Podle Českého statistického úřadu vzrostly v červnu spotřebitelské ceny v meziměsíčním srovnání o 0,3 procenta. Z potravin zdražilo nejvíce maso, jehož cena se zvýšila o dvě procenta. Cena polotučného trvanlivého mléka vzrostla o 3,3 procenta a čokoládové výrobky zdražily o 2,4 procenta.
Zvláštní pozornost si však zaslouží máslo, jehož cena vzrostla vůbec nejvýrazněji – o 7,7 procenta oproti květnu.
V meziročním srovnání, tedy při porovnání ceny másla v červnu 2024 a v červnu 2025, pak máslo zdražilo o 24,7 procenta.
Vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ Pavla Šedivá uvedla, že spotřebitelské ceny v červnu meziročně vzrostly o 2,9 procenta, nejvíce od prosince loňského roku. Tehdy máslo podle veřejné databáze ČSÚ dosahovalo průměrné ceny 287 korun za kilogram.
Vládní politici včetně premiéra Petra Fialy (ODS) z vysokých cen másla vinili oligopoly na českém trhu s potravinami. Premiér mezi „silné hráče“ ovládajících trh zařadil také holding Agrofert předsedy opozičního hnutí ANO Andreje Babiše.
ODS následně na sociální síti X sdílela grafiku zobrazující Babiše s máslem na hlavě. „Zeptejte se Andreje, proč je jeho máslo drahé!“ vyzývala strana občany.
Kdo má másle na hlavě? Zeptejte se Andreje, proč je jeho máslo drahé! ?? pic.twitter.com/oivSaNIx26
— ODS (@ODScz) November 15, 2024
Podobně i o Velikonocích ODS upozorňovala, že za zdražování potravin, zejména surovin na pečení, může především Agrofert. Podle ODS koncern před svátky záměrně zvyšuje ceny, zatímco politici hnutí ANO pak veřejně obviňují současnou vládu z drahých potravin.
Dělají to zas a znovu. Majitel poslanců ANO si zvýší tržby a jeho nohsledi pak uměle vytvářejí dojem, že za to může současná vláda.
— ODS (@ODScz) April 17, 2025
Potravinářské firmy z koncernu Agrofert před svátky výrazně zdražily suroviny na velikonoční pečení. Máslo od značek Olma a Tatra stojí o polovinu… pic.twitter.com/8YqRjcmzBK
Vzhledem k tomu, že cena másla oproti minulému měsíci podle ČSÚ dále stoupá, obrátily se Parlamentní.Listy.cz s otázkami přímo na Agrofert.
Na dotaz, proč máslo tak výrazně zdražilo a zda jsou příčiny spíše místní, nebo globální, Agrofert odpověděl, že na konečné ceny másla nemá vliv, určují je výhradně obchodníci.
„Cena másla, stejně jako jakékoli jiné položky v regále obchodu, je výhradně na rozhodnutí obchodníka. Agrofert nevlastní žádný maloobchodní řetězec, takže nemá vliv na konečné ceny svých produktů na pultech obchodů,“ uvedl tiskový mluvčí koncernu Pavel Heřmanský.
ParlamentníListy.cz se dále ptaly, za jakou cenu Agrofert dodává máslo do maloobchodních řetězců. Tento údaj ovšem Agrofert odmítl zveřejnit. „Pravidla hospodářské soutěže nám nedovolují tento údaj zveřejňovat. Vystavili bychom se tím postihu ze strany Úřadu na ochranu hospodářské soutěže,“ vysvětlil Heřmanský.
Na otázku, jak Agrofert reaguje na tvrzení, že „za drahé máslo může Babiš“, koncern uvedl, že více než polovina másla se do Česka dováží, takže žádný tuzemský výrobce podle ní nemůže nést odpovědnost za aktuální ceny.
„Máslo je jen jedním z mnoha produktů mlékáren Agrofertu a zdaleka ne tím nejvýznamnějším. Pro představu, mlékárny Agrofertu se na produkci másla v Česku podílejí přibližně z 10 % a ani s takovým podílem nemáte šanci cenu ovlivnit,“ uvedl Heřmanský a připomněl, že konečnou cenu másla na pultu obchodu vždy určuje obchodník.
„Konečnou cenu na pultu obchodu pak vždy určuje obchodník podle své obchodní strategie, na kterou my jako velkoobchodní dodavatel nemáme žádný vliv,“ dodal Heřmanský.
Heřmanský navíc upozornil, že v létě je mléko méně tučné, a je ho proto potřeba více na výrobu stejného množství másla. „Nedostatek mléčného tuku je navíc dlouhodobým problémem v celé Evropě,“ dodal tiskový mluvčí holdingu Agrofert Pavel Heřmanský.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Kratochvílová
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.