Místopředseda energetické sekce Hospodářské komory: Praha na příchod elektromobilů není připravena, spuštěná prodlužovačka z okna není řešením

14.06.2019 19:30

Praha nesmí podcenit příchod elektromobility, která v Evropě zažívá velký boom. Ucelená vize a plán ale zatím hlavnímu městu chybí, upozorňuje Jiří Fremr, místopředseda energetické sekce Hospodářské komory Praha, která se problematice věnuje a je připravena Praze pomoci.

Místopředseda energetické sekce Hospodářské komory: Praha na příchod elektromobilů není připravena, spuštěná prodlužovačka z okna není řešením
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Elektromobil - ilustrační foto

Doslova rájem elektromobility jsou norská města. Každé třetí auto, které se v Norsku loni prodalo, bylo na elektrický pohon. Situaci nepodceňují ani města v sousedních zemích, ať už se jedná o Berlín, Budapešť či Varšavu. Oproti těmto metropolím Praha tahá za značně kratší konec.Pokud však Praha přípravy podcení, vystavuje se podle Fremra riziku hrubé nespokojenosti majitelů elektroaut, které například nebude kde bezproblémově a rychle dobíjet. 
 
„Elektrovozy budou za několik let levnější, jejich životnost bude oproti autům se spalovacími motory vyšší, provozní náklady nižší. Navíc se jedná o ekologičtější formu dopravy. Česká vláda se ale do podpory elektromobility nehrne a konkrétní plán chybí i Praze,“ upozorňuje Fremr.
 

Anketa

Myslíte, že demonstrace ,,Milionu chvilek" svrhnou Babišovu vládu?

5%
95%
hlasovalo: 36613 lidí
 
Elektrovozy přitom mají podle Fremra velký potenciál už brzy nahradit auta používaná výhradně v městském provozu. Využití by měly najít i veřejném sektoru nebo v rámci konkrétních služeb. „Elektromobily mají v městském provozu velkou perspektivu. Kromě osobních účelů by mohly být využívány například k rozvozu pošty, jídel nebo k přepravě seniorů. Snížení emisí a hluku ve městě by v takovém případě bylo citelné. Je ale nezbytné, aby elektrovozy bylo kde nabíjet. Spuštěná prodlužovačka z okna rozhodně není a ani nemůže být řešením,“ dodává Fremr.

Praha musí být lídrem

Právě budování nových dobíjecích stanic by Praha podle Fremra měla začít řešit co nejdříve. „Dnes jich je v Praze jen 130, přičemž většinu z nich vlastní energetické společnosti. Pokud bychom zaspali, reálně by hrozil problém nedostatečné kapacity sítě a její stability. Praha musí být v této oblasti lídrem a iniciovat diskusi se zástupci distribuční sítě či automobilek,“ říká Fremr. Skutečnost, že Česko oproti jiným evropských státům v elektromobilitě zaostává, má ale paradoxně i své výhody. Praha se totiž může poučit z chyb ostatních. Data ze zahraničí pak podle Fremra může využít při tvorbě ucelené koncepce elektromobility.
 
 
„Je třeba odhadnout, jaký v budoucnu bude podíl elektromobilů na území Prahy. Město od začátku musí mít vytvořenou cestovní mapu, která ho postupně připraví až na stoprocentní podíl elektroaut v jeho ulicích. V rámci této mapy je nutné mít i dlouhodobý výhled ohledně energetické náročnosti nebo potřeb trafostanic. Rovněž je nutné sjednotit povolovací proces, dílčí kroky je nutné koordinovat s památkáři a dalšími účastníky řízení,“ vysvětluje Fremr.

Komora umí Praze pomoci

Hospodářská komora Praha je připravena podat metropoli pomocnou ruku. Již od roku 2016 má Komora zpracovanou mapu vhodných pozemků v celé České republice. K dispozici má i prediktivní program, díky kterému dokáže dopočítat požadavky na budování infrastruktury. „Jsme připraveni definovat základy strategie a potřeb pro rozvoj elektromobility. Na základě dat od automobilek dokážeme připravit plán pro rozvoj dobíjecí infrastruktury. Pokud si občan koupí elektrovůz, město musí zahájit přípravu jeho dobíjecího bodu o dva roky dříve. To je jediná šance, jak srovnat poptávku po dobíjení s nabídkou. Určitě není dobré brát situaci na lehkou váhu. Boom elektromobility v České republice je jen otázkou času,“ uzavírá Fremr.
 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ewa Farna zazpívá v Kolíně na náměstí. Dostane za to 617 584 korun

10:50 Ewa Farna zazpívá v Kolíně na náměstí. Dostane za to 617 584 korun

ParlamentníListy.cz si v posledních týdnech všímají řady smluv, které přibývají ve veřejných registr…