Poslanec Birke: Zlatý padák byl ze strany ministra dopravy v rozporu s koaliční smlouvou

09.09.2014 15:47

Od listopadu 2010 je starostou města Náchod, v říjnu 2012 byl zvolen do Zastupitelstva Královéhradeckého kraje a o rok později i do sněmovny. Letos by chtěl mandát starosty obhájit. S jakým cílem? A jak se staví ke snahám ČSSD omezit kumulaci funkcí? Nejen s tím se svěřil Jan Birke (ČSSD) naší redakci. Jako hlavního mluvčího strany pro dopravu nás také zajímalo, jak hodnotí nového ministra, a řeč byla i o řadě aktuálních problémů Náchoda, včetně blížícího se referenda či rekonstrukce náchodské nemocnice.

Poslanec Birke: Zlatý padák byl ze strany ministra dopravy v rozporu s koaliční smlouvou
Foto: red
Popisek: Jan Birke, ČSSD

Jako lídr ČSSD byste chtěl na podzim mandát starosty obhájit. Není to v rozporu s tím, co prosazuje strana? Mám na mysli omezení kumulace funkcí?

Není to v rozporu, dosavadní diskuze se vždy týkaly souběhu funkcí hejtmanů či primátorů s funkcí poslance. Starostů se netýkala. Nicméně platí, že pokud by se mě případný střet zájmů týkal, obratem ho vyřeším a jedné z funkcí se vzdám.

Otázka na toto téma zazněla i v rámci referenda ČSSD. Co podle vás ukázalo? Prozradíte, jak jste v jednotlivých otázkách hlasoval vy sám?

V otázce, zda souhlasím s tím, aby o kandidátkách nově rozhodovali v přímém hlasování všichni členové strany v příslušném volebním obvodu – jsem hlasoval PRO, v otázce tzv. „ženských kvót“ na kandidátkách do krajských a sněmovních voleb – jsem hlasoval PROTI, a zda má ČSSD navrhnout zákonné omezení kumulace placených veřejných funkcí – jsem PRO. 

Pokud byste ve volbách uspěl, co považujte za nejdůležitější?

Další rozvoj Náchoda a života v něm. Je o mně známo, že jsem „srdcař“, a proto je pro mě důležité, aby se Náchoďákům ve městě dobře žilo, jedině tak můžeme být všichni společně na své město hrdí. A to souvisí se všemi oblastmi každodenního života, ať už to je kvalitní dopravní spojení, zajištění vzdělávání i mimoškolních aktivit pro naše děti, čisté a bezpečné ulice, a mnoho dalšího. Osobně jsem hodně energie věnoval situaci v dopravě a tomu bych se rád věnoval i nadále, máme před sebou ještě řadu již dnes připravovaných projektů.

Čím byste vyvrátil kritiku, kterou pro naše stránky vyjádřil na vaši adresu Pavel Janeček (KSČM), v souvislosti se spoluprací uvnitř zastupitelstva, kdy kritizoval zejména zdrženlivý postoj vedení k zastupitelům KSČM?

Osobně si nejsem žádné „zdrženlivosti“ vůči kolegům ze zastupitelstva vědom, naopak považuji spolupráci celé čtyři za velmi korektní. Výroky pana Janečka považuji spíše za „mladickou nerozvážnost“, nepříliš konkrétní znalost řady témat a celkem logickou snahu se zviditelnit před komunálními volbami.

Náchod stále více sužuje tranzitní doprava. Za poslední tři roky počet aut, která projedou městem, dramaticky vzrostl. Nedávno začala dostavba dálnice D11. Následně se počítá s jejím napojením na Jaroměř a přes Trutnov na Polsko. V jaké fázi je ale projekt na obchvat Náchoda, který by ulevil od tranzitní dopravy městu?

V tuto chvíli veškeré práce ze strany projektanta směřují k obnově územního řízení, zapracování požadovaných změn a snad již v brzké době vydání územního rozhodnutí na stavbu. Vedení města stavbu jednoznačně podporuje, nyní je věcí stavebního úřadu, aby se náležitě vypořádal se všemi námitkami a vydal územní rozhodnutí.

Jaký vliv má tranzitní doprava na životní prostředí? Přeci jen Náchod leží v blízkosti CHKO Broumovska.

Pochopitelně tranzitní doprava dlouhodobě sužuje život obyvatel ve městě. Dopady na životní prostředí konkrétně vyjádřit neumím, je však z logiky věci, že takováto intenzita dopravy je z dlouhodobého hlediska neudržitelná.

Iniciátorům Petice za referendum k výstavbě náchodského OC se podařilo nasbírat dostatek podpisů. Kdy by podle vás mohlo být? A jak se nejen k referendu, ale i celkové výstavbě stavíte vy sám?

Tohle téma je nyní skutečně aktuální. Já osobně rozhodně konání referenda podpořím, je to velmi důležitý nástroj přímé demokracie a počet občanů, kteří svým podpisem petice vyjádřili zájem o uvedenou problematiku, je jasným důkazem, že jim život ve městě není lhostejný. Proto s konáním referenda souhlasím. Co se týká vlastního záměru soukromého investora, tady si dovolím respektovat, že se jedná o osobní vlastnictví jiného subjektu, jehož záměr mi nepřísluší komentovat, nanejvýš se snažit co nejlépe zkoordinovat se zájmy a chodem města. A to od počátku činím. Mohl bych si přát na tomto místě cokoliv a určitě bych vymyslel něco jiného, ale ctím zákony naší země a právo vlastníka.

O termínu konání referenda rozhodnou zastupitelé…

Jste hlavní mluvčí ČSSD pro rezort dopravy. Po čtyřech měsících nedávno odešel z ŘSD bývalý generální ředitel Jan Kubiš. Za pouhé 4 měsíce ve funkci však dostane milionové odstupné. Co vy na to? Pokračuje tak podle vás éra zlatých padáků? A jak byste celkově hodnotil ministra Antonína Prachaře ve funkci? Domníváte se, že ji zvládá?

Jsem přesvědčený, že za dobře odvedenou práci náleží adekvátní odměna. Bohužel mi není zcela jasné, jak dobrou práci může někdo za pouhé čtyři měsíce odvést. Jednou z priorit této vlády byla změna přístupu k odměňování šéfů státních firem a toto je v přímém rozporu s touto prioritou. Musím tedy jasně říci, že s tím nesouhlasím. Co se týká mých výhrad k působení pana ministra, pokud nějaké mám, sdělím je nedříve jemu osobně, pak případně na koaliční úrovni a až pak o nich budu možná hovořit do médií. A znovu říkám, pokud nějaké mám.

Zadlužení města Náchoda se během posledních čtyř let snížilo o více než 50 milionů. Jaký je váš recept na uzdravení rozpočtu?

Především důslednost. Je to každodenní systematická práce, příprava projektů tak, aby na sebe navazovaly efektivně, mnohdy je za tím řada jednání i s dalšími investory a zaměstnavateli ve městě. Na samém začátku byly i nepopulární kroky v podobě snížení počtu úředníků. Vynaložení každé koruny z městského rozpočtu je vždy třeba pečlivě zvážit, stejně tak jak to děláme se svou vlastní peněženkou…

Od roku 2012 jste také zastupitelem kraje. Podle informací Náchodského deníku se zaměstnanci náchodské nemocnice bouří a už otevřeně vyjadřují znepokojení nad postojem vedení Královéhradeckého kraje, kterému nemocnice patří. Co vy na to?

Tak tohle je problematika, která se mě dotýká nejen jako krajského zastupitele, ale především jako starosty města. Zajištění zdravotní péče pro tak rozsáhlou spádovou oblast je pro nás všechny velmi důležité. Revitalizace náchodské nemocnice je dnes více než nutná, a to hlavně proto, že celá léta se k této investici vše upírá a do vybavení nemocnice se již dlouho investuje jen to nejnutnější. Jsem situací stejně znepokojen jako lékaři a mou snahou je všemi možnými prostředky a vlivem se zasadit o to, aby rekonstrukce byla zahájena co nejdříve.  

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

18:22 Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

Jak ovlivní balík pomoci z USA a nové mobilizační předpisy pro Ukrajince vývoj rusko-ukrajinského ko…