Je zle. Rušení Čajkovského se v ČR zvrhlo, to Národní nečekalo

22.03.2022 8:32 | Ze sítí

Národní divadlo se na počátku března rozhodlo stáhnout z příprav Čajkovského operu Střevíčky. V dopise podepsaném uměleckým ředitelem opery Národního divadla Per Boye Hansenem je vysvětlováno, že v době imperiálních nároků Ruska se „historický kontext Čajkovského opery stává citlivým tématem“.

Je zle. Rušení Čajkovského se v ČR zvrhlo, to Národní nečekalo
Foto: Archiv
Popisek: Státní opera Praha

Mnozí nelenili a začali zjišťovat, jaký je ten citlivý kontext. Opera vznikla podle povídky Nikolaje Vasiljeviče Gogola, ironického kritika ruského impéria a otevřeného ukrajinského patriota. Ta historicky citlivá povídka se jmenuje Noc před Vánocemi a jedná se o veselý vesnický příběh o natvrdlém kováři, který musí pro svou bohatou a namyšlenou lásku získat carevniny střevíce.

Anketa

Vážíte si Jaromíra Nohavici?

94%
3%
hlasovalo: 42035 lidí

Ukrajinský kovář během příběhu obdivuje nádheru carského Petrohradu a dostane se až k carevně Kateřině Veliké, kterou jeho láska dojme a jeden pár své obuvi mu věnuje, takže úkol je splněn a vše končí vesnickou svatbou.

„Historickým kontextem“, kterého se ředitel Hansen obává, je tedy pouze to, že ukrajinskému kováři pomůže z nesnází ruská carevna.

V diskusích na internetu mnozí připomněli, že kromě autora předlohy, považovaného na Ukrajině za jednoho z otců národa, měl ukrajinské kořeny (z jedné čtvrtiny) i autor hudby Petr Iljič Čajkovský. A kdosi poznamenal, že posměváček Gogol cílil své satirické šlehy především na své spoluobčany z ukrajinského venkova, a jeho posměch byl v některých textech na úrovni Mádlova „Přemluv bábu“.

V reakci na zrušení opery napsal analytik a někdejší rozhlasový radní Štěpán Kotrba, že „trestat Čajkovského za napadení Ukrajiny je stejně úchylné, jako současné vedení Národního divadla“. Kotrba si nepřeje, aby „takové kulturní kreatury“ byly nadále placené z veřejných prostředků.

Anketa

Vede si Petr Fiala ve funkci premiéra dobře?

4%
95%
hlasovalo: 69686 lidí

Horlivost norského ředitele pražské opery vyděsila i mnohé, kteří ukrajinské kampani doposud fandili.

Publicistka Lucie Sulovská, jejíž facebook je od počátku války centrem velmi kritických analýz ruské kampaně, teď zoufale poznamenala, že ani v proukrajinském prostředí nezná nikoho, kdo by chtěl odkudkoliv vyřazovat Čajkovského.

„Kde se tihle idioti berou a neplatí je nakonec Kreml? Samozřejmě že na to normální člověk zareaguje způsobem „tak to už přehánějí“ (protože přehánějí) a o něco více se přiblíží těm kecům jako „nic není černobílé, nevíme, kde je pravda“ atd.,“ chytá se za hlavu.

Novinářka Angelika Bazalová poznamenala: „Když jsem tuhle zprávu zahlídla na FB, tak jsem si říkala, že by to lidi s těma fake news neměli tak přehánět, protože tohle je TAK blbý, že to prostě nemůže být pravda.“ Pořád tak nějak doufá, že se ukáže, že pan Hansen jen uspěchal apríl a byl to vtip.

Ondřej Šimíček vyjádřil na facebooku názor, že „tohle je úplně stejný level demence jako kecy o spiknutí CIA“ a naprostá ubohost.

„Typické čecháčkovství, resp. prvotřídní ubožárna, která, kdyby nebyla k pláči, tak je totálně směšná,“ komentoval někdejší redaktor České televize Adam Komers.

Šéfredaktor Reflexu Marek Stoniš si myslí, že „takto Putina neporazíme, takto porazíme jen sami sebe“.

 

 

A i řada dalších se chytá za hlavu před horlivostí operních funkcionářů.

Tiskový mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk se vrhl na sociální sítě a ke všem kritickým příspěvkům nakopíroval totožnou reakci: „Divadelní inscenace vzniká v kontextu. Ten se v případě opery Střevíčky změnil. Recitovali bychom v srpnu 68 verše o rudoarmějcích? Nejde o Čajkovského, jiná jeho díla hrajeme dál!“

Text podporující stanovisko vedení opery sepsala pro Lidové noviny kulturní redaktorka Jana Machalická, která zdůraznila kontroverzní momenty díla: „V libretu počínaje druhým obrazem třetího jednání figurují sbory, které vyzdvihují nepřemožitelnost ruské armády a velikost carského Ruska. Také osoby záporožských kozáků, kteří přicházejí ke dvoru se suplikou, jsou připomínkou historické situace, kdy Ukrajina byla součástí ruského impéria“.

A někdejší speechwriter Mirka Topolánka Martin Schmarcz poznamenal: „Že prý jde o cenzuru ruské kultury. Nejde. Chce to klid.“ Pak zmínil další díla ruských autorů, která nikdo nevyškrtává, a skončil další citací tiskového mluvčího Národního divadla: „Stojíme na straně Ukrajiny a respektujeme rozhodnutí inscenátorů nepodporovat vyprávění o ‚Velké‘ ruské říši.“

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Fiala lže.“ Petr Holec se pustil do premiéra. Jde o přijetí v Bílém domě

15:02 „Fiala lže.“ Petr Holec se pustil do premiéra. Jde o přijetí v Bílém domě

Premiéru Fialovi prý prošla další lež, tentokrát k jeho cestě do USA za prezidentem Bidenem. Ve svém…