Martin Bursík v Českém rozhlase zcela natvrdo: Běžná auta budou muset z Prahy zmizet

25.07.2019 22:53

Praha by měla snížit emise CO2 do roku 2030 o 45 %. Zcela bezuhlíková má metropole být o 20 let později. Běžná auta budou muset z Prahy zmizet, říká v Interview Plus bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík (Liberálně ekologická strana, LES).

Martin Bursík v Českém rozhlase zcela natvrdo: Běžná auta budou muset z Prahy zmizet
Foto: Hans Štembera
Popisek: Martin Bursík

Bývalý ministr životního prostředí nyní šéfuje jen před týdnem zřízené komisi hl. m. Prahy pro udržitelnou energii a klima. Podle něho běžná auta budou muset z Prahy zmizet. „Jsme v roce 2019 a podívejte se na trend automobilek – i Škoda Auto směřuje k elektromobilitě… Když si firmy, které kupují nová auta co čtyři roky, nebo domácnosti, které to dělají co 10–14 let, pořídí elektromobil, tak taky získají řadu zvýhodnění a ekonomických nástrojů. Ty budou motivovat i ty, kteří sem dojíždějí, aby šli ekologickou cestou,“ dodává Bursík. 

Motivací je prý celá řada. Připomíná například inspirativní Londýn, který má už řadu let mýtné. Dochází k přesunu dopravy lidí z osobních aut na dopravu sdílenou. „Teď uvažují i o převzetí švédského modelu, který mýtné nastavuje dynamicky a rozkládá ranní a odpolední dopravní špičky. Je to propojeno i se zaměstnavateli, kteří adaptují začátek (a konec) pracovní doby, tak aby se všichni dostali efektivně do práce a netvořily se kolony,“ popisuje Bursík.

V praxi by to pak podle něho vypadalo tak, že by město regulovalo a zpoplatnilo vjezd do centra pro spalovací motory. „U elektromobilů by asi zpočátku stejně jako v Londýně poplatek nebyl. To totiž pak motivuje byznys k rychlejší výměně své automobilové flotily,“ přibližuje s tím, že si je vědom toho, že to bude citlivé téma směřované nejdřív k podnikatelům a až pak k fyzickým osobám.

Samotné rozhodnutí bude na politickém vedení města.

Celá zpráva zde.

„Ale každý krok, který vedení města udělá, bude přepočítáván na redukci snížení tuny CO2. Obrazně říkávám, že v Praze bude kromě koruny (a snad brzy i eura) platit nová měna: tuna CO2. Všechna rozhodnutí budou objektivizována směrem k tomu, jaký efekt přinesou v cíli, kterým je klimaticky neutrální Praha,“ vysvětluje.

Problém je v tom, že i elektromobil si bere elektřinu z u nás zatím ne dvakrát ekologicky vyráběných zdrojů. Pražské zastupitelstvo už vyzvalo vládu, aby byla aktivnější v oblasti klimatické změny planety.

Nyní se diskutuje koncept metropole na aukci pro nové zdroje na čistou, obnovitelnou elektřinu.

Podle české vlády ochrana klimatu nesmí ohrozit český průmysl. Podle něho naopak průmysl obnovitelných zdrojů, energetika a doprava budoucnosti přinášejí ohromné příležitosti. „Odhaduje se, že v roce 2030 bude až 80 % nákupů městských autobusů na světě pouze s elektrickým pohonem,“ vyjmenovává Bursík a dodává, že toto nezastaví ani český premiér. „Naštěstí celý proces táhne byznys a nezávisle na vyjádřeních premiéra investuje ohromné peníze do rozvoje elektromobility nebo do sítě dobíjecích stanic,“ uzavírá s tím, že ochrana životního prostředí se stává hlavním tématem. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: sla

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

21:38 „Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

Zrezivělý památník; víc, než se na pohled zdá. Jména škodováckých obětí druhé světové války po necel…