Obří člun s uprchlíky. Bije to stále více do očí! Jana Dědečková je zhnusena a odkrývá, co vidí za vystaveným dílem Aj Wej-weje

21.03.2017 17:37

K dílu čínského umělce Aj Wej-weje ve Veletržním paláci v Praze se vyjádřila na serveru Virtually.cz jeho šéfredaktorka Jana Dědečková, která je zároveň místopředsedkyně Občanského sdružení televizních a rozhlasových koncesionářů a v minulé době působila i v Radě ČT. Jde o největší gumový člun pro uprchlíky na světě.

Obří člun s uprchlíky. Bije to stále více do očí! Jana Dědečková je zhnusena a odkrývá, co vidí za vystaveným dílem Aj Wej-weje
Foto: Hans Štembera
Popisek: Generální ředitel Národní galerie v Praze Jiří Fajt

„V reklamním textu Národní galerie v Praze k současné výstavě Zákon cesty je její autor představen jako ‚světově proslulý současný umělec Aj Wej-wej‘. Obávám se, že by bylo přesnější označení ‚světově proslulý konjunkturální kýčař‘, neboť v posledních letech jeho tvorba zdegenerovala do podoby neustále se opakujících schémat poplatných současné agendě Evropské unie. Prvoplánovost tohoto Aj Wej-wejova počínání navíc s každou další expozicí bije stále silněji do očí,“ konstatuje Dědečková.

Podle jejího názoru je pražská výstava recyklovaným schématem několika jeho předešlých instalací. „Přidanou hodnotu tu představují snad jen obří rozměry nafukovacího člunu a četnost a rozměry jeho posádky, tedy parametr vhodný opravdu spíše pro Muzeum rekordů a kuriozit v Pelhřimově než pro Národní galerii v Praze,“ dodala.

V souvislosti s Aj Wej-wejem také zmínila, že byla zhnusena, když se před dvěma roky nechal na fotografii stylizovat do podoby utonulého syrského chlapečka Aylana Kurdího. „Takový čin nemá s uměním, dokonce ani s tzv. angažovaným uměním nic společného. Pro podobné počínání neexistuje jiný výraz než hyenismus nejhrubšího zrna a je nepřijatelné v jakémkoliv kontextu, snad s výjimkou figuranta při policejním vyšetřování. Takové snímky se ovšem obvykle nezveřejňují jako díla výtvarného umění,“ řekla. 

„Je to rovněž neobyčejně inteligentní marketingový stratég,“ tvrdí o Aj Wej-wejovi autorka textu. „Husarský kousek se Aj Wej-wejovi povedl, když dokázal výstavu s uprchlickou tematikou dostat do některé ze zemí Visegrádu. Samozřejmě taková Budapešť nebo Varšava by byly lepší (Bratislava ještě nemá ten správný zvuk), ale i Praha je skvělá. Země, která se ostře staví proti kvótám pro uprchlíky, země, jejíž prezident je proslulý svými výroky proti islamistům, nyní hostí výstavu s největším člunem na světě pro nelegální migranty z islámských zemí. Teprve jedinečné spojení instalace, Aj Wej-weje a Prahy z jeho nové výstavy učinilo téma pro světová média,“ dodala. Podle ní Aj Wej-wej přišel na geniální nápad prodávat Evropanům jejich vlastní špatné svědomí – a oni mu za něj platí. 

„Neuplynul ani měsíc od chvíle, kdy bezpečnostní agentura ABAS IPS Management vypověděla smlouvu s Národní galerií v Praze, protože jí galerie neuhradila faktury za více než šest milionů Kč. Na podfinancovanost Národní galerie si Jiří Fajt stěžuje, kudy chodí. Na výstavu tvůrce, který je velmi drahý i pro instituce s řádově vyššími rozpočty než Národní galerie v Praze, však zjevně peníze má,“ rýpla si pak Dědečková.

  • Původní text ZDE

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Fiala lže.“ Petr Holec se pustil do premiéra. Jde o přijetí v Bílém domě

15:02 „Fiala lže.“ Petr Holec se pustil do premiéra. Jde o přijetí v Bílém domě

Premiéru Fialovi prý prošla další lež, tentokrát k jeho cestě do USA za prezidentem Bidenem. Ve svém…