Kraje a obce projednají s ministrem dopravy financování železnice

04.06.2014 6:25

Zástupci krajů, měst a obcí budou jednat s ministrem dopravy Antonínem Prachařem a řediteli investorských organizací o financování regionální železnice, kvalitě zimní údržby silnic a financování oprav silnic druhých a třetích tříd, které mají ve správě kraje. Jednat budou i o plánované výstavbě nových úseků silnic, řekl ČTK tiskový zástupce Asociace krajů ČR Miloš Němeček.

Kraje a obce projednají s ministrem dopravy financování železnice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak

Základem financování regionální železnice je memorandum z roku 2009, které krajům ročně přisuzuje dotaci na provoz vlaků ve výši 2,6 miliardy korun. "Rozpočet se teprve připravuje a je na místě si povídat s panem ministrem, jestli bude železniční memorandum dále dodržováno," uvedl Němeček. V minulosti se totiž členové předchozích vlád snažili závaznost memoranda zpochybnit a pravidelné dotace na železniční provoz zkrátit.

Dalším z problematických bodů jednání jsou změny v údržbě silnic prvních tříd. Zatímco dříve odklízení sněhu a další práce zimní údržby zadávala krajská střediska, takzvané Správy a údržby silnic (SÚS), od loňska zakázky v jednotlivých krajích soutěží přímo ministerstvo dopravy. Přestože odpovědnost za silnice prvních tříd nese stát, tak případná nedostatečná údržba dopadne negativně na provoz v krajích, uvedl důvody pro zařazení tohoto bodu na středeční jednání Němeček.

Problematická je i otázka financování údržby a oprav silnic druhých a třetích tříd. Ta leží na bedrech krajů bez toho, aby jim stát při převedení silnic nižších tříd do právy přidal do rozpočtu adekvátní peníze na jejich údržbu, stěžuje si Asociace krajů. V toto chvíli kraje hledají cesty, jakým způsobem zajistit peníze pro opravy silnic druhých a třetích tříd, které jsou z tohoto důvodu dlouhodobě podfinancované. Základem financování regionální železnice je memorandum z roku 2009, které krajům ročně přisuzuje dotaci na provoz vlaků ve výši 2,6 miliardy korun. "Rozpočet se teprve připravuje a je na místě si povídat s panem ministrem, jestli bude železniční memorandum dále dodržováno," uvedl Němeček. V minulosti se totiž členové předchozích vlád snažili závaznost memoranda zpochybnit a pravidelné dotace na železniční provoz zkrátit.

Problematické jsou i změny v údržbě silnic

Dalším z problematických bodů jednání jsou změny v údržbě silnic prvních tříd. Zatímco dříve odklízení sněhu a další práce zimní údržby zadávala krajská střediska, takzvané Správy a údržby silnic (SÚS), od loňska zakázky v jednotlivých krajích soutěží přímo ministerstvo dopravy. Přestože odpovědnost za silnice prvních tříd nese stát, tak případná nedostatečná údržba dopadne negativně na provoz v krajích, uvedl důvody pro zařazení tohoto bodu na středeční jednání Němeček.

Problematická je i otázka financování údržby a oprav silnic druhých a třetích tříd. Ta leží na bedrech krajů bez toho, aby jim stát při převedení silnic nižších tříd do právy přidal do rozpočtu adekvátní peníze na jejich údržbu, stěžuje si Asociace krajů. V toto chvíli kraje hledají cesty, jakým způsobem zajistit peníze pro opravy silnic druhých a třetích tříd, které jsou z tohoto důvodu dlouhodobě podfinancované.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: dkr, čtk

Mgr. Renáta Zajíčková byl položen dotaz

Ministerstvo pro vědu a výzkum

Můžete mě nějak přesvědčit, že toto ministerstvo není jen politickou trafikou? Protože ho stejně řídí lidi bez kompetence nebo vám snad přišla Langšádlová nebo teď Ženíšek kompetentní? A nezvládlo by agendu ministerstvo školství? Protože dřív to zvládalo. Jak to vysvětlíte?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Premiér Fiala na ČT: „Jsme předurčení dovládnout.“

22:00 Premiér Fiala na ČT: „Jsme předurčení dovládnout.“

Premiér Petr Fiala (ODS) byl hostem v pořadu Interview ČT24, kde vyzdvihoval svou vládu jako pevnou.…