Podle předsedy železničních odborů nejsou připravená pravidla pro to, jakým způsobem se příští rok finančně zabezpečí železniční doprava v regionech. Memorandum, které podepsala Fischerova vláda a které mělo zabezpečit krajům po deset let státní dotaci na vlaky v celkové výší 2,6 miliardy korun, totiž působilo problémy již při sestavování rozpočtu pro letošní rok. Ministerstvo totiž chtělo svůj příspěvek podstatně snížit s tím, že se na financování budou z větší části podílet kraje. Nakonec vláda couvla.
Chybí 2,6 miliardy
To se může opakovat i letos. Podle Pejši vláda na příští rok 2,6 miliardy korun nebude mít. "To zavání pořádným malérem," řekl Pejša. Kolaps dopravy by se dotkl i zaměstnanců železnic.
Náměstek ministra Lukáš Hampl serveru Týden.cz řekl, že ministerstvo v současnosti připravuje koncepční materiál, který má memorandum nahradit. "Musíme jít cestou nového nastavení pravidel," řekl Hampl. Materiál je prý již hotový, ale ministerstvo jej chce napřed projednat na poradě ekonomických ministrů. Proto jeho detaily nechtěl prozradit.
Podle Pejši je však potřeba znát tento materiál co nejdříve. Je totiž kvůli jízdním řádům na příští rok vědět, kdo a jak bude regionální železnice financovat. Pokud nebude řešení známé již v průběhu tohoto pololetí, budou odbory stávkovat. "Mohlo by to být i 16. června," odkázal Pejša na symbolické datum. Loni toto dobou se totiž uskutečnila celodenní stávka v dopravě na protest proti sociální a ekonomické politice vlády.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: joh