Lidovec Výborný: Čekám na data, pane ministře. V Německu jsou školy otevřené a na nákaze se to neprojevilo

12.11.2020 20:47

Vláda chce od příštího týdne poslat žáky první a druhé třídy základních škol zpátky do školních lavic. Mohlo by to být už napořád, myslí si poslanec Marek Výborný (KDU-ČSL). V pořadu Interview na ČT24 hovořil o tom, že neexistují dodnes jasná kritéria pro zavření škol. Vládu kritizuje, že stále nepředložila jízdní řád, aby bylo zřejmé, kdy se budou moct do škol vrátit i ostatní žáci a studenti. Otevření a zavření škol podle něj vývoj epidemie neovlivňuje.

Lidovec Výborný: Čekám na data, pane ministře. V Německu jsou školy otevřené a na nákaze se to neprojevilo
Foto: http://www.kdu.cz
Popisek: Marek Výborný (KDU-ČSL)

Poslanec věří, že nejmenší žáci se vrátí do škol už nastálo. „Doufám, že už to vydrží, u prvních a druhých tříd a speciálních škol by to mělo být už napořád,“ říká Výborný, kterému tuto informaci potvrdil osobně ministr školství Robert Plaga (ANO).

K distanční výuce by se podle Výborného vrátily děti pouze v okamžiku, kdy by přišel na řadu tvrdý lockdown. V takovém případě nevylučuje, že by se opět školy pro všechny žáky uzavřely.

Nyní je třeba ochránit i učitele. Připomněl proto, že na školách stále budou platit velmi přísná preventivní opatření. „Děti budou nosit roušky, bude nutné časté větrání, zkrátka musíme minimalizovat šíření viru,“ připomněl současná nařízení.

Pouze distanční výuka, byť může v rámci předávání informací fungovat dobře, nestačí. „Škola má i důležitý prvek socializační, má důležitou roli empatickou, žáci se zde učí spolupracovat. To jde přes monitor velmi těžko,“ zmínil.

„Rodičům a žákům doporučuji, aby v případě, že narazí na neřešitelné věci doma, využili i možnost individuálních konzultací,“ připomněl, že tuto možnost by měla každá škola poskytnout již od 18. listopadu.

Některé sousední státy nechaly školy otevřené. Do jaké míry by měl vývoj epidemie zasahovat do vzdělávání? „Musíme si vůči pandemii uchovat respekt. Ale vzdělávání musí být priorita, musí mít přednost před dalšími hledisky. Dopady na rodiny jsou velké. Prvňáka přes monitor psát nenaučíte. Odborná učiliště nemají stroje doma, musíme se co nejvíc přiblížit normálu,“ sdělil, že v těchto segmentech je potřeba prezenční a praktickou výuku umožnit.

Zavření škol a vývoj epidemie spolu podle poslance nesouvisejí. „Když se podíváme na data počtu nakažených, tak nesouvisejí se zavřením či otevřením škol. Německá ministryně školství jasně říkala, že zavřít školy musí být až to poslední,“ poukázal na Německo, kde školy otevřené jsou.

Zastal se ministra Plagy, který od začátku pandemie říká, že školy a vzdělávání musí zůstat prioritou. „My jsme po ministru zdravotnictví opakovaně chtěli jasná kritéria, a to je to, co dodnes chybí. S velkou nadějí očekávám, že to zítra bude na stole. Abychom věděli, kdy se budou moct vrátit do školy i absolventské ročníky. Je to obrovský problém,“ připomněl, že devátá třída se musí připravit na přijímací zkoušky a středoškoláci na maturitní zkoušky.

Nemá jasnou představu, kdy by mohla vláda přijít a říci: pusťme absolventské ročníky zpět do škol. „Já čekám na ta data. Je odpovědnost vlády a Ministerstva zdravotnictví, aby řekly, za jakých podmínek pustí do škol další žáky. Dodnes to nikdo neřekl, vláda to slibuje několik týdnů!“ zopakoval, jak klíčové je pro děti, rodiče a učitele znát jízdní řád.

V případě, že by Česko na jaře čekala čtvrtá či pátá vlna, je třeba, aby vláda měla jízdní řád i pro opětovné uzavírání škol. „Stejně tak, kdyby to bylo opačně a na jaře přišla další vlna, je dobré vědět, podle kterých kritérií bude vláda striktně postupovat směrem k opětovnému uzavírání,“ zdůraznil bývalý předseda KDU-ČSL poslanec Marek Výborný.

Děti z celé situace musejí vyjít co nejméně poškozené. „Pro žáky závěrečné deváté třídy připravující se na přijímací zkoušky je velmi rychle potřeba přijít se scénářem přijímacího řízení. Chci, aby ministr nabídl více variant, jak by přijímací řízení vypadala v případě distanční výuky včetně toho, kolik bude termínů,“ uvedl.

Je přesvědčen o tom, že se musí dát maximum kompetencí ředitelům škol a například zrušit povinné přijímací testy na všech maturitních oborech. „Možná ne úplně zrušit, ale nechat dobrovolnost. Mnohé školy dnes nemají ani převis uchazečů. Nevidím důvod, proč školy tlačit do povinných přijímacích testů v situaci, kdy mohou přijmout všechny uchazeče, kteří se k nim přihlásí,“ dodal Výborný závěrem k situaci v českém školství.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

16:34 „Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

V Budapešti od čtvrtka již potřetí probíhá maďarská verze Konference konzervativní politické akce (C…