Kapsch slaví. Po významné zakázce ve Švýcarsku uspěl i v Německu

12.10.2018 12:20

Rakouská společnost Kapsch byla pověřena provozováním chystaného systému elektronického mýta pro osobní automobily v Německu. Podle agentury DPA to dnes potvrdilo německé ministerstvo dopravy. Příslušná smlouva má 12letou platnost s možností prodloužení až na 15 let. Podle údajů firmy má zakázka hodnotu až 120 milionů eur (3,1 miliardy korun). DPA upozorňuje, že zatím není jasné, kdo se ujme samotného výběru mýtného.

Kapsch slaví. Po významné zakázce ve Švýcarsku uspěl i v Německu
Foto: Kapsch
Popisek: Kapsch

Poplatek mají motoristé platit za používání spolkových silnic a dálnic nejpozději od roku 2021. Němečtí řidiči za to mají být kompenzováni formou snížení silniční daně. Cizinci mají platit pouze za dálnice. Německá vláda si slibuje čistý roční zisk z výběru mýtného ve výši 500 milionů eur, které chce použít na investice do budování silnic.

Ironií osudu loni právě Rakousko podalo u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli plánovanému zavedení mýtného v Německu vzhledem k jeho údajně diskriminačnímu charakteru. Česká republika zvažovala, že se k žalobě připojí, nakonec tak ale neučinila.

"Učinili jsme obrovský krok k technické a organizační realizaci," řekl německý ministr dopravy Andreas Scheuer bavorskému listu Münchner Merkur. Společnost Kapsch TrafficCom se sídlem ve Vídni realizovala dopravní systémy ve více než 50 zemích, včetně mýtných systémů v Rakousku, Švýcarsku a Bulharsku.

Kapsch provozuje systém elektronického mýtného pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny také v České republice. Česká vláda se však rozhodla spolupráci s rakouským provozovatelem po roce 2019 ukončit a svěřit provozování systému konsorciu firem CzechToll/SkyToll. V září to společnost Kapsch napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

V soutěži na provozovatele mýtného systému po roce 2019 konsorcium CzechToll/SkyToll zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta. Nabídka současného provozovatele rakouského Kapsche byla o více než 2,7 miliardy korun vyšší. V létě Kapsch zaslal ministerstvu nabídku na 10,5 miliardy korun.

Zatímco u nás se firmě Kapsch nyní příliš nedaří a přednost dostávají společnosti CzechToll/SkyToll bez velkých zkušeností s mýtem a navíc s nejasnou vlastnickou strukturou, jak na to nedávno upozornil šéf komunistů Vojtěch Filip, v zahraničí slaví rakouská firma už druhý velký úspěch v krátké době.

Nedávno totiž švýcarské federální úřady pověřily Kapsch modernizací silniční infrastruktury pro výběr mýtného v této alpské konfederaci. „Švýcarsko je v Evropě známé tím, že hledá vždy nejvyšší dodavatelskou kvalitu, proto je toto vítězství pro Kapsch obzvlášť cenné,“ vysvětluje Karel Feix, šéf tuzemského Kapsche, podle nějž sehrála roli i úspěšná česká reference. Společnost Kapsch TrafficCom zároveň v těchto dnech předala, po finálním půlročním testování, zmodernizovaný rakouský mikrovlnný mýtný systém tamnímu silničnímu správci ASFINAG. Završila tak projekt GO Maut 2.0, na němž pracovala od svého vítězství v tendru v roce 2016.

Od roku 2016 rakouská technologická skupina Kapsch TrafficCom modernizovala pro ASFINAG silniční mýtnou infrastrukturu na přibližně 500 místech a v samotném centrálním systému. Téměř všechny základní komponenty včetně provozního softwaru technologie výběru mýta byly vyvinuty společností Kapsch ve vídeňském výrobním závodu. Rakouský mýtný systém provozovaný státním silničním správcem ASFINAG je odteď plně modernizován na verzi GO Maut 2.0 a připraven na další desetileté fungování. Projekt zahrnoval výměnu technologií pro rozpoznávání a klasifikaci zpoplatňovaných vozidel, modernizaci 387 mýtných a 72 kontrolních bran, dobudování 38 nových mýtných a kontrolních zařízení, zprovoznění plně zálohovaných datových center či nastavení nepřetržitého technického provozního a monitorovacího střediska výběru mýta. „Na rozdíl od Rakouska je český mýtný kontrakt nastaven pro stát výhodněji tak, že probíhá provozovatel provádí modernizaci systému kontinuálně celých deset let,“ říká Karel Feix.

Společnost Kapsch TrafficCom byla pověřena modernizací kombinovaného systému pro výběr mýtného od nákladních vozidel ve Švýcarsku. Projekt pro Švýcarský federální úřad pro budovy a logistiku a Federální celní správu zahrnuje modernizaci silničních a centrálních komponent mýtného systému a rozšířené funkce pro dosažení interoperability s evropským systémem elektronického výběru mýta (EETS). Dojde k aktualizaci systémů hraničních bodů, kontrolních systémů, dohledových vozidel a hlavních datových středisek. Kapsch rovněž ponese odpovědnost za údržbu a provoz systému do konce roku 2020, s možností každoročního prodlužování až do konce roku 2024. Celková hodnota zakázky přesahuje 20 milionů eur.

Důležitou součástí zakázky je zajištění interoperability s unijním EETS. Počínaje rokem 2020 bude ve Švýcarsku možné zcela automaticky zaznamenávat a účtovat poplatek za těžká nákladní vozidla na základě ujeté vzdálenosti (HVF) i s využitím palubního zařízení od externích poskytovatelů mýtných služeb. Pro vozidla s povinností platit poplatky se tak eliminuje povinnost přepravců ze zahraničních zemí podávat na švýcarských hranicích manuální hlášení. Tato situace ulehčí administrativu pro přepravní společnosti a zkrátí dobu transakce při jízdě do a ze Švýcarska. Modernizace stávajících silničních mýtných systémů proběhne v rámci běžného provozu do konce roku 2019.

reklama

autor: pas

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Papaláši

Nemáte dojem, že se vy politici, evidentně SPD nevyjímaje, chováte jako papaláši? Přijde vám etické zvyšovat si platy, když většině lidem klesají, a když ještě k tomu pobíráte náhrady? Navíc podle vás je v pořádku a etické vůči nám lidem, kteří vše platíme z našich daní, pobírat náhrady v plné výši,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Už se perou! Před volbami je v komisi dusno. „Uršula“ má problém

8:21 Už se perou! Před volbami je v komisi dusno. „Uršula“ má problém

Ani nenastoupil. Německý europoslanec Markus Pieper měl reprezentovat v EU malé a střední podniky. J…