Patnáct měsíců před vypínáním prvních televizních vysílačů ve standardu DVB-T se všichni důležití hráči českého televizního trhu sešli na konferenci DIGIMEDIA 2018, aby prodiskutovali harmonogram přechodu na DVB-T2 a úskalí druhé televizní digitalizace. Už třináctý ročník odborné konference uspořádala jako tradičně Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace. V prvním tématickém bloku s názvem „Přichází DVB-T2. Bude televize pro diváky pořád zadarmo?“ vystoupili zástupci všech tří provozovatelů přechodových sítí pro pozemní digitální televizní vysílání nové generace: generální ředitel České televize Petr Dvořák, generální ředitel Českých Radiokomunikací Martin Gebauer a jednatel společnosti Digital Broadcasting Radim Pařízek.
Se svými zkušenostmi a poznatky se přišel podělit i hlavní zahraniční host konference, výkonný ředitel společnosti IP Austria Walter Zinggl: „DVB-T2 má pozitivní vliv na terestrické vysílání v Rakousku. Díky přechodu na tento standard se podíl terestrické televizní platformy zdvojnásobil a většina mediálních společností to vítá,“ líčil Walter Zinggl situaci v sousedním Rakousku, které přešlo na DVB-T2 už přede dvěma lety. Následně informoval generální ředitel Českých Radiokomunikací Martin Gebauer, že 22 procent domácností v Česku už používá televizory DVB-T2. Prohlásil také, že DVB-T2 ve sbojení s HbbTV je nejefektivnější platformou pro distribuci video obsahu.
Je to politická objednávka, která vznikla na úrovni Evropské unie
DVB-T2 vychází z původního standardu DVB-T, oproti předchozí verzi nastalo jen několik změn, zůstaly však zachovány podstata a rozdíly oproti analogovému vysílání. Diskusi, která se nesla především v rovině technického zvládnutí a přínosu tohoto přechodu, v jednu chvíli nasměroval generální ředitel České televize Petr Dvořák k tomu, kdo si přechod na DVB-T2 objednal. „To není výmysl televizních provozovatelů, ani televize veřejné služby, ani komerčních televizí, to je věc, která vznikla na úrovni Evropské unie. Je to vlastně politická objednávka,“ upozornil šéf veřejnoprávního média, že jde především o zájmy mobilních operátorů.
Připomněl také, že v červenci 2016 schválila vláda Strategii rozvoje zemského digitálního televizního vysílání. Jejím cílem je zajištění trvalé dostupnosti široké volby nezpoplatněných televizních programů pro všechny skupiny obyvatel ve všech regionech České republiky prostřednictvím zemského digitálního televizního vysílání. „Stát se zavázal, že vytvoří specificky pro nás jako Českou televizi, která by měla být vedoucím elementem celého procesu, legislativní a zároveň ekonomické podmínky. Tak to se úplně neděje. Legislativní podmínky byly vytvořeny částečně,“ konstatoval Petr Dvořák, ale za mnohem větší problém označil to, co se odehrává kolem ekonomického zajištění přechodu na DVB-T2.
V ČT nepochybují, že odpočet DPH je v souladu s legislativou EU
Podle něj byla druhá – tedy ekonomická – část dohody splněna ani ne tak z vůle vlády jako spíš díky tomu, že se České televizi podařilo prosadit změnu zákona o DPH. „A díky tomu, že jsme se zavázali, že výnos, který získá Česká televize nad rámec svého standardního rozpočtu, bude v průběhu těch čtyř let investovat do tohoto procesu, což se děje. Investice jsme zaváděli v dobré víře, a proto jsme byli schopní i v rámci spolupráce s Českými radiokomunikacemi zavádět vysílání. Teď ale slyšíme z Ministerstva financí, že je na stole změna zákona, která má několik bohulibých důvodů. Jeden z nich je ten, aby zákon o DPH vyhověl evropské legislativě, s čímž my souhlasíme. Ale oni tvrdí, že změna DPH pro nás a pro Český rozhlas neodpovídá evropské legislativě, což není pravda,“ uvedl generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník