Kdo byl vítězem středeční debaty na CNN Prima News?Anketa
„Česká ekonomika potřebuje oživit jako sůl. Vláda naši zemi zadlužuje tak rychle, že výkon našeho hospodářství nestačí na to, abychom své spláceli. To máte jako hypotéku. A najednou začněte vydělávat míň, a ty peníze vám nestačí. Můžete si půjčovat dál, ale banky vám půjčují stále za víc peněz, protože jste pro ně riziko,“ vysvětlil svým voličům Bartoš na příkladu s hypotékou, co to znamená mít rostoucí zadlužení. Rakušan při jeho slovech pokyvoval na kameru.
Budoucnost podle Bartoše není růžová. Odvolával se na Evropskou komisi a resort financí a jejich údaje. „Česká republika je jednou z nejpomalejších ekonomik v Evropě,“ ukázal. Nezmínil však, že údaje, které ukazoval, jsou porovnáním roku 2020 s rokem předchozím, a nízký růst ekonomiky tak nejspíše souvisí s tím, že u nás vláda uzavírala ekonomické činnosti po dobu téměř celého roku, s výjimkou jeho začátku a letních prázdnin.
PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D.
Mgr. Bc. Vít Rakušan
Oba politici zřejmě nemíní, že za nízké tempo růstu české ekonomiky v koronavirové krizi mohly zejména restrikce vlády. Problém je dle nich zřejmě jinde.
Rakušan s Bartošem ale mají řešení. „My máme plán, jak české hospodářství nastartovat,“ radoval se Bartoš na kameru při prezentování „Bilionu pro budoucnost“. Dle Bartoše je nutné kupříkladu „sledovat světové trendy“. Tvrdí, že bychom měli přeorientovat ekonomiku na biotechnologie, genetiku či 3D tisk. Novým technologiím se má dle něj u nás dařit už teď, ale vláda je prý „málo podporuje“ a chybějí kvalifikované pracovní síly. Nutné jsou tak dle Rakušana velké investice. Na investicích do školství by se dle něho měly podílet i soukromé firmy.
Bartoš rovněž zmiňuje nutnost podpory digitalizace a chce, aby bylo Česko „robotizované asi jako Německo“. Znamenalo by to prý konec levné pracovní síly. Dalším cílem má být budování 5G sítí až pro sedm milionů obyvatel.
Zapomínat se nemá ani dopravu. Vzniknout má prý 600 kilometrů dálnic a vysokorychlostní tratě. Železnice se silničními sítěmi by dle něj měly vzít 240 miliard.
Nemyslete si ale, že byste po dálnici jezdili ve svém současném autě. Budete si muset koupit elektromobil. O elektromobilitě si podle Rakušana můžeme myslet, co chceme, ale „je to trend“.
„Ne nadarmo se teď největší automobilky, jako Volkswagen, věnují právě stěžejně rozvoji elektromobilů,“ vyjádřil se předseda Starostů, přičemž vynechal informaci, že jim nic jiného nezbývá, jelikož prodej nových aut se spalovacími motory hodlá po roce 2030 Evropská komise zakázat, a již dnes má s každým rokem na automobilky takové emisní požadavky, že již brzy nebudou vzhledem k fyzikálním zákonům schopné bez pokut nové spalovací motory vyrábět. V roce 2030, kdy se EU chystá zakázat prodej nových vozů s naftovým a benzinovým pohonem, má v Evropě dle obou politiků být až 40 milionů elekroaut a 80 tisíc elektrostojanů.
Stavět se mají i bytové jednotky. Piráti se Starosty jich chtějí postavit sto tisíc za 200 miliard. Docílit tak chtějí investic do soukromého sektoru a umožnění obcím budovat vlastní bytový fond a vytvořit novou legislativu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rak
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.