Kupují si strany politické průzkumy? Promluvil expert Herzmann

31.05.2018 16:08 | Zprávy

Proč volby dopadají jinak, než je předpovídáno? Snaží se politické strany ovlivnit výsledky průzkumů? A jak se chová český volič? Nejen tyto otázky se snažil zodpovědět v pořadu Interview na internetové televizi Blue TV sociolog Jan Herzmann, který se již čtyřicet let věnuje výzkumům veřejného mínění a všem na to navazujícím aktivitám. „Samozřejmě jsem slyšel o tom, jak politici orodovali u některých výzkumných agentur za lepší výsledky průzkumu pro svou stranu. Některé agentury i takovou možnost samy nabízely,“ říká sociolog.

Kupují si  strany politické průzkumy? Promluvil expert Herzmann
Foto: Hans Štembera
Popisek: sociolog Jan Herzmann

V současné době Herzmann pracuje na projektu Český volič, který trvá již zhruba pět let. Podle jeho slov je to de facto sekundární analýza. „Je to přístup, ve kterém se snažíme spojovat různé poznatky o stavu a vývoji politického mínění v České republice,“ uvedl s tím, že to celé ještě doplňují i o jiné zdroje informací, jako jsou analýzy sociálních sítí. „Na základě toho my budujeme produkt, který může sloužit politickým stranám, státním institucím, či každému, kdo se o to zajímá,“ upřesnil.

Dnes se však zdá, že je to právě průzkum veřejného mínění, který téměř rozhoduje o výsledku voleb, jelikož politické strany si s oblibou dopředu tyto průzkumy a analýzy dělají. Na jejich základě pak sestavují své preference pro jednotlivé volební kampaně, poznamenal moderátor, kterému jeho poznatek sociolog v zápětí vyvrátil. „Ono se to tak může jevit, ale není to tak. Když to přirovnáme k marketingu, tak sebelepší průzkumy a vše, co na nich postavíte, vám nepomůže, když váš jogurt, nebude lidem chutnat,“ řekl a zmínil, že nejdůležitější je to, aby politické strany měly skutečně nějaký obsah, který mohou nabídnout. „Až nad ním se dá stavět marketing a právě k němu se pak dá využít třeba i projekt Český volič,“ míní.

V posledních parlamentních volbách se ukázalo, že českého voliče o trochu méně zaujal komplexní program standardních politických stran, ale spíše se orientoval na jednotlivá hesla, která uveřejnily takzvané nesystémové strany. „Český občan se podle Herzmanna soustředí na tyto drobnosti, jelikož celé voličské spektrum se nikdy nesnažilo porozumět komlexní politice a orinetuje se podle jednotlivých části, které jsou pro jednotlivce nejdůležitější,“ zdůraznil sociolog.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Petr Letocha byl položen dotaz

,,V této geopolitické realitě je naprosto jasné, že země musí být připravena"

Na co přesně máme být podle vás připraveni? Myslíte, že Rusko, které už 3 roky neúspěšně válčí na Ukrajině, rozpoutá teď další světovou? Nevím, ale neprobíhají tu spíš jen závody ve zbrojení a strašení? Co podle vás svědčí o tom, že by Rusko nebo někdo jiný? Zaútočil na další státy EU potažmo na nás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

61,90 Kč za máslo. Jenže sleva byla falešná. A přišlo se na to

13:45 61,90 Kč za máslo. Jenže sleva byla falešná. A přišlo se na to

Obchodní řetězce stále nabízejí falešné slevy. Navzdory pokutám, které Česká obchodní inspekce (ČOI)…