Národní přepravce by měl mít na železnici své místo, uvedl v ČT Chovanec

20.01.2013 14:16

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) se přel se svým stínovým protějškem Milanem Chovancem (ČSSD) v Otázkách Václava Moravce České televize o podobu Českých drah. Chovanec by posílil pozici Českých drah. Ekonomická situace podniku podle jeho názoru není špatná a současný ministr dopravy Zbyněk Stanjura by měl jednat tak, aby ji nezhoršil, protože jde o akciovou společnost a jakékoli zhoršení finanční situace podniku se státu prodraží.

Národní přepravce by měl mít na železnici své místo, uvedl v ČT Chovanec
Foto: Plzeňský kraj
Popisek: Ministr vnitra Milan Chovanec

"V zákoně o železnici bych stanovil postavení národního dopravce a především je třeba ustanovit národního regulátora železnice," uvedl v pořadu Chovanec. Tento regulátor by mohl působit v rámci Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC).

Bezplatný převod majetku na základě zákona

Stanjura je na jedné straně připraven podporovat zavedením nezávislého regulátora na železnici, ale tato otázka je znovu poměrně komplikovaná, protože stát jednak spravuje nejsilnějšího dopravce a jednak mu patří infrastruktura, tedy koleje a další. "Tyto dvě věci je třeba důsledně oddělit. Koleje vlastní SŽDC, ale pozemky pod nimi patří Českým drahám, což je poměrně nelogická věc," prohlásil v pořadu ministr.

Není přitom třeba rozhodnout jen o pozemcích pod kolejemi, ale i o nádražní budovy. Podle Stanjury by ale bylo možné tento problém vyřešit legislativní úpravou, protože je nesmysl, aby jeden státní podnik České dráhy platil státnímu podniku SČDC nebo naopak. Vše by se dalo vyřešit na základě legislativního návrhu, který je možné připravit tak, aby SŽDC patřily i pozemky pod kolejemi.

Chovanec však v této souvislosti připomněl, že České dráhy jsou akciovou společností a pokud této bude znemožněno, aby za ztrátu svých pozemků vyinkasovala nějaké peníze, tak se může výrazně zhoršit hospodaření podniku, hrozí pokles ratingu a tím také prodražení správy dluhů ČD.

"Bezplatný převod je ale třeba připravit tak, aby se nezhoršila finanční situace Českých drah,  protože by to v konečném důsledku mohlo vyjít dráž než samotný prodej pozemků pod kolejemi, a to díky zhoršení ratingu akciové společnosti," prohlásil plzeňský hejtman a stínový ministr dopravy. Zároveň zdůraznil, že tuto komplikovanou situaci si připravily samy pravicové vlády, neboť sociální demokracie se vždy stavěla proti převedení Českých drah na akciovou společnost.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Čína Rusko prohrát nenechá. Nechce v tom být sama, myslí si komentátor

18:55 Čína Rusko prohrát nenechá. Nechce v tom být sama, myslí si komentátor

Globální šachovnice je v současné době rozehraná na velmi nebezpečnou hru. USA chtějí Čínu donutit, …