Podle informací redakce Echo24.cz by měl být tendr na 210 obrněnců za 52 miliard korun nakonec zrušen a vozidla mají být pořízena formou mezivládní dohody. Nejpravděpodobnějším dodavatelem by pak mohl být jeden ze tří finalistů tendru, německá firma Rheinmetall se svým vozidlem Lynx.
Jste pro schválení „manželství pro všechny“?Anketa
Do finále pozastaveného tendru na dodání bojových vozidel pěchoty pro českou armádu se dostali tři uchazeči. „Španělská společnost GDELS s vozidlem ASCOD 42, švédská firma BAE Systems s vozidlem CV90 a německý Rheinmetall Landsysteme s vozidlem Lynx KF41. Podle zákulisních informací vyhověla požadavkům české armády nejlépe švédská cesta, jenže pak bývalý ministr obrany Lubomír Metnar nechal vyřadit všechny tři nabídky s tím, že žádná ze tří firem nesplnila formální požadavky výběrového řízení,“ popisuje konkrétně server Echo24.cz.
Nyní je tak proto právě na ministryni, zda vyzve společnosti, aby podaly nové nabídky, nebo tendr úplně zruší, což by pro Českou republiku mohlo mít nepříjemné právní důsledky. Ministerstvo si nechalo vytvořit právní analýzu, s kterou se právě seznamuje. „Rozhodnutí musí být takové, aby ochránilo ČR i MO před hrozbou arbitráží a soudních sporů. Cílem nadále zůstává vybudování moderní těžké brigády, jak jsme slíbili spojencům v NATO,“ řekla pro deník Echo24 za ministerstvo Jana Zechmeisterová.
Ze zákulisních a dostupných informací serveru Echo24.cz od dvou na sobě nezávislých zdrojů je už ale rozhodnuto. Tendr má prý být zrušen a nákup má nakonec proběhnout formou mezivládní dohody – v režimu Government to Government (G2G) ve prospěch německé firmy.
Podle odborníka na vojenskou techniku redakce Lukáše Visingra je částka podle Echo24.cz, za kterou se měl nákup 210 kusů techniky uskutečnit, dnes již nereálná. „Ta částka je naprostý nesmysl. Vychází z marketingového průzkumu z roku 2013. V dnešní době je naprosto irelevantní. Reálná částka, o které se mluví v kuloárech, by mohla být 70 až 80 miliard – pokud by to bylo těch původních 210 kusů,“ upřesňuje.
Armáda ČR nyní provozuje pouze stovku starších BVP-2 československé výroby, starší BVP-1 slouží jako záloha v armádních skladech.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: sla
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.