Proč se sesypala Chytrá karanténa? Vojtěch viní hygieničku Rážovou

13.11.2020 7:31 | Zprávy

Chytrá karanténa měla být účinným prostředkem v boji proti koronaviru a měla fungovat na principu telefonického obvolávání osob s pozitivním výsledkem testu na covid-19 a následně zjišťování jejich rizikových kontaktů. Odborníci už na jaře vládě doporučovali, aby pro zvládnutí druhé vlny zřídila call centra pro trasování nakažených, což se do dnes nestalo. Exministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) z nezřízení call center viní hlavní hygieničku Jarmilu Rážovou, informuje iROZHLAS.cz.

Proč se sesypala Chytrá karanténa? Vojtěch viní hygieničku Rážovou
Foto: Hans Štembera
Popisek: Adam Vojtěch

Skupina odborníků na jaře kabinetu doporučovala zajistit jeden tisíc až tři tisíce operátorů. V polovině září však v akci bylo pouze 578 operátorů. Jejich počet se alespoň na tisíc podařilo navýšit až 6. října.

„Jsem přesvědčen, že nefunkční trasování je jedním z hlavních důvodů, proč se v září počet nakažených tak rychle zvýšil,“ říká Michal Bláha, zakladatel webu Hlídač státu, který doporučení na svém webu zveřejnil.

Nedostatek operátorů označil zpětně za problém i místopředseda vlády Jan Hamáček (ČSSD). Na konci října proto uvedl, že by uvítal zřízení sněmovní vyšetřovací komise, aby se zjistilo, jaké chyby se při přípravě na druhou vlnu koronaviru staly.

Nedostatečný počet trasovačů byl z toho důvodu, že vláda se při jejich zajišťování spolehla na vlastní zdroje, vyplývá z dostupných informací, podle zmíněného doporučení odborníků se měli operátoři nabírat spíše z externích zdrojů.

Ministerstvo zdravotnictví se přesto dlouho nemělo k tomu, aby call centrum skutečně zřídilo. „Začali jsme to řešit až v návaznosti na vývoj situace ve druhé polovině srpna,“ přiznává exministr Vojtěch.

Výběrová řízení na dlouhodobé zajištění dostatku operátorů teprve probíhají. Vojtěch vysvětlil, proč se děje tak pozdě. „Na to, aby se vysoutěžilo externí call centrum, nebyl od nikoho žádný oficiální návrh. Nikdo s tím za mnou nepřišel,“ vysvětluje exministr Vojtěch.

Na poznámku, že se zřízením externího call centra počítal i vládní materiál, Vojtěch reagoval slovy, že za jeho implementaci zodpovídal centrální řídicí tým v čele s hlavní hygieničkou Jarmilou Rážovou. „Právě ona měla být tou, kdo měl s návrhem na zřízení externího call centra přijít,“ uzavírá.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

PhDr. Jiří Horák, Ph.D. byl položen dotaz

Myslíte, že chce Rusko mír?

Jak hodnotíte podmínky, které si Rusko stanovuje pro ukončení války? Přijde vám ztráta území a zákaz vstoupit do NATO jako adekvátní podmínka? Mně teda moc ne a kladu si otázku, zda to Rusko nepožaduje záměrně, aby to vypadalo, že se dohodnout, ale vlastně vůbec nechce. Co myslíte? A věříte, že je r...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Ukaž, koho volíš, když u nás pracuješ.“ To nejhorší, co může přinést volba poštou

21:25 „Ukaž, koho volíš, když u nás pracuješ.“ To nejhorší, co může přinést volba poštou

Sněmovnou schválená korespondenční volba připouští, aby o tom, kdo bude u nás vládnout, rozhodovali …