Důchodci a neúspěšní lidé šíří dezinformace. Díky nim Zeman porazil Drahoše, říká analytik

13.03.2019 11:51

O dezinformacích se pro server iRozhlas.cz rozhovořil datový analytik František Vrábel. Tomu se podařilo vyvrátit tvrzení, že ruská propaganda neexistuje. Uvádí, že zásadní pro její šíření je podle něj Facebook, který rozděluje a radikalizuje společnost. A zmínil také jméno prezidenta Miloše Zemana.

Důchodci a neúspěšní lidé šíří dezinformace. Díky nim Zeman porazil Drahoše, říká analytik
Foto: Hans Štembera
Popisek: Prezident republiky Miloš Zeman přijal nejvyšší ústavní činitele České republiky: předsedu Senátu PČR Jaroslava Kuberu, předsedu Poslanecké sněmovny PČR Radka Vondráčka a předsedu vlády ČR Andreje Babiše

Vrábel dostal na boj s fake news grant 250 tisíc dolarů. Zjištění jeho týmu totiž mají velký ohlas. Peníze dostal od vlád Velké Británie a USA. Jeho lidé sledují zpravodajský obsah z více než 600 tisíc zdrojů. „Soustředíme se na články, ne na posty na sociálních sítích. Zdroje článků jsou zpravodajské portály, ale také blogy, to je velmi cenný zdroj informací,“ zmínil Vrábel s tím, že sledují také weby akademických institucí, think-tanků, vládních organizací.

Následně se rozhovořil o tom, co se dělo po anexi Krymu. „Viděl jsem graf, který ukázal, že se snažili změnit pozitivní sentiment svého obyvatelstva vůči Ukrajině už dva roky před anexí. To byl důkaz, že akci dlouhodobě plánovali. Začalo vycházet stále více negativních článků o Ukrajině v ruštině. Byl vidět velmi výrazný rozdíl mezi referováním o Ukrajině v Rusku a ve zbytku světa,“ zmínil Vrábel a hovořil o změnách v informování v době anexe a po ní. 

„Spousta lidí nevěřila, že něco jako ruská propaganda a dezinformace existuje. My jsme udělali několik studií na toto téma a řekli jsme si, že zkusíme dokázat, že ruská nepřátelská a dezinformační kampaň existuje,“ vyzdvihl pak studii, v níž došlo ke srovnání informací a závěrů ohledně sestřelení letu MH-17 a teroristického útoku na ruský Metrojet. 

Původní text ZDE

„Vidíme nárůst dezinformačního a propagandistického obsahu směrem k Česku a zemím jako Německo, Francie, Anglie, Spojené státy,“ uvedl dále Vrábel. Dodal, že obrovské změny to nejsou, ale trend jednoznačný je. „Dezinformační obsah nafukují sociální sítě, nejsmutnější roli hraje Facebook. Naši nepřátelé, kteří se snaží z Ruska nabourat naše demokratické zřízení, to dobře vědí a Facebook ve velkém využívají,“ míní Vrábel. A rozhovořil se i o tom, jak k nám vede z Ruska cesta dezinformací na několik serverů. A kdo je šíří? 

„Je to mix. Je několik desítek lidí placených ruskou stranou. Část jsou Rusové, část Češi. Další část jsou takzvaní užiteční idioti, těch je několik desítek a v rozšiřování těch zpráv hrají stěžejní roli. Potom je několik stovek lidí, kteří to ochotně dál přebírají a distribuují mezi svoje kruhy. Tito lidé často vůbec netuší, co dělají, zatímco ta první vrstva to samozřejmě ví,“ sdělil, že motivací lidí je často nespokojenost se životem. „Jsou to nespokojení lidé, lidé frustrovaní životem nebo nemají co dělat. Důležitou roli v tom hrají důchodci, kteří v tom vidí nějaké svoje uplatnění a ta činnost se jim líbí,“ zkonstatoval.

Závěrem se pak vyjádřil k tvrzení odborníků, že největší nárůst dezinformací se u nás objevil při loňské volbě prezidenta. „Z pohledu Ruska to byla nejdůležitější událost u nás,“ řekl Vrábel. Nepochybuje o tom, že dezinformace měly velký vliv a dezinformační kampaně rozhodly o vítězi. 

„Dezinformace v podstatě šly pouze proti němu. Při ovlivňování veřejného mínění ale hrají roli nejen dezinformace, váhu má i to, nakolik se o kandidátovi mluví. Odrazí se to v povědomí veřejnosti o něm. Nikoho asi nepřekvapí, že o prezidentu Zemanovi se před volbou mluvilo více než o jeho protikandidátech. Ale ten nepoměr v jeho prospěch byl naprosto propastný. Zeman a jeho okolí to samozřejmě vědí, proto se mimo jiné hrála hra s vládou a média ho byla plná,“ sdělil Vrábel. Podle jeho slov nebyl důvod, aby přitom, když šla volba do finále, měl Zeman větší podíl na zpravodajském koláči. 

„V Americe by to nebylo přípustné. Oba kandidáti tam dostávají v médiích stejný prostor, v Česku byla situace výrazně jiná. V online médiích to bylo výrazně vychýleno ve prospěch Zemana, rozdíl byl deset procent v jeho prospěch. U televizí byl rozdíl daleko větší. Na periferii, nejen zeměpisné, ale i znalostní, mají největší vliv právě ony. Hlavní roli tam hraje TV Nova, tam jsme viděli dramatický rozdíl: dvě třetiny prostoru pro Zemana, jen zbytek se týkal Drahoše. Nebyla to ale jen doména soukromých televizí, nepřípustný nepoměr byl i u České televize,“ zkonstatoval Vrábel.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

21:20 Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

Jakmile je něco samozřejmého, tak je to vždycky něco, u čeho se musíme zastavit. „Protože tím se nám…