Podle nevládních organizací jsou Romové v českých školách stále diskriminováni

13.11.2014 11:22

Romové jsou podle nevládních organizací stále diskriminováni v českých školách. Uvedly to ve společném prohlášení iniciovaném Nadací Open Society Fund Praha, kterou vydaly při příležitosti dnešního sedmiletého výročí od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva v případu „D. H. a ostatní proti České republice". Soud tehdy rozhodl, že umístění romských dětí do zvláštní školy bez diagnózy lehkého mentálního postižení je diskriminační. Ministerstvo školství oponuje, že průběžně podporuje vzdělávání romských dětí prostřednictvím řady programů.

Podle nevládních organizací jsou Romové v českých školách stále diskriminováni
Foto: Daniela Černá
Popisek: Romské protesty v Ostravě

Šestice organizací, mezi nimiž jsou také Amnesty International, European Roma Rights Centre, Liga lidských práv, IQ Roma servis a Vzájemné soužití, upozornila, že sedm let po rozsudku romské děti tvoří zhruba třetinu žáků praktických (dříve zvláštních škol).

Navíc se podle nich romské děti vzdělávají odděleně od svých vrstevníků také v běžných základních školách. „V mnoha obcích a městech existují školy či třídy známé jako 'romské'. Pár set metrů dále přitom stojí další školy, kam zase chodí převážně děti z majority," napsaly.

Podle Chládka ministerstvo vzdělávání romských dětí podporuje

Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) ve vyjádření zaslaném ČTK uvedl, že jeho úřad průběžně podporuje vzdělávání romských dětí. Dotační programy jsou zaměřeny na podporu financování asistentů pedagoga ve třídách se žáky se zdravotním postižením i sociálním znevýhodněním, integraci romské komunity a podporu sociálně znevýhodněných romských žáků a studentů na středních a vyšších odborných školách.

Ministr považuje rovněž za důležité, aby byly pro všechny děti dostupné přípravné třídy nebo místo v mateřské škole. Proto chce prosadit povinný poslední rok předškolního vzdělávání.

Změnu k lepšímu by měla přinést novela školského zákona

Lepší přístup ke všem dětem se speciálními vzdělávacími potřebami si ministerstvo slibuje od novely školského zákona, která zavádí systém podpůrných opatření odstupňovaných podle individuálních potřeb. Někteří odborníci varují, že vágní formulace jednoho z paragrafů by mohla naopak vést k tomu, že by se do praktických škol mohly znovu dostávat děti bez mentálního postižení. Ministerstvo však tento výklad odmítá.

Tímto tématem se zabývá také Evropská komise (EK). Ta se v září formálně obrátila na Českou republiku s žádostí o informace ohledně údajné diskriminace romských dětí v českém vzdělávacím systému. Nevládní organizace nyní upozornily, že se jedná o zahájení řízení pro porušení povinností, které může skončit sankcemi. Ministerstvo tehdy v souvislosti s výtkami EK uvedlo, že se týkají současného zákona z dílny bývalé vlády.

reklama

autor: vam, čtk

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Bitevní stodola.“ Smáli se, ale funguje to. Rusové vyzráli na ukrajinské drony

20:13 „Bitevní stodola.“ Smáli se, ale funguje to. Rusové vyzráli na ukrajinské drony

Válka na Ukrajině přinesla do moderního válčení použití dronů a dalších bezpilotních letounů, které …