V druhé polovině listopady odletěly z vodochodského letiště tři letouny L-39 Skyfox ke svému zákazníkovi do Maďarska. V úterý 18. listopadu se na cestu vydaly první dva stroje, třetí Skyfox odletěl na vojenskou základnu v Kecskemétu následující den dopoledne. Tím se počet dodaných letadel pro maďarské letectvo zvýšil na osm.
První tři letouny L-39 Skyfox byly maďarským vzdušným silám předány už na konci května letošního roku, další dva stroje odletěly z Vodochod v září. Zbývající čtyři letouny z celkového počtu dvanácti budou dodány v roce 2028.
Aero Vodochody podepsalo smlouvu s Velitelstvím maďarských obranných sil v květnu 2022. Kontrakt zahrnuje dodání dvanácti letounů L-39 Skyfox, z toho osm ve výcvikové a čtyři v průzkumné konfiguraci. Součástí smlouvy jsou také dodávky pozemního vybavení, simulátorů a kompletního pozemního výcvikového systému. Nejde tedy o pouhý prodej „holých“ letadel, ale o dodávku ucelené schopnosti, která zahrnuje jak leteckou techniku, tak komplexní výcvikové zázemí.
Bojíte se, že Andrej Babiš jako premiér okrade stát ve svůj prospěch?Anketa
Samotnému procesu předání Skyfoxů maďarským vzdušným silám předchází několik formálních kroků. V následujících dnech po příletu probíhá na letecké základně v Kecskemétu přejímka letounů přímo u zákazníka. Kontroluje se splnění všech technických parametrů, požadavků pro provoz letounů i soulad se smlouvou a aliančními standardy. Teprve poté se stroje plně zařadí do výcviku a dalších úkolů maďarského letectva.
Embraer C-390: „návrat domů“ na místo, kde vznikají jeho části
Vodochody ale v listopadu nežily jen Skyfoxy. Na letišti přistál také vojenský víceúčelový Embraer C-390 se zástupci maďarské armády. Symbolicky se tak vrátil „domů“. Právě v Aeru se totiž už několik let vyrábějí významné strukturální části tohoto letounu.
Ve Vodochodech vznikají pevné náběžné hrany křídel, dveře, nákladová rampa i zadní část trupu C-390. Maďaři tak přiletěli strojem, jehož klíčové části mají český původ, na letiště, odkud současně do jejich země odlétají nové české cvičné a průzkumné stroje.
„Když na naše letiště přistane Embraer C-390, je to v jistém smyslu návrat domů. Vidíte hotový letoun, ale víte, že jeho důležité části vznikly právě tady ve Vodochodech. A ve stejný okamžik z téže ranveje startují naše Skyfoxy k zahraničnímu zákazníkovi. To je konkrétní obrázek toho, co znamená český letecký průmysl v praxi,“ říká k návštěvě maďarského C-390 Lukáš Hora.
Skyfox: od výcviku pilotů až po průzkumné a taktické mise
L-39 Skyfox je moderní víceúčelový letoun schopný pokrýt široké spektrum úkolů – od základního a pokračovacího výcviku pilotů až po taktické a průzkumné mise. Aero jej představuje jako nejefektivnější stroj ve své třídě, dostupný v západní i východní konfiguraci a certifikovaný podle předpisů EU a NATO.
Skyfox je koncipován jako všestranná technologická platforma, která propojuje moderní simulační technologie a pozemní výcvikové systémy. Český cvičný letoun nabízí spojení nové avioniky, výkonného proudového motoru a vynikajících letových vlastností. Díky tomu je vhodný pro všechny fáze výcviku pilotů letounů čtvrté a páté generace, ale také pro průzkumné činnosti a taktické mise, například při spolupráci s různými pozemními složkami armády.
„Skyfox není jen nástupce legendárního Albatrosu, ale plnohodnotná, moderní technologická platforma. Umí výcvik, průzkum i taktické mise a je plně kompatibilní s požadavky EU a NATO. Maďarsko tím získává stroj, který obstojí v prostředí současných i budoucích bojových systémů,“ dodává Hora.
Sto let tradice, tisíce letadel, stovky stále ve vzduchu
AERO Vodochody AEROSPACE se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních i vojenských letadel. Je největším leteckým výrobcem v České republice a zároveň jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero dlouhodobým partnerem řady armádních letectev a patří ke klíčovým hráčům na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny.
Za sto let své existence vyrobilo Aero přibližně 11 tisíc letounů. Stovky z nich stále létají – například legendární L-39 Albatros dodnes slouží u desítek vojenských provozovatelů a v řadě akrobatických a demo týmů. Právě na tuto tradici nyní navazuje nová generace v podobě L-39 Skyfox, se kterou se Aero profiluje jako lídr světového trhu s proudovými cvičnými letadly.
V civilním letectví Aero spolupracuje s největšími světovými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech. Nejde tedy jen o výrobu a montáž leteckých celků, ale také o jejich vývoj, konstrukci a dlouhodobou technickou podporu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný








