Primátor Havířova: sKarty jsou příkladem myšlenkového chaosu, který vládne na MPSV

04.04.2013 8:50

Havířov loni zažíval nemalé problémy s přechodem na nový systém vyplácení sociálních dávek. Systém však selhává doposud. Co je podle primátora města příčinou a jaké jsou důsledky? A jak vnímá návrh na změnu výplaty sociálních dávek, který podali senátoři? Nejen o tom, ale i komplikacích, které se objevily v souvislosti s vybudováním nového dopravního terminálu ve městě či o dalších problémech Havířova jsme hovořili s primátorem Zdeňkem Osmanczykem (ČSSD).

Primátor Havířova: sKarty jsou příkladem myšlenkového chaosu, který vládne na MPSV
Foto: archiv starosty
Popisek: Primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk

V loňském roce se v médiích hodně psalo o problémech, jež zažívali obyvatelé Havířova v případě přechodu na nový systém vyplácení sociálních dávek.  Ani po roce fungování se však systém nepodařilo stabilizovat a občané tak znovu čekají na své dávky. Co je podle vás příčinou takto zásadních selhání, ke kterým nedochází jen na MPSV?

Je tragédií, že systém nefunguje podle avizovaných parametrů. Selhání lidského faktoru je zcela evidentní. Pochybnosti o celém systému vyplácení dávek úřadem práce tady byly od samotného počátku. Nepřipravenost, nekoncepčnost, ale také nekompetentnost těch, kteří to vymysleli a tvrdošíjně prosazovali, vyvolává negativní postoje. Konkrétně nebýt v Havířově vstřícnosti ze strany města, byly by následky nově zaváděného systému ještě tragičtější. Poskytli jsme personální výpomoc a možnost používání původního software a dat. Ekonomické a morální škody jsou jistě nemalé a neočekávám, že by je někdo vyčíslil.

V souvislosti s vyplácením sociálních dávek, rodičovského příspěvku, důchodů atd. v neurčitých termínech se rozhodli senátoři v čele s místopředsedou Zdeňkem Škromachem podat návrh zákona o změně některých zákonů souvisejících s výplatou sociálních dávek. Novela do všech zákonů o dávkách nově zakotvuje princip, že dávka se považuje za vyplacenou až dnem, kdy ji obdrží příjemce dávky, nebo jiná oprávněná osoba. Co na návrh říkáte? Domníváte se, že se jej podaří prosadit? A co naopak říkáte na to, že se nepodařil prosadit návrh na úplné zrušení sKaret?

Myslím si, že teď je snaha lepit tzv. díry v nedokonalém systému. sKarty, to je názorný příklad myšlenkového chaosu, který dlouhodobě vládne na příslušném ministerstvu. Začne se už konečně někdo seriozně a cíleně zabývat skutečností, že dávky dostávají ti, kteří by je dostávat ve všech případech neměli? Včetně dávek na bydlení.

Obvinění magistrátu z toho, že pochybil při zadávání prací firmám na velkostavbě kanalizace, se nepotvrdilo a Havířov tak nepřijde o dotaci. Jak jste celou kauzu vnímal? A jak byste hodnotil úspěšnost města v čerpání dotací?

Při přípravě projektu odkanalizování Havířova, výběru zhotovitele a při jeho dosavadní realizaci jsme se nedopustili žádných pochybení, což konec konců potvrdila kontrola Ministerstva životního prostředí. Kauzu jsem vnímal jako vykonstruovanou, snahu někoho se zviditelnit. Co se týká objemu získaných dotací, mám za to, že patříme k těm nejúspěšnějším. Zatím jsme zhodnotili majetek města řádově o více jak 1,2 miliardy korun.

Ve městě by měl vzniknout nový dopravní uzel, který by měl sloužit k přestupu z automobilů do autobusů a vlaků. Jak to s projektem vypadá? Kolik bude stát a do jaké míry se na něm podílí radnice?

Vybudování nového dopravního terminálu je ve veřejném zájmu obyvatel Havířova, ale i Českých drah, coby majitele budovy nádraží. V současné době jsou podány žádosti o dotace jak městem Havířov, tak Českými drahami. Projekt obnovy je společný. Ministerstvem kultury bylo původně rozhodnuto, že budova nádraží Českých drah i vyasfaltovaný prostor před nádražím nebudou zapsány do seznamu technických kulturních památek. V nedávných dnech jsme ovšem obdrželi oznámení o tom, že paní ministryně zahájila správní řízení o přezkumu původního rozhodnutí. To o něčem svědčí. Samozřejmě jsme okamžitě podali rozklad proti tomuto rozhodnutí a současně jsem požádal paní ministryni o přijetí a pozval ji na návštěvu do Havířova.  Případné škody by nevznikly jen nepřidělením dotace na projekt, jenž jsme ze strany města vyčíslili na 60 milionů. Je to i otázka dopravní obslužnosti, vytvoření podmínek pro investory a v konečném důsledku i zaměstnanosti.

Havířov nepatří mezi vyhledávaná města k trvalému bydlení. Obyvatele zde trápí nejen nezaměstnanost, nýbrž i špatné životní prostředí. Co se snažíte jako primátor dělat, aby se situace změnila?

Ano, Havířov trápí jedenáctiprocentní nezaměstnanost a stav životního prostředí, Na druhé straně je to město, které má všechny ostatní předpoklady pro život. Od infrastruktury, obchodní sítě, kulturních a sportovních stánků po dopravní obslužnost. Je to město zeleně, kvalitních sociálních služeb. Co se týká životního prostředí, tak usilujeme o vyvedení silnice I/11 mimo město, jednáme o částečných kompenzacích ze strany znečišťovatelů ovzduší, organizujeme ozdravné pobyty pro havířovské děti, ale také seniory. Myslím si, že dotace na ekologičtější kotle nám životní prostředí ve městě nevyřeší. Chybí adekvátní zákon, který by dal nezpochybnitelné kompetence municipalitám a jednoznačně upřednostnil veřejný zájem. Zatím se odvaha u našich politiků k tomuto kroku nenašla. Pro vznik nových pracovních míst realizujeme projekt restrukturalizace bývalého areálu Dolu Dukla ve spolupráci s Ministerstvem financí. Považuji to za jednu z nejvýznamnějších priorit současného vedení města.

Havířov nedávno zřídl novou ubytovnu pro obyvatele, kteří se dostanou do tísně, jelikož jak vy sám uvádíte,  ubytovna v žádném případě nesupluje požadavky řádného bydlení. S jakou odezvou se ale nové ubytovací kapacity setkaly? A neplánujete rozšíření ubytovacích kapacit? Je to potřeba?

V Havířově jsou dvě velkokapacitní ubytovny a několik menších, žádná není v majetku města. Ubytovna na Šumbarku po rekonstrukci obytného domu na ulici Střední má nastavená přísnější pravidla a řád ve srovnání s výše zmiňovanými tak, aby byl dodržován a zachován klid a pořádek v dané lokalitě. A slouží jako přechodné ubytování jen těm, kteří se dostali do prokazatelně tíživé životní situace. Rozšíření ubytovacích kapacit neplánujeme. Naopak připravujeme nová, přísnější pravidla pro přidělování městských nájemních bytů.

Otázka privatizace bytů v Havířově rozděluje již delší dobu nejen obyvatele, nýbrž i vedení města, jež je proti na rozdíl od opozice, která by privatizaci naopak vítala. Jak se k privatizaci stavíte vy osobně? V Havířově by se neprivatizovalo poprvé, máte tak špatnou zkušenost z privatizace v 90. letech?

Neřekl bych, že privatizace bytů zásadně rozděluje současnou koalici a opozici. Diskutujeme již delší dobu o jejím rozsahu, podmínkách a potřebnosti. Dílčí privatizace menší části bytového fondu města už probíhá několik let. Chceme mít jistotu v tom, že ji občané chtějí a také v tom, aby nebyla zneužita některými zájmovými skupinami. Osobně si myslím, že je možná další diskuse k otázce částečné privatizace. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Katka Synková

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

10:21 To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

„Konečně se lidi chytili a začínají se pěkně udávat. Napráskali řezníka, co nadával na Ukrajince, a …