Mnozí nelenili a začali zjišťovat, jaký je ten citlivý kontext. Opera vznikla podle povídky Nikolaje Vasiljeviče Gogola, ironického kritika ruského impéria a otevřeného ukrajinského patriota. Ta historicky citlivá povídka se jmenuje Noc před Vánocemi a jedná se o veselý vesnický příběh o natvrdlém kováři, který musí pro svou bohatou a namyšlenou lásku získat carevniny střevíce.
Ukrajinský kovář během příběhu obdivuje nádheru carského Petrohradu a dostane se až k carevně Kateřině Veliké, kterou jeho láska dojme a jeden pár své obuvi mu věnuje, takže úkol je splněn a vše končí vesnickou svatbou.
„Historickým kontextem“, kterého se ředitel Hansen obává, je tedy pouze to, že ukrajinskému kováři pomůže z nesnází ruská carevna.
V diskusích na internetu mnozí připomněli, že kromě autora předlohy, považovaného na Ukrajině za jednoho z otců národa, měl ukrajinské kořeny (z jedné čtvrtiny) i autor hudby Petr Iljič Čajkovský. A kdosi poznamenal, že posměváček Gogol cílil své satirické šlehy především na své spoluobčany z ukrajinského venkova, a jeho posměch byl v některých textech na úrovni Mádlova „Přemluv bábu“.
V reakci na zrušení opery napsal analytik a někdejší rozhlasový radní Štěpán Kotrba, že „trestat Čajkovského za napadení Ukrajiny je stejně úchylné, jako současné vedení Národního divadla“. Kotrba si nepřeje, aby „takové kulturní kreatury“ byly nadále placené z veřejných prostředků.
Vede si Petr Fiala ve funkci premiéra dobře?Anketa
Horlivost norského ředitele pražské opery vyděsila i mnohé, kteří ukrajinské kampani doposud fandili.
Publicistka Lucie Sulovská, jejíž facebook je od počátku války centrem velmi kritických analýz ruské kampaně, teď zoufale poznamenala, že ani v proukrajinském prostředí nezná nikoho, kdo by chtěl odkudkoliv vyřazovat Čajkovského.
„Kde se tihle idioti berou a neplatí je nakonec Kreml? Samozřejmě že na to normální člověk zareaguje způsobem „tak to už přehánějí“ (protože přehánějí) a o něco více se přiblíží těm kecům jako „nic není černobílé, nevíme, kde je pravda“ atd.,“ chytá se za hlavu.
Novinářka Angelika Bazalová poznamenala: „Když jsem tuhle zprávu zahlídla na FB, tak jsem si říkala, že by to lidi s těma fake news neměli tak přehánět, protože tohle je TAK blbý, že to prostě nemůže být pravda.“ Pořád tak nějak doufá, že se ukáže, že pan Hansen jen uspěchal apríl a byl to vtip.
Ondřej Šimíček vyjádřil na facebooku názor, že „tohle je úplně stejný level demence jako kecy o spiknutí CIA“ a naprostá ubohost.
„Typické čecháčkovství, resp. prvotřídní ubožárna, která, kdyby nebyla k pláči, tak je totálně směšná,“ komentoval někdejší redaktor České televize Adam Komers.
Šéfredaktor Reflexu Marek Stoniš si myslí, že „takto Putina neporazíme, takto porazíme jen sami sebe“.
Opera Národního divadla v Praze zrušila chystané nastudování Čajkovského komické opery Střevíčky. Vedení se bojí jejího zneužití proputinovskou propagandou. Takto ale Putina neporazíme, takto porazíme jen sami sebe.
— Marek Stoniš (@MarekStonis) March 21, 2022
A i řada dalších se chytá za hlavu před horlivostí operních funkcionářů.
Tiskový mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk se vrhl na sociální sítě a ke všem kritickým příspěvkům nakopíroval totožnou reakci: „Divadelní inscenace vzniká v kontextu. Ten se v případě opery Střevíčky změnil. Recitovali bychom v srpnu 68 verše o rudoarmějcích? Nejde o Čajkovského, jiná jeho díla hrajeme dál!“
Text podporující stanovisko vedení opery sepsala pro Lidové noviny kulturní redaktorka Jana Machalická, která zdůraznila kontroverzní momenty díla: „V libretu počínaje druhým obrazem třetího jednání figurují sbory, které vyzdvihují nepřemožitelnost ruské armády a velikost carského Ruska. Také osoby záporožských kozáků, kteří přicházejí ke dvoru se suplikou, jsou připomínkou historické situace, kdy Ukrajina byla součástí ruského impéria“.
A někdejší speechwriter Mirka Topolánka Martin Schmarcz poznamenal: „Že prý jde o cenzuru ruské kultury. Nejde. Chce to klid.“ Pak zmínil další díla ruských autorů, která nikdo nevyškrtává, a skončil další citací tiskového mluvčího Národního divadla: „Stojíme na straně Ukrajiny a respektujeme rozhodnutí inscenátorů nepodporovat vyprávění o ‚Velké‘ ruské říši.“
autor: jav