Nespokojenost se soutěží na provozovatele mýtného systému se zvětšuje

16.01.2018 13:40

Proč chce stát za každou cenu rozšířit mýto na silnice nižších tříd? Zástupce autodopravců z ČESMAD Jan Medvěd má jasno.

Nespokojenost se soutěží na provozovatele mýtného systému se zvětšuje
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Prý jen proto, aby v tendru mohli zabodovat uchazeči se satelitní technologií!

I proto dopravci a podnikatelé dnes vyzvou Ministerstvo dopravy, aby zrušilo soutěž na provozovatele mýtného systému. Důvodem je zejména rozšíření zpoplatnění silnic I. třídy o délce 900,3 kilometru. K výzvě se vedle sdružení dopravců Česmad Bohemia připojí Hospodářská komora ČR a Svaz průmyslu a dopravy. Dopravci to včera uvedli v tiskové zprávě. Ministerstvo ČTK sdělilo, že zrušení tendru považuje za neefektivní.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka již půl roku běží tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019 podle parametrů, které schválila minulá vláda. „Rozumím námitkám krajů a odborných svazů, které nesouhlasí s rozšířením zpoplatněných silnic I. tříd, ale jsem přesvědčen o tom, že moc jiných šancí nemáme,“ uvedl Ťok.

Ministr Ťok za ANO je ale asi posledním obhájcem soutěže na provozovatele mýtného systému. Oba dva nejvyšší představitele hnutí ANO, šéf Andrej Babiš a jeho pravá ruka Jaroslav Faltýnek se opakovaně k tendru na mýto, a především k rozšíření zpoplatněných silnic, vyjádřili negativně. O zpoplatnění silnic nižších tříd naopak stála hlavně ČSSD a premiér Sobotka, který tím chtěl údajně vyhovět jednomu z přihlášených soutěžících.

Ustavená pracovní skupina, v níž jsou vedle zástupců ministerstva zástupci dopravců a podnikatelů, podle Ťoka řekne, co se se současnou situací dá dělat. Jakékoliv jiné zadávací řízení na veřejnou zakázku systému elektronického mýta je ale podle ministerstva ve zbývajícím čase do 31. prosince 2019 nerealizovatelné.

Do výběrového řízení na provozovatele mýtného systému po roce 2019 se hlásí současný provozovatel Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Tendrem se zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Minulý týden se do kritiky výběrového řízení za miliardy pustil další z účastníků soutěže na správu mýtného systému po roce 2019. Po současném správci systému, konsorciu vedeném rakouskou společností Kapsch, rovné podmínky zpochybňuje maďarský uchazeč National Toll Payment Services. Podle maďarské firmy Ministerstvo dopravy nastavilo podmínky soutěže příliš úzce na základě zkušeností se stávajícím systémem. A to údajně zvýhodňuje Kapsch, který systém před více než deseti lety vytvořil.

„Stát musí zajistit mýtný systém, který bude dlouhodobý, stabilní, efektivní, a zároveň nebude neúměrně zatěžovat dopravce, a tím i ostatní podnikatele a spotřebitele, na které by tyto náklady nakonec dopadly. Plánované rozšíření mýta však jde proti tomuto principu, dopravcům i lidem,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Rozšiřovat mýto tam, kde by dopravci jeho provoz museli dotovat z peněz vybraných na dálnicích jen proto, aby do tendru mohli vstoupit uchazeči se satelitní technologií, je podle Jana Medvěda z Česmadu proti zájmům daňových poplatníků.

„Vážíme si toho, že Hospodářská komora byla přizvána do pracovního jednání o budoucnosti zadávacího řízení na správce mýtného systému na další desetileté období, nicméně už od roku 2014 jsme ministerstvo opakovaně upozorňovali na zpoždění prací při přípravě systému mýta související s nečinností projektového týmu i pracovních skupin a žádali, aby resort k rozvoji mýtného systému vypracoval koncepční materiál. Pokládáme za nepřijatelné, aby státní koncepci mýta určoval vítěz zadávacího řízení,“ uvedl předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.

Budoucí vývoj mýtného systému musí být podle dopravců založený na základě koncepčního odborného materiálu projednaného se všemi dotčenými subjekty a zároveň na základě ekonomické výhodnosti pro Českou republiku. Současné rozšíření zpoplatnění, které je podle jejich názoru neekonomické a nerespektuje závěry vlastních analýz Ministerstva dopravy, je podle nich politickým rozhodnutím.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

18:22 Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

Jak ovlivní balík pomoci z USA a nové mobilizační předpisy pro Ukrajince vývoj rusko-ukrajinského ko…