Obrana hrozí Omnipolu právními kroky: Opravte letouny

05.05.2011 22:16 | Zprávy

Pokud firma Omnipol neodstraní nedostatky ochranného systému transportních letadel CASA do 15. června, je ministerstvo obrany připraveno podniknout patřičné právní kroky. Sdělil to Jiří Štábl z tiskového odboru ministerstva. Nedostatky systému, který Omnipol vojákům dodal za 150 milionů korun, brání vyslání nových dopravních letadel do mise v Afghánistánu. Nákup letadel CASA ve čtvrtek opět kritizovala opoziční ČSSD.

Obrana hrozí Omnipolu právními kroky: Opravte letouny

Zaregistruj se a vyhraj. Více info

 

 

Dodavatelská firma měla původně systém zprovoznit do 30. dubna. Tento týden ovšem vedení armády požádala o prodloužení lhůty až do poloviny června. Schválení této žádosti podle Štábla obrana nyní zváží.

"Byli jsme dodavatelem ujištěni, že v případě prodloužení termínu do 15. června 2011 udělá maximum pro odstranění zjištěných nedostatků. V případě nesplnění tohoto termínu je resort obrany připraven podniknout patřičné právní kroky," sdělil Štábl.

Hulinský: Ať nese odpovědnost Parkanová

Do kritiky nákupu španělských transportních letadel se ve čtvrtek opětovně pustila opoziční ČSSD. "Celý nákup letadel CASA provázely pochybnosti o jejich vhodnosti pro potřeby české armády i o způsobu jejich nákupu," napsal v tiskové zprávě stínový ministr obrany Petr Hulinský. "Opakovaně jsem vyzýval tehdejší ministryni obrany Vlastu Parkanovou, ať tento podezřelý projekt zastaví, ale nikdy mne nevyslyšela," dodal. Bývalou lidoveckou ministryni a současnou členku TOP 09 Parkanovou vyzval k odchodu z politiky.

Kompletní text Petra Hulinského ZDE


Pasivní ochrana letadel proti rakétám selhává

Systém, u něhož bylo nutno odstranit nedostatky, se stará o takzvanou pasivní ochranu letounu. Zařízení vystřeluje klamné cíle o podobné teplotě, jakou mají proudové motory letounu, čímž dokáže zmást rakety naváděné teplem.

Systém označovaný zkratkou DAS ovšem neprošel vojskovými zkouškami, neboť u něj byly zjištěny nedostatky. "Jednalo se o nefunkčnost jednotlivých částí systému a podsystémů vlastní ochrany letounu. Laicky lze říci, že software systému DAS nepracoval v jednotlivých režimech správně," vysvětlila mluvčí generálního štábu Růžičková.

S nasazením nových transportních letadel CASA se přitom počítá na misi v Afghánistánu, kde Češi již několik let působí. Bez ochrany proti raketám povstalců z fundamentalistického hnutí Taliban ale stroje nemohou nad hornatou asijskou zemí létat. Již koncem zimy se tak v médiích objevily informace o tom, že armáda musí odložit vyslání těchto letadel do spojenecké mise ISAF.

Spekulace kolem nákupu letounů CASA

Armáda provoz letadel CASA ve středu dočasně zastavila. Důvodem je závada na avionickém systému, která se na jednom z těchto strojů v úterý projevila za letu. Lety španělských strojů, jejichž nákup a nyní i využívání v české armádě provázejí kontroverze, budou zastaveny do doby, než ustavená komise dokončí vyšetřování úterní události.

Zmíněná závada je letos dalším problémem, který se u těchto letadel objevil. V únoru byl jejich provoz dočasně zastaven poté, co se jedno z nich při manévru při cvičném letu propadlo o několik desítek metrů.

Nákup dopravních letadel CASA byl podle odborníků i médií podezřelý. Kontrakt byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. Za uzavřením dohody s koncernem EADS a Španělskem podle některých médií údajně stál Bartákův poradce Jan Fulík. Podle Evropské komise ČR nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce za 132 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun) rozhodla bez výběrového řízení.


Čtete více:

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: qot

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Jako fakt?

Fakt vám máme věřit, že vám skoro půl roku chodí na účet navíc desetitisíce a vy si toho vůbec nevšimnete? A jestli to je pravda, tak se nedivím, že je ve financování Prahy a dopravy takový bordel - viz např. v DP nebo třeba oprava Baranďáku, která se pěkně prodražila

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Připravte se na rozpad EU. Eduard Chmelár o skrytém scénáři

11:52 Připravte se na rozpad EU. Eduard Chmelár o skrytém scénáři

Česko a Slovensko jsou dvě země, které by měly rozvíjet dobré vztahy v rámci prostoru bývalé monarch…