Jihočechy nejvíc trápí špatná infrastruktura. Krajští lídři se přeli, kde na ni vzít

20.09.2012 23:10

Čtvrteční předvolební Speciál Otázek Václava Moravce z Jihočeského kraje ukázal, že se zdejší politici shodnou jak na dostavbě Temelína, tak na bolavé patě regionu, a to je nedostatečná dopravní infrastruktura. Lídři mluvili především o dostavbě dálnice D3, ale v praxi se volí spíš vodní cesta splavňování Vltavy.

Jihočechy nejvíc trápí špatná infrastruktura. Krajští lídři se přeli, kde na ni vzít
Foto: Archiv
Popisek: Volební místnost
reklama

Poslední čtyři roky v Jihočeském kraji vládne velká koalice ČSSD a ODS a zdá se, že občané jsou s působením této koalice relativně spokojeni. Podle průzkumů společností SC&C a STEM/MARK jsou síly oboustranně vyrovnané. Obě si drží přízeň voličů na úrovni 21 procent, třetí je KSČM se 17,5 procenty, čtvrtá TOP 09 s 10 a pátí Jihočeši 2012 s 9 procenty. Lídři nejsilnějších stran se ve čtvrtek utkali před televizními kamerami  předvolebním speciálu Otázek Václava Moravce. V pořadu se ukázalo, že diváky nejvíce pálí dostavba Temelína a budování infrastruktury,  jako je dálnice D3.

Dostavbě Temelína jednoznačné ano

"Ne, že bych z toho měl radost, že jihočeskou krajinu budou zdobit další čtyři věže, ale dostavba Temelína představuje příležitost pro kraj, například pracovní příležitosti," zdůraznil lídr TOP 09 Zdeněk Bezecný, který k tomu dodal, že dnes už se jedná o záležitost, která je přesunuta na úroveň vlády a bude záležet na vládě, jaké další klady Jihočeskému kraji nabídne.

Dostavbu Temelína jednoznačně podpořil i současný jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD), který zároveň vyjádřil víru, že dostavba Temelína s sebou přinese i další podporu regionu, ze strany firem jako je ČEZ a ačkoli se spolu baví pouze na úrovni gentlemanských dohod a kraj nemá páky na jejich vymožení, tak Zimola věří, že je ČEZ, případně vláda, která bude zadavatelem dostavby, dodrží.

Bez dálnice si kraj postaví hlavu, hrozí komunista

Ve stejném duchu se vyjádřil i lídr ODS Tomáš Jirsa, který volá po zrealizování dálnice D3, vedoucí z Prahy do Českých Budějovic.  Poslanec Petr Braný za KSČM dokonce prohlásil, že bez dostavby dálnice by si kraj mohl postavit hlavu a fakticky ji znemožnit. Vidím tu i možnost zaříznout projekt dostavby Temelína, například změnou územního plánu kraje," varoval v ČT Braný, který se v zásadě se všemi svými politickými kolegy shodl na tom, že dostavba infrastruktury je bolavou patou Jihočeského kraje.

Lídr Jihočechů 2012 Luboš Průša nastínil dvě cesty, kterými by bylo možné krajskou infrastruktury dokončit. Buď z prostředků státu a nebo z faktického zvýšení mýtného. Pokud k něčemu z toho nedojde, dokončení dálnice D3 se zřejmě obyvatelé kraje nedočkají - ze 170 kilometrů stojí asi desetina, protože přednost dostává například zrod Vltavské vodní cesty. Podle něho by bylo dobré udělat to podobně jako v Rakousku a zkrátka se domluvit na masivnějších státních investicích do silnic.

"Já jsem odpůrce splavnění Vltavy. Jihočeský kraj nedal za dobu, kdy sedím v křesle hejtmana, do splavnění Vltavy ani korunu, zdůraznil Zimola, avšak Jirsa mu obratem vmetl do tváře informaci, že o splavnění Vltavy rozhodla vláda v letech 2003 a 2004 a tehdy měla většinu ve sněmovně levicová vláda v čele s ČSSD.

Rozšíření letiště v Plané

Přišla řeč i na rozšíření někdejšího vojenského letiště v Plané u Českých Budějovic, které má představovat další bránu do Jihočeského kraje. Zatímco poslanec Braný (KSČM) by dal nejraději od projektu peníze úplně pryč. Další lídři jsou ochotni v rozvoji letiště pokračovat, pokud se najde strategický partner či subjekt, který by chtěl v budoucnu letiště koupit.

"Nedovedu si představit, že bychom zmodernizovali letiště u Českých Budějovic. Dneska jsou České Budějovice dopravním špuntem mezi Lincem a Prahou, a to je třeba nějak vyřešit, jinak nám cestující, kteří na letiště dorazí, nepoděkují," uvedl v pořadu Zimola.

Braný dal jednoznačně najevo, že projekt letiště považuje za zbytečný, pokud se letiště nezmění na letiště nákladové. Podle Braného by bylo na místě celý projekt zastavit a ušetřené peníze raději investovat do sociálních služeb nebo školství.

Tomáš Jirsa nebo Zdeněk Bezecný volali po vstupu strategického partnera a případném následném prodeji letiště, protože bez těchto dvou podmínek je zkrátka letiště moc drahé.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: mp

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

„Zaprodanče umělče!” Tomáš Klus vyšetřil Vrbětice. Ten dopadl

16:32 „Zaprodanče umělče!” Tomáš Klus vyšetřil Vrbětice. Ten dopadl

Dezinformátoři vyrábějí mlhu, aby zakryli oficiální verzi vrbětických událostí. Poznáte je podle toh…