ŘSD podepsalo dodatek ke stavbě dálnice D11. Bude o 148 milionů dražší

12.02.2019 12:34

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pondělí podepsalo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky dodatek ke smlouvě na dostavbu hradecké dálnice D11. Cena se zvýší o zhruba 148 milionů korun, termín dostavby se zkrátí o měsíc, napsala ČTK.

ŘSD podepsalo dodatek ke stavbě dálnice D11. Bude o 148 milionů dražší
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Na dnešním briefingu to oznámil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), šéf ŘSD Jan Kroupa a zástupce firmy Eurovia Pavel Jiroušek.

„Jsem přesvědčen, že toto byla nejrozumnější a nejekonomičtější varianta,“ uvedl Ťok. Kroupa doplnil, že pro ŘSD je velkým přínosem, že se nemusí opakovat soutěž na stavbu, podle něj by to stálo více peněz než současné navýšení. „Což jsme ověřovali znaleckým posudkem,“ dodal.

Podle dodatku ke smlouvě firmy dostanou požadovaných 148,63 milionu korun bez DPH. Původní vysoutěžená cena byla 2,594 miliardy korun bez DPH. Navýšení si ŘSD nechalo ověřit znaleckým posudkem, vyplývá ze sedmistránkového dodatku zveřejněném v registru smluv. Obě strany se také dohodly na tom, že pondělí 11. února je dnem předání staveniště a že firmy zahájí stavební práce do 14 dnů.

Termín uvedení dálnice do provozu dodatek zkrátil o jeden měsíc na 43 měsíců. Protože za datum zahájení stavby se bere 5. říjen 2018, měla by být dálnice uvedena do provozu do 5. května 2022. Termín úplného dokončení díla dodatek zkrátit také o jeden měsíc na 55 měsíců, tedy do 5. května 2023.

ŘSD v dodatku přiznalo, že stavebním firmám ve lhůtě 12 měsíců od podpisu smlouvy neoznámilo zahájení stavby. Učinit tak mělo do 1. září 2018. Protože ŘSD neoznámilo zahájení stavby do 12 měsíců, vznikl stavebním firmám podle smlouvy nárok na dodatečnou platbu. Včasné neoznámení zahájení stavby je v dodatku zdůvodněno prodloužením řízení o vydání stavebních povolení kvůli námitkám hnutí Děti Země.

Konsorcium společností Eurovia, Metrostav a Swietelsky koncem ledna oznámilo podmínečné odstoupení od smlouvy na stavbu úseku z Hradce Králové do Smiřic, podle firem jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. ŘSD na to reagovalo vypovězením smlouvy.

Poté se Ředitelství silnic a dálnic s firmami dohodlo, že do poloviny února uzavřou dodatek ke smlouvě, poté by obě strany sporu měly vzít zpět své odstoupení od smlouvy. Stavební společnosti současně daly najevo, že kvůli zdržení vypršela jejich cenová nabídka, a budou tak žádat víc peněz. Eurovia náklady navíc vyčíslila na zhruba 200 milionů korun, přičemž do částky zahrnula náklady na uvedení území do potřebného stavu a zvýšené ceny vstupů stavebních prací. Jiroušek dnes cenu 200 milionů korun označil za prvotní odhad.

Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Sdružení mělo úsek postavit za 2,59 miliardy korun bez DPH, hotov měl být v roce 2022. Stavba ale ještě nezačala, firmy do podpisu dodatku staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: mp

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Zeman zesměšnil ODSáka, co ho chtěl zabít. I šéfa ODS Fialu a demonstranty proti Benešové

10:42 Zeman zesměšnil ODSáka, co ho chtěl zabít. I šéfa ODS Fialu a demonstranty proti Benešové

Celostátní sněm Hospodářské komory ČR nabídl prostor k projevu také prezidentu Miloši Zemanovi. Ten …