"V zákoně o železnici bych stanovil postavení národního dopravce a především je třeba ustanovit národního regulátora železnice," uvedl v pořadu Chovanec. Tento regulátor by mohl působit v rámci Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC).
Bezplatný převod majetku na základě zákona
Stanjura je na jedné straně připraven podporovat zavedením nezávislého regulátora na železnici, ale tato otázka je znovu poměrně komplikovaná, protože stát jednak spravuje nejsilnějšího dopravce a jednak mu patří infrastruktura, tedy koleje a další. "Tyto dvě věci je třeba důsledně oddělit. Koleje vlastní SŽDC, ale pozemky pod nimi patří Českým drahám, což je poměrně nelogická věc," prohlásil v pořadu ministr.
Není přitom třeba rozhodnout jen o pozemcích pod kolejemi, ale i o nádražní budovy. Podle Stanjury by ale bylo možné tento problém vyřešit legislativní úpravou, protože je nesmysl, aby jeden státní podnik České dráhy platil státnímu podniku SČDC nebo naopak. Vše by se dalo vyřešit na základě legislativního návrhu, který je možné připravit tak, aby SŽDC patřily i pozemky pod kolejemi.
Chovanec však v této souvislosti připomněl, že České dráhy jsou akciovou společností a pokud této bude znemožněno, aby za ztrátu svých pozemků vyinkasovala nějaké peníze, tak se může výrazně zhoršit hospodaření podniku, hrozí pokles ratingu a tím také prodražení správy dluhů ČD.
"Bezplatný převod je ale třeba připravit tak, aby se nezhoršila finanční situace Českých drah, protože by to v konečném důsledku mohlo vyjít dráž než samotný prodej pozemků pod kolejemi, a to díky zhoršení ratingu akciové společnosti," prohlásil plzeňský hejtman a stínový ministr dopravy. Zároveň zdůraznil, že tuto komplikovanou situaci si připravily samy pravicové vlády, neboť sociální demokracie se vždy stavěla proti převedení Českých drah na akciovou společnost.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp