Hororový podzim průmyslu v Evropě. „Už to nelze přehlížet.“

03.10.2024 11:53 | Zprávy

Prodejní čísla automobilek teď padají stejně rychle jako listy ze stromů. Ale ceny vozů se spalovacími motory rostou. Evropské automobilky proto čekají také těžké časy. Německý automobilový expert vykreslil neveselý obrázek. Temný obraz, o který se podle něj postarali politici Evropské unie.

Hororový podzim průmyslu v Evropě. „Už to nelze přehlížet.“
Foto: Hans Štembera
Popisek: Noční provoz, ilustrační foto

Jednou ze zásadních nohou, na kterých stojí česká ekonomika, je automobilový průmysl. A teď se zdá, že by to mohla být noha do značné míry hliněná. Server nejčtenějšího deníku Bild totiž tvrdí, že evropský automobilový průmysl čekají zlé časy.

Uznávaný automobilový expert prof. Ferdinand Dudenhöffer ve vyjádření pro Bild varoval před skutečně hororovým podzimem pro automobilový průmysl v Evropě. Už to bylo slabé, ale nyní může přijít hororový podzim.

„Důležité velké automobilové trhy jako Německo a Itálie byly již v prvních osmi měsících roku mírně v červených číslech – a ekonomika se nezlepšuje,“ řekl Dudenhöffer. Zdá se, že v meziročním srovnání poklesnou prodeje o 200 tisíc vozů.

Podle Dudenhöffera je to navíc „jen část negativních zpráv“. Prodeje nových elektromobilů jsou od srpna o 90 000 vozů nebo o 8,3 procenta nižší, než v předchozím roce. Do konce roku dojde k poklesu o 140 000 nových plně elektrických aut. A ceny aut se spalovacími motory mezitím letí nahoru.

I to přispívá k tomu, že se z pohledu Dudenhöffera celková situace zlepší až během roku 2026.

Dudenhöffer má navíc za to, že na současný špatný stav evropského automobilového průmyslu zadělali politici EU. Pro německý zpravodajský portál T – online poznamenal, že ukončit finanční podporu jako bonus při nákupu elektromobilu bylo chybou. Dudenhöffer v pondělí vysvětlil, že prodej elektromobilů zkolaboval kvůli „neuváženému“ zastavení ekologického bonusu. K tomu se podle něj přidaly „řeči mnoha konzervativních politiků, kteří vychvalují spalovací motor“.

Politici v Bruselu z jeho pohledu dělají chybu, když ještě přiživují pochybnosti o atraktivnosti elektromobilů a současně ještě bojují s Čínou a s pomocí cel brzdí dovoz čínských elektrických vozů na evropský trh. „Jedná se o toxický mix Berlína a Bruselu,“ shrnul svůj pohled Dudenhöffer. A pokud to takto půjde dál, Evropa nebude schopna nabídnout automobilový průmysl zítřka.“

V rozhovoru pro Mitteldeutsche Zeitung Dudenhöffer poznamenal, že automobilový průmysl už v podstatě našel nový domov. Místo Německa a EU je tímto novým domovem Čína.

V Číně vzrostl podíl bateriových vozů (BEV) na prodaných nových vozech v první polovině roku na 25,7 procenta, v USA zůstal na 7,7 procenta a v EU klesl na 12,5 procenta. „Výhoda Číny v elektromobilitě se tak dále zvětšuje, zatímco Evropa dále zaostává,“ zdůraznil s tím, že díky velkým objemovým výhodám a velkým kapacitám pro výrobu baterií lze v Číně vyrábět elektromobily levněji než v Německu. 

Německá televize NTV k tématu doplnila, že nejen automobilový průmysl, ale celkově německý průmysl jako celek upadá. Upadá především díky vysokým cenám energií. Z tohoto pohledu Německo přestává být průmyslovou mocností.

„Už to nelze přehlížet: Německo a jeho vlajková loď, automobilový průmysl, potřebují restrukturalizaci. … Uzavírání závodů a propouštění jsou na pořadu dne. … Německo má nejvyšší ceny energií na světě, křehká infrastruktura zvyšuje náklady na logistiku, vysoké mzdové náklady a vysoké korporátní daně fungují jako brzdové špalíky, jsme v pasti přehnaných právních požadavků, které dále zvyšují administrativní náklady,“ napsal server.

Německo prý postupně přichází o konkurenční výhodu, kterou má ve spalovacích motorech.

„Tato konkurenční výhoda nevznikla přes noc, ale spíše tvrdou inženýrskou prací po dobu 50 let. Ale auta zítřka budou poháněna elektřinou. Přirozené konkurenční výhody lithium-iontových baterií leží v Asii. Navíc auto zítřka bude víc než jen elektrické. Software a výkonné počítače vytvářejí kouzlo vozu zítřka. Chytrý kokpit se zábavními funkcemi a autonomním řízením jsou hodnoty, které zákazníci v Číně oceňují. Huawei, Tencent, Baidu, Nvidia a Google utvářejí auto zítřka,“ rozvedl dál myšlenku server.

 

 

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Miloš Polák

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Jak přesně si to vyvlastnění představujete?

A byť je to mířeno proti Rusům, není paradox, že přesně tohle dělali oni? Fakt myslíte, že je to demokratický nástroj?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Nestojím o zábavné vozidlo, které mi kdejaký jouda může zastavit a znepojíznit, či mě poslat ze srázu rovnou, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusesidoniusm , 03.10.2024 12:31:31
do pekla. Požaduji bezpečnou, nezávislou a ekonomickou platformu pro individuální přepravu.

|  7 |  0

Další články z rubriky

Ukrajinci kopou obranu. Víc než 100 km od fronty. Po pádu Pokrovsku to totiž může jít rychle

10:45 Ukrajinci kopou obranu. Víc než 100 km od fronty. Po pádu Pokrovsku to totiž může jít rychle

Velká ruská ofenziva. Toto slovní spojení se v souvislosti s Ukrajinou skloňuje již dlouho, ale od z…