvářet svévolně. Střízlivý názor ten den vyhrál, což bereme i za náš malý úspěch. Ale obecně ten boj pokračuje. A nejen proti té progresivistické politické reprezentaci, ale i proti té části státní správy, která se vyžívá v regulacích a nařízeních a jedná v souladu se zakazovači z řad politiků,“ uvedl.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
válka na Ukrajině
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Stručné informace týkající se tohoto konfliktu aktualizované ČTK několikrát do hodiny naleznete na této stránce. Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: mp
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.