Prima zakázka na servis metra dál štěpí pražskou koalici. Pospíšil chce hlavy, Hřib slibuje audit

27.01.2020 22:46

Pražská koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil se na svém pondělním jednání vrátila k řešení sporné zakázky na servis vlaků metra za 15 miliard korun. Shodla se na tom, že až důkladný audit této zakázky rozhodne o tom, jak kauza dopadne. Radní Hana Kordová Marvanová a Jiří Pospíšil hovoří o trestuhodné netransparentnosti a chtějí odvolání ředitele dopravního podniku i radního pro dopravu, což zatím koaliční partneři zablokovali.

Prima zakázka na servis metra dál štěpí pražskou koalici. Pospíšil chce hlavy, Hřib slibuje audit
Foto: Hans Štembera
Popisek: Pražský primátor Zdeněk Hřib

Zakázka na servis souprav metra, kterou za 14,6 miliardy korun v prosinci získala Škoda Transportation bez veřejné soutěže vyvolala v pražské koalici jeden z mnoha sporů. Část vedení města je silně znepokojena tím, jakým způsobem k tomu došlo. 

Vedení dopravního podniku však argumentuje, že nemělo jinou možnost, jelikož už firma léta vlastní všechna práva k výrobní i údržbové dokumentaci souprav metra 81-71M. Poukazuje také na to, že téměř stejnou zakázku ostatně dopravní podnik přidělil za minulého vedení města i společnosti Siemens. Také bez soutěže a ze stejných důvodů.

Radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) se za vedení dopravního podniku postavil a uvedl, že nutnost vypsání zakázky tímto způsobem potvrdilo hned několik odborných analýz a právních kanceláří.

Naopak Spojené síly pro Prahu mají na celou situaci jiný názor a hodnotí ji jako nepřijatelné selhání lidí, kteří mají dopravní podnik vést. Zejména proto, že představenstvo společnosti podle Spojených sil pro Prahu o zakázce nedostatečně informovalo dozorčí radu a vlastně o ní rozhodlo potají.

Marvanová dokonce smlouvu přirovnala ke kritizované a posléze zrušené zakázce Státního fondu dopravní infrastruktury na e-shop k dálničním známkám. „A tam šlo jen o 400 milionů, tady jde o 15 miliard,“ dodala.

Předseda Spojených sil pro Prahu Jiří Pospíšil kritizuje, že tak velký tendr nebyl projednán dozorčí radou. „Mělo k němu být dáno jasné stanovisko členů dozorčí rady,“ říká Pospíšil, který společně s Marvanovou v pondělí spolu na koaličním jednání znovu zopakoval, že požaduje odvolání ředitele dopravního podniku Petra Witovského.

Kromě toho doporučil také rezignaci radnímu pro dopravu Scheinherrovi. Obojí požadavky však zablokoval třetí koaliční partner – Pirátská strana. Na přání primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) nechá město vypracovat odborný audit.

„Pokud se ukáže, že zakázka na servis metra byla předražená nebo že existovalo více možných dodavatelů, očekávám odchod nejen ředitele Witowského, ale i celého současného představenstva dopravního podniku, které zakázku schválilo,“ uvedl s tím, že to samé by se týkalo i dvou zástupců Spojených sil pro Prahu, kteří v představenstvu působí.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…