Politické bláboly problémy s českým mýtem nevyřeší

18.05.2018 9:49

Na dálnicích vybereme za mýto od nákladních aut kolem deseti miliard ročně. Není proto divu, že současný mýtný tendr na nového provozovatele budí tolik emocí a politických hádek. A to i nyní, kdy byl antimonopolním úřadem prohlášen za neplatný.

Politické bláboly problémy s českým mýtem nevyřeší
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Místo odborných názorů, co s mýtem dál, jsme stále častěji svědky laických a často i politicky ovlivněných názorů a nyní i odchodu ministra dopravy, který výběrové řízení připravil. Na základní otázku, proč se o mýto nestará sám stát, když vlastní funkční mýtný systém, slyšíme nesmyslné řeči o tom, kdo to zavinil, že tendr krachl, kdo jakou firmu prosazuje a jak si mohl ÚOHS dovolit zrušit tak důležitou soutěž na základě chyb „nezásadního“ charakteru. Šlo ale opravdu o nepodstatné chyby?

Zásadní chybou bylo dát do podmínek výběrového řízení rozšíření zpoplatněných silnic o 900 kilometrů. Tím se soutěž stala neregulérní, přestala být technologicky neutrální a stranila jen satelitní technologii. Všichni o tom věděli, protestoval proti tomu kdekdo, ale ministerstvo si stálo na svém. Jde o nařízení vlády, i když už té bývalé, a to nelze změnit. Ťok i druhý muž ANO Faltýnek pak mnohokrát připomínali, že oni byli ve vládě proti tomuto rozšiřování, ale, že je sociální demokrati a lidovci přehlasovali. Proč se pak ale stali i bez svých koaličních partnerů velkými příznivci rozšíření zpoplatněných silnic se již asi nikdy nedozvíme. Pak už se stalo to, co se stát muselo. Vyhrála satelitní technologie a společnost, velký favorit minulého premiéra Sobotky a jeho poradců. Funkční mýtný systém, který je ve vlastnictví státu, se stal miliardovým šrotem.

Anketa

Kdo je pro Vás nejmíň oblíbený člen kabinetu?

hlasovalo: 4914 lidí
Nyní po rozhodnutí antimonopolního úřadu celou soutěž zrušit je z toho velký problém. Místo reálných návrhů, jak z této šlamastiky ven, ale pokračují hádky politiků, které to všechno zavinily. Stále jen chceme vyměnit jednoho soukromého provozovatele za jiného soukromého provozovatele, kterému prý budeme platit méně než tomu současnému. Prý to bude o miliardu ročně levnější. Ale bude to opravdu ta slíbená částka? Jak asi bylo všechno tak přesně propočítáno, když zadání bylo velmi nejasné a nemluvilo přesně o přidaných kilometrech rozšíření zpoplatnění dalších silnic. To podle všeho rozhodujícím způsobem zvyšuje náklady mýtné služby. Anebo se počítá s tím, že náklady se budou během výstavby systému postupně zvyšovat? V našich krajích by to nebylo nic nového.

Proč ale někomu vůbec platit? Proč právě nyní nenastala nejvýhodnější doba, od kdy by si měl stát vybírat mýto sám na své náklady?

ÚOHS dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Nezajistil takové technické řešení, na jehož základě by bylo možné zcela jednoznačně určit a zpětně ověřit, zda se všem dodavatelům dostalo shodných informací, na jejichž základě měli sestavovat své nabídky. Zadavatel předával část dokumentace na přepisovatelných flash discích bez bližších informací o obsahu médií ani přesného počtu obsažených souborů. „Při mechanickém porovnání se jedná o rozdíly zhruba ve 30 000 souborech. V tzv. ‚anonymizované‘ verzi dokonce některé soubory zcela chybí, některé se obsahově liší,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Účastníky řízení o tom nikdo neinformoval a o rozsahu úprav neprovedl žádný záznam, dodal.

Zajímavé je, že druhý důvod zrušení tendru a podle všeho daleko závažnější nikdo nekomentuje. Zadavatel totiž podle úřadu také pochybil tím, že stanovil zadávací podmínky v rozporu se zákonem ve spojení se zásadou transparentnosti, když nevymezil zadávací podmínky veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele v zadávacím řízení. V dokumentaci ministerstvo uvedlo, že „předpokládá“ rozšíření zpoplatnění silnic 1. třídy o 900 kilometrů, tedy vymezilo rozsah plnění pouze odhadem. Vymínilo si také, že rozsah může případně měnit.

Jak ale na základě takového zadání mohli soutěžící udat přesnou cenu? Počítali s menším, nebo větším rozšířením? I z toho je patrné, že také udávaná vítězná cena slovenské společnosti SkyToll, do které se tak zamiloval jak ministr dopravy Ťok a pak zřejmě i premiér Babiš, nemusí být ani náhodou cenou konečnou.

Babiš se Ťoka zastal, když prohlásil, že zrušit tendr z víceméně formálních důvodů nebylo moudré rozhodnutí. „Proto jsem i napsal dopis panu předsedovi antimonopolního úřadu, aby skutečně vnímal, že to, co je vyčítáno ministerstvu dopravy, jsou více méně formální záležitosti a nejsou to záležitosti zásadního charakteru,“ dodal dokonce Babiš.

Výtky, které ÚOHS sepsal na 150 stranách, mohou být těžko ale jen okrajové. Nálezy antimonopolního úřadu jsou naopak zásadního charakteru. Babiš se navíc zcela mimoděk přiznal, že se svým dopisem snažil ovlivnit rozhodování nezávislého státního úřadu. To už ale zřejmě v této situaci nikomu nevadí.

Namísto rozumné analýzy výsledků mýtného tendru a návrhů řešení vzniklé situace následují další politické bláboly. K těm největším patřilo prohlášení bývalého ministra zemědělství a 1. místopředsedy lidovců Mariana Jurečky, když přišel s teorií, že Ťok a jeho lidé zrušení tendru způsobili svou „špatnou prací úmyslně“, aby tím nahráli dosavadnímu provozovateli systému, rakouské firmě Kapsch.

Reakce Ťoka na sebe nedala dlouho čekat a odpovídala jeho náladě z posledních dnů, kdy naopak za všemi problémy s mýtným tendrem viděl právě Kapsch. „Řekněte, koho tím myslíte, aby se obvinění mohli soudně bránit,“ vyzval. Jurečkovi pak ještě vzkázal, aby své nařčení doložil, nebo „navždy mlčel“. 

Pokud ministr dopravy Dan Ťok, který do funkce nastoupil v prosinci 2014, opravdu nyní skončí, stane se sice rekordmanem mezi posledními českými ministry dopravy, ve svém křesle vydržel právě nyní tři a půl roku, byl ale opravdu tak dobrým ministrem?

Nový ministr dopravy by měl ubrat z každodenního vystupování pro média a začít otevřeně jednat s každým, kdo může malér s českým mýtem co nejdříve vyřešit. Na soudy a protesty prostě není čas. Návrhy, jak z toho ven, existují. Převzetí mýta do rukou státu má hned několik variant, které by mělo ministerstvo dopravy s novým ministrem v čele co nejrychleji a nejtransparentněji řešit.


 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: jav

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

To je ale špína. Zbabělec. Nevidí si do… Zaorálek navrhl stažení českých vojáků z Afghánistánu a tohle nám řekli kníže, Filip, Okamura, Keller či Klaus ml.

16:33 To je ale špína. Zbabělec. Nevidí si do… Zaorálek navrhl stažení českých vojáků z Afghánistánu a tohle nám řekli kníže, Filip, Okamura, Keller či Klaus ml.

ANKETA Exministr zahraničí a předseda zahraničního výboru Sněmovny Lubomír Zaorálek z ČSSD řekl, že …