Proč se sesypala Chytrá karanténa? Vojtěch viní hygieničku Rážovou

13.11.2020 7:31

Chytrá karanténa měla být účinným prostředkem v boji proti koronaviru a měla fungovat na principu telefonického obvolávání osob s pozitivním výsledkem testu na covid-19 a následně zjišťování jejich rizikových kontaktů. Odborníci už na jaře vládě doporučovali, aby pro zvládnutí druhé vlny zřídila call centra pro trasování nakažených, což se do dnes nestalo. Exministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) z nezřízení call center viní hlavní hygieničku Jarmilu Rážovou, informuje iROZHLAS.cz.

Proč se sesypala Chytrá karanténa? Vojtěch viní hygieničku Rážovou
Foto: Hans Štembera
Popisek: Adam Vojtěch

Skupina odborníků na jaře kabinetu doporučovala zajistit jeden tisíc až tři tisíce operátorů. V polovině září však v akci bylo pouze 578 operátorů. Jejich počet se alespoň na tisíc podařilo navýšit až 6. října.

„Jsem přesvědčen, že nefunkční trasování je jedním z hlavních důvodů, proč se v září počet nakažených tak rychle zvýšil,“ říká Michal Bláha, zakladatel webu Hlídač státu, který doporučení na svém webu zveřejnil.

Nedostatek operátorů označil zpětně za problém i místopředseda vlády Jan Hamáček (ČSSD). Na konci října proto uvedl, že by uvítal zřízení sněmovní vyšetřovací komise, aby se zjistilo, jaké chyby se při přípravě na druhou vlnu koronaviru staly.

Nedostatečný počet trasovačů byl z toho důvodu, že vláda se při jejich zajišťování spolehla na vlastní zdroje, vyplývá z dostupných informací, podle zmíněného doporučení odborníků se měli operátoři nabírat spíše z externích zdrojů.

Ministerstvo zdravotnictví se přesto dlouho nemělo k tomu, aby call centrum skutečně zřídilo. „Začali jsme to řešit až v návaznosti na vývoj situace ve druhé polovině srpna,“ přiznává exministr Vojtěch.

Výběrová řízení na dlouhodobé zajištění dostatku operátorů teprve probíhají. Vojtěch vysvětlil, proč se děje tak pozdě. „Na to, aby se vysoutěžilo externí call centrum, nebyl od nikoho žádný oficiální návrh. Nikdo s tím za mnou nepřišel,“ vysvětluje exministr Vojtěch.

Na poznámku, že se zřízením externího call centra počítal i vládní materiál, Vojtěch reagoval slovy, že za jeho implementaci zodpovídal centrální řídicí tým v čele s hlavní hygieničkou Jarmilou Rážovou. „Právě ona měla být tou, kdo měl s návrhem na zřízení externího call centra přijít,“ uzavírá.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Že ji neměli rádi? Za tím bude něco jiného. Petr Žantovský tuší, co je za koncem ministryně

4:44 Že ji neměli rádi? Za tím bude něco jiného. Petr Žantovský tuší, co je za koncem ministryně

TÝDEN V MÉDIÍCH Za hodně brutální znásilnění vnímání politiky se dá brát vyjádření Heleny Langšádlov…