Třicátého července roku 2018 loď Asso 28, která pod italskou vlajkou zásobovala ropnou plošinu ve Středozemním moři, vylovila v mezinárodních vodách z vln 101 migrantů. Kapitán s nimi ovšem nezamířil do Evropy, jako to obvykle dělají lodě neziskových organizací, ale dopravil je zpět do Afriky, konkrétně do přístavu v libyjském Tripolisu. Tam je předal libyjské pobřežní stráži.
Teď jej v Itálii postavili před soud za porušení mezinárodního práva, neboť podle žalobců porušil zákaz nuceného návratu osob do země, kde jsou ohrožena jejích práva. A Libye v té době neměla statut „bezpečné země“.
Kapitánovi je především vyčítáno, že se nespojil s italským centrem Maritime Rescue Coordination Centre, které řídí záchranu migrantů ve Středozemním moři. Kapitán tvrdí, že komunikoval s pobřežní hlídkou v Libyi, ze které vyplul a ke které měl v okamžiku záchrany nejblíže.
Jako důkazy budou u soudu mimo jiné přehrávány nahrávky radiové komunikace kapitána lodi Asso 28, které nahrála nezisková organizace Open Arms, která africké migranty převáží do Evropy.
Na palubě lodi organizace Open Arms, křižující Středomoří, byl v té době jako „pozorovatel“ také italský krajně levicový poslanec Nicola Fratoianni, který v případu vystupuje jako svědek. Ten kontaktoval kapitána lodi Asso 28 a opakovaně mu zdůrazňoval, že vysazení migrantů zpátky v Libyi je nezákonné. Poslanec Fratoianni pak jen pár hodin po incidentu začal kapitánovi přes média veřejně vyhrožovat, že „z toho se bude zodpovídat před soudem“, a nyní se velmi agilně angažuje v soudním případu.
Státní zástupce kapitána viní, že nezjišťoval zdravotní stav zachráněných migrantů, ani to, zda jsou mezi zachráněnými nezletilí bez doprovodu či osoby hledající azyl. Tím vším měl porušit mezinárodní dohody.
„Soud by měl odhalit pravdu o těchto epizodách ve Středozemním moři. Docházelo tam totiž nejen k nekonečným tragédiím, utopením a úmrtím, ale také k takovým nelegálním návratům do Afriky, které jsou v rozporu se vším mezinárodním právem,“ řádí nyní poslanec Fratoianni.
I díky jeho aktivitě byl případ lodi Asso 28 velmi sledován již v roce 2018. Tehdy sloužil i jako klacek opozice na tehdejšího ministra vnitra Matteo Salviniho, který se snažil zavést pro migraci z Afriky přísnější režim. Sám za to dodnes v Itálii čelí několika trestním oznámením.
Na případu se zviditelňuje i tehdejší ministr dopravy Toninelli, který na rozdíl od Salviniho dovážení migrantů do Evropy spíše podporoval.
autor: jav